• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34266
+
-

تداوم صعود بورس تا سال98

پس از رشد شتابان قیمت دلار از زمستان سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت سکه بودیم. مشابه این وضعیت در سال‌های92-91 نیز اتفاق افتاد؛ به‌طوری که ابتدا شاهد روند صعودی قیمت ارز و طلا بودیم و پس از رشد قیمت دلار از 1000 تا 3800تومان، یک تورم زنجیره‌ای در قیمت کالا و خدمات در اقتصاد به‌وجود آمد.
پس ‌از آن بازار سهام به‌عنوان آخرین بخش از زنجیره تورمی اقتصاد ایران با 300درصد رشد از محدوده 30هزار واحد تا 90هزار واحد رشد و یکی از بزرگ‌ترین صعودهای تاریخ را ثبت کرد. 
همین فرایند در سال‌جاری نیز در حال تکرار است؛ زیرا تورم و افزایش قیمت کالاها باعث رشد درآمد و سودآوری شرکت‌های بورس می‌شود، درنتیجه قیمت سهام نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بازار سهام از 2ماه گذشته با پایان روند صعودی بازارهای موازی نظیر دلار و سکه وارد رالی افزایشی قوی شده و پیش‌بینی می‌شود بر اساس متغیرهای کلان این روند صعودی تا سال آینده ادامه یابد.
 افزایش قیمت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا و افزایش قیمت کالاها و خدمات در بخش واقعی اقتصاد از 3‌ماه گذشته آغازشده و تأثیر آن بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورس در آذرماه و اسفندماه سال‌جاری مشهودتر خواهد بود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت سهام شرکت‌ها تا پایان سال ادامه‌دار باشد. 
همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال خروج سرمایه از بازارهای موازی و تزریق نقدینگی خود به بازار سهام هستند که از تورم جاری کشور عقب مانده است. تنها نگرانی فعالان بازار تحریم‌های آبان‌ماه است که به‌نظر بنده موضوعی جدی نیست؛ زیرا با تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) مبادلات رسمی ایران با کشورهای1+4 ادامه می‌یابد، فروش نفت ایران تضمین می‌شود و می‌توانیم از مبادی قانونی ارز وارد کشور کنیم. 
همچنین حتی هم‌پیمانان آمریکا با تحریم‌های ترامپ همراهی نمی‌کنند و شرکت‌های صادر‌کننده می‌توانند بدون مشکل محصولات خود را صادر کنند. حتی در سال‌های
92-91 که ما در بدترین وضعیت تحریمی بودیم، حجم فروش شرکت‌های صادراتی ایران فقط 20درصد کاهش پیداکرد و هرگز به صفر نرسید. 
وضعیت امروز ما بسیار بهتر از آن دوران است و سرمایه‌گذاران در بازار سهام نباید نگران وضعیت فروش شرکت‌های صادراتی باشند. سال آینده سالی خواهد بود که وضعیت سودآوری سهام شرکت‌های بورس بهتر از امسال خواهد بود؛ زیرا در 6ماهه اول سال‌جاری همه شرکت‌ها به‌مدت 4‌ماه و 15روز محصولاتشان را با دلار 4200تومان به فروش رساندند و نرخ فروش آنها در نیمسال دوم 97 با دلار 8000تومانی خواهد بود که باعث رشد سودآوری آنها نسبت به پیش‌بینی ابتدای سال می‌شود. 
از سوی دیگر، نرخ فروش شرکت‌ها در سال آینده از ابتدای سال با دلار 8000تومانی محاسبه می‌شود؛ بنابراین پتانسیل سودآوری شرکت‌های بورس در سال آینده 2برابر امسال خواهد بود؛ نتیجه می‌گیریم سال آینده رشد قیمت سهام بسیار بیشتر از سال‌جاری خواهد بود. به مردم عزیز توصیه می‌کنم از بازار دلار و سکه جدا شوند؛ زیرا این بازارها دیگر مطلوبیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند، در انتهای روند افزایشی قرار دارند و بازار سهام در ابتدای یک‌روند صعودی قوی است. شاخص بورس این روزها در محدوده 180هزار واحد است و پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس سال آینده تا 400 الی 600هزار واحد بالا برود.
در آخر می‌توانم بگویم گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی ازجمله گروه‌های کم‌ریسک و سودآور در نیمسال دوم سال98 خواهد بود و در بورس پیشتازی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :