• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34142
+
-

موافقان و مخالفان مذاکره با آمریکا چه دیدگاهی دارند؟

روی خط مذاکره

مرور آخرین گفته‌های مسئولان درباره رابطه با آمریکا

نگاه
روی خط مذاکره

خدیجه نوروزی

تا امروز سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران لحظه‌ای متوقف نشده و ترامپ در یک سال گذشته بر تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران اصرار ورزیده که آخرین نمونه آن در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد. او به صراحت از تمام کشورها خواست تا همه تلاش‌شان را برای منزوی کردن ایران انجام دهند. با تمام این برخوردهای خشمگینانه و کینه‌توزانه از سوی دونالد ترامپ-رئیس‌جمهور آمریکا- گاهی هم سخن از اعلام آمادگی‌ها برای مذاکره با ایران به گوش می‌رسد. در ادامه، نظرات و دیدگاه‌های بعضی از مسئولان و شخصیت‌های حقوقی ایران در جبهه‌های موافق و مخالف درباره مذاکره با آمریکا را می‌خوانید.

روحانی: مذاکره با آمریکا بی‌معناست

رئیس‌جمهور ایران اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران، همزمان با تحریم را بی‌معنی می‌داند و قصد رئیس‌جمهور آمریکا را راه انداختن جنگ روانی اعلام می‌کند.

حسن روحانی معتقد است: ترامپ باید چندقدم به عقب برگردد تا شرایط مناسبی برای تضمین منافع ایران، آمریکا و جهان فراهم شود.

رئیس‌جمهور ایران با تأکید بر اینکه با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، می‌گوید: ملت ایران برای آزادی و استقلال، جلوی دیکتاتور دست‌نشانده ایستاده؛ چراکه مداخله‌گرتر از آمریکا علیه انقلاب و ملت ایران وجود ندارد. حتی اگر این ایستادگی هزینه‌هایی نیز داشته باشد، زیرا  معتقدیم منافع بیشتری به‌دست خواهیم آورد.

ظریف: علاقه‌ای به دیدار با ترامپ نداریم

محمدجواد ظریف -وزیر امور خارجه ایران- در آخرین گفت‌وگویش با رسانه‌ها درباره دیدار احتمالی با ترامپ می‌گوید: ما علاقه‌ای به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا نداریم؛ چراکه آمریکا شریک قابل اعتمادی در مذاکره نیست. آنها همیشه می‌گویند قصد عقد یک پیمان با ایران را دارند. آنها از پیمان مودت ۱۹۵۵ با ایران خارج شده‌اند چون دادگاه جهانی علیه آنها رأی صادر کرده. این بدان معناست که هر مذاکره‌ای با این رئیس‌جمهور و دولتش ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

وزیر خارجه ایران درباره اینکه آیا با ترامپ یا اعضای دولت او دیدار خواهد کرد یا نه؟ گفت: در سیاست، هرگز نباید گفت «هرگز»، اما من معتقدم که نیاز به تغییرات جدی در این دولت وجود دارد.

دَرِ مذاکره با آمریکا را نبسته‌ایم. باید اطمینان یابیم به محض اینکه به توافق رسیدیم توافق اجرایی شود. در دنیای احتمالات زندگی می‌کنیم و هیچ‌چیز غیرممکن نیست. درصورت فراهم بودن شرایط لازم برای مذاکره، من احتمال گفت‌وگو را رد نمی‌کنم. این شرایط عبارت است از قابل اتکا بودن طرف مقابل.

لاریجانی: همگرایی بین‌المللی با آمریکا وجود ندارد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است: در شرایط کنونی همگرایی بین‌المللی با آمریکا وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه اگر توافق هسته‌ای کامل اجرا می‌شد نتایج خوبی به‌دنبال داشت، می‌گوید: آمریکا از روز اول مشکل ایجاد کرد و از ابتدا چانه‌زنی برای عدم‌اجرای تعهدات خود را شروع کرد تا اینکه ترامپ از برجام خارج شد. توافقی که 2سال روی آن مذاکره شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید به‌راحتی لغو شد، با این شرایط چه دلیلی دارد که با این فرد لاابالی سیاسی که به هیچ امضایی از کشورش پایبند نیست مذاکره شود. مذاکره با این فرد ارزشی ندارد، زیرا ما نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم.

امکان مذاکره:

محمود صادقی -نماینده تهران در مجلس- درباره موضوع امکان مذاکره ایران و آمریکا در توییتر نوشت: در گفت‌وگوهای دو و چند‌نفره نمایندگان در مجلس، موضوع مذاکره با آمریکا بسیار مطرح بود؛ تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان، امکان مذاکره را با رعایت 3اصل مورد نظر مقام معظم رهبری برای سیاست خارجی، یعنی عزت، حکمت و مصلحت، منتفی نمی‌دانند.

لغو تحریم نفتی؛ پیش‌شرط مذاکره

رضا نصری- حقوقدان مؤسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو- می‌گوید: مهم‌ترین بخش حکم دادگاه لاهه این است که از طرفین خواست تا از مبادرت به هر اقدامی که ممکن است- تا صدور رأی نهایی- مناقشه بین 2 کشور را تشدید کند خودداری کنند. در عمل، یعنی دولت آمریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی و تحریم‌هایی که برای ‌ماه آینده پیش‌بینی شده خودداری کند. آمریکا باید تحریم نفتی در ۱۳ آبان را لغو کند. اگر رأی لاهه به نفع ایران باشد می‌تواند پیش‌شرط مذاکره با آمریکا باشد. این حکم می‌تواند به یک محور جدید برای حمایت از ایران تبدیل شود. ایران می‌تواند با این حکم از آمریکا بخواهد تا موضعش را تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید