• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34114
+
-

در اندروید سالم بمانید!

سیستم عامل اندروید که حالا اکثر گوشی‌ها به آن مجهز هستند خصوصیات متفاوتی با iOS اپل یا همان سیستم عامل گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد دارد. آزادی‌های بیشتر اندروید نسبت به iOS بهایی دارد که این تاوان باز بودن بیشتر فضا و خطرپذیری بیشتر نسبت به بدافزارهای مختلف است. به همین‌خاطر است که در دنیا ابتلا به بدافزارها ازجمله ویروس‌ها بیشتر در گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شود. به همین‌خاطر کاربران گوشی‌های اندروید حتما باید از برنامه‌های امنیتی استفاده کنند. اما جدا از نصب مثلا آنتی‌ویروس، چند نکته مهم وجود دارد که درصورت رعایت آنها می‌توانید از قربانی شدن گوشی یا تبلت‌تان جلوگیری کنید.

 بدافزار اندرویدی؛نزدیک‌تر از همیشه
 همه ما با برنامه‌های مخربی که در پس‌زمینه ویندوز کار می‌کنند سر و کله زده‌ایم. با توجه به گسترده شدن سیستم‌عامل اندروید، این نوع بدافزارها آرام آرام به گوشی‌ها نیز راه‌ پیدا کرده‌اند. در مواقع ساده این بدافزارها به نشان دادن تبلیغات بسنده می‌کنند و گاهی هم اقدامات بزرگ‌تری همچون دزدی اطلاعات خصوصی شما را انجام می‌دهند. برای مثال تازه‌ترین بدافزارهای اندرویدی می‌توانند میکروفن شما را روشن کرده، به شبکه بی‌سیم وصل شود و اقدامات بی‌شماری ازجمله دزدی جامع اطلاعات شما را انجام دهد! متأسفانه از بین بردن این بدافزارها کاری سخت و پیچیده است، پس بهتر است پیشگیری را قبل از درمان بیشتر جدی بگیرید.

فقط نصب اپلیکیشن‌های تأیید شده
بهترین راه‌حل برای دور ماندن از هرگونه بدافزاری، دانلود برنامه‌ها تنها از فروشگاه گوگل است. هر چند این فروشگاه هم کاملا پاک نیست اما به هر حال نظارت بیشتری روی آن وجود دارد. انتخاب درست برنامه از این فروشگاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و حتما باید درباره نصب برنامه‌های کم دانلود و البته مشکوک، محتاط بود. در پروژه‌های جدید گوگل تعداد برنامه‌های ایراد‌دار در این فروشگاه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است و در اکثر قریب به اتفاق مواقع هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

از فروشگاه‌های غیررسمی دور بمانید
به گزارش همشهری،فروشگاه‌های زیادی به‌صورت غیررسمی برای اندروید وجود دارد؛  نمونه‌های داخلی و خارجی که البته هیچ ربطی به گوگل نداشته و بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیتی جداگانه دارند. از دلایل مهم استفاده از این فروشگاه‌ها می‌توان به ارائه نشدن برنامه‌ای خاص برای کشوری خاص یا آپدیت نشدن برای آن منطقه نام برد. باید درنظر داشته باشید که این نبود نظارت درست روی عملکرد این فروشگاه‌ها، ماهیت آنها را کاملا زیر سؤال می‌برد. اگر مجبور به استفاده از این فروشگاه‌ها شدید حتما دسترسی‌های برنامه‌هایی را که قرار است از روی آن نصب کنید کاملا مرور کنید تا با عملکرد اپلیکیشن مورد نظر همخوانی داشته باشد.

 هرگز برنامه‌های دزدی نصب نکنید
شایع‌ترین دلیل آلوده شدن به بدافزارها برنامه‌های دزدی است! برنامه‌های ساخته شده هزینه و تلاش زیادی برایشان صورت گرفته پس اگر قرار نیست پول آنها را پرداخت کنید دلیلی برای نصب‌شان ندارید. آنهایی هم که برنامه‌ها را به‌صورت قفل باز ارائه می‌کنند حتما دلیلی برای این کار دارند و در بسیاری موارد این دلایل به‌نفع شما تمام نخواهد شد!

مطمئن شوید که برنامه اصلی را نصب می‌کنید
حتی گوگل‌پلی هم تمام و کمال همه‌‌چیز را رعایت نمی‌کند، پس در همه حال باید مراقب باشید. برای مثال چندی پیش برنامه‌ای با تقلب از اسم واتس‌اپ توانست میلیون‌ها دانلود را ثبت کند. البته این بار برنامه کار مخربی انجام نمی‌داد و فقط تقلبی بود، اما ممکن است در نهایت این موضوع شما را دچار مشکل کند. پس حتما به اسم سازنده، اسم کامل برنامه و مشخصات آن دقت کنید. گاهی تغییر یک حرف باعث دانلود برنامه‌ای کاملا متفاوت با آنچه درنظر داشتید، می‌شود.

 اندروید و برنامه‌ها را به روز نگه دارید
هسته اصلی اندروید به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود. این به روزرسانی‌ها همیشه دارای بسته‌های امنیتی هستند که باعث بهتر شدن وضعیت گوشی در مواجهه با بدافزارها خواهد شد. پس همیشه به روز نگه داشتن آن را امری ضروری بپندارید. برنامه‌ها را نیز همیشه آپدیت کنید، مخصوصا برنامه‌های آنتی‌ویروس که قرار است کار مواجهه با بدافزارها را به‌عهده بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید