• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34256
+
-

پای خودسرها به پرونده خاشقجی باز شد

پای خودسرها به پرونده خاشقجی باز شد

ظهر روز دوشنبه بعد از گذشت نزدیک به 2هفته از آغاز پرونده جمال خاشقجی، سرانجام نیروهای پلیس ترکیه مجوز لازم برای ورود به کنسولگری عربستان را دریافت کردند. به‌نظر می‌رسد این مجوز، بعد از مکالمه تلفنی ملک سلمان با رجب طیب اردوغان در ساعات پایانی روز یکشنبه صادر شده باشد. این در حالی است که به گفته الجزیره، کارشناسان امنیتی سعودی، ساعاتی قبل از تیم تحقیقات ترکیه وارد ساختمان کنسولگری شده‌اند. همچنین ورود مقادیر قابل‌توجهی از مواد شوینده به کنسولگری سعودی، پیش از ورود تیم تحقیقات ترکیه، توجه بسیاری از خبرنگاران حاضر در مقابل این محل را به‌خود جلب کرد.

از سوی دیگر اما به موازات ادامه تحقیقات کارگروه امنیتی مشترک عربستان و ترکیه در پرونده خاشقجی، که به‌نظر می‌رسد وارد مرحله فرسایشی شده است، فشارهای جهانی بر ریاض افزایش می‌یابد. در این زمینه روز گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد یکی از موضوعات اصلی نشست وزرای خارجه این اتحادیه، بررسی آخرین وضعیت پرونده جمال خاشقجی و درخواست از دولت عربستان برای ارائه اطلاعات موثق درباره سرنوشت این روزنامه‌نگار سعودی است. وزرای خارجه اسپانیا و انگلیس نیز بار دیگر نسبت به عواقب قتل خاشقجی برای حاکمیت عربستان سعودی هشدار دادند. از سوی دیگر، دونالد ترامپ هم در توییتر خود بار دیگر با اشاره به پرونده خاشقجی گفت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را برای بررسی‌های بیشتر به عربستان اعزام کرده است. وی همچنین احتمال داد خاشقجی به دست نیروهای خودسر به قتل رسیده باشد.

افزایش حجم انتقادات جهانی از نقش احتمالی عربستان سعودی در قتل یا ربایش جمال خاشقجی، واکنش تند این کشور را به همراه داشت؛ واکنشی که البته خیلی زود از آن عقب‌نشینی شد. در این زمینه، روز یکشنبه خبرگزاری دولتی عربستان سعودی با انتشار مطلبی به نقل از یک مقام مسئول نوشت: پادشاهی عربستان با هر کشوری که بخواهد از طریق تحریم یا هرگونه فشار اقتصادی در امور داخلی عربستان دخالت کند به تندی برخورد خواهد کرد. از سوی دیگر، ترکی الدخیل، سردبیر شبکه العربیه نیز با انتشار مقاله‌ای به زبان‌های عربی و انگلیسی، مستقیما به تهدید آمریکا پرداخت و مدعی شد درصورتی که عربستان مورد تحریم قرار بگیرد، با روسیه، ایران، حزب‌الله و انصارالله یمن مصالحه خواهد کرد! مطالبی که محتوای تند آنها خیلی زود از سوی خبرگزاری دولتی عربستان، سخنگوی سفارت سعودی در واشنگتن و همچنین شخص الدخیل پس‌گرفته شد! او در صفحه توییتر خود به فاصله کمتر از یک ساعت از انتشار مقاله‌اش نوشت: عده‌ای مقاله من را به سیاست‌های عربستان سعودی ربط داده‌اند، باردیگر تأکید می‌کنم من صرفا نظرات شخصی خود را در مقالات می‌نویسم. تمام اینها در حالی است که در سایه افزایش تعداد نهادها و اشخاصی که کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان را تحریم کرده‌اند، ارزش بورس و پول ملی این کشور به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :