• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34074
+
-

ایلام به سمت پیری می‌رود

یک کارشناس: مسئولان استان باید برای رویارویی مناسب با پدیده سالمندی برنامه‌ریزی کنند

جامعه
ایلام به سمت پیری می‌رود

مریم نظری | ایلام –خبرنگار:

یکی از مسائل عمده در کشورهای جهان سالخوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است. در حال حاضر ایران نیز مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی را تجربه می‌کند.
با این‌که سالمندان سهم کمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، فزونی سرعت رشد جمعیت آنها در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش‌بینی افزایش تعداد سالخوردگان در سال‌های آتی، لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگر را برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت مورد تاکید قرار می‌دهد.
ایلام از جمله استان‌هایی است که زنگ خطر افزایش جمعیت سالخورده در آن به صدا درآمده است. حدود 5/8 درصد از جمعیت این استان سالمند هستند و کارشناسان می‌گویند این درصد در حال افزایش است و باید زیرساخت‌های مرتبط با آن را فراهم کرد.


کاهش باروری

یک کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی به همشهری می‌گوید: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تا ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود 20 درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد.
«فرهاد زاهدی» اضافه می‌کند: سرعت رشد جمعیت در برخی از ده‌ها و کاهش باروری طی سال‌های اخیر که وضعیت اقتصادی از جمله دلیل اصلی این کاهش است، سبب شده جمعیت کشور و به تبع آن استان ایلام به سمت سالخوردگی برود و بی‌شک طی سال‌های آتی شاهد افزایش جمعیت سالخورده کشور و استان خواهیم  بود.

لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگر

این کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی اظهار می‌کند: پیش‌بینی افزایش تعداد سالخوردگان در سال‌های آینده، لزوم برنامه‌‌ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد و ضروری است که این موضوع به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاست‌ها و برنامه‌های کشور قرار گیرد.

زاهدی می‌گوید: موضوع سالمندی یکی از مهم‌ترین مباحث اجتماعی هر کشور است و امیدواریم مسئولان استان و بالاتر از آن، مسئولان کشور برای رویارویی مناسب با پدیده سالمندی برنامه‌ریزی کنند و با اتخاذ تدابیر کارشناسانه در جهت رفاه آنان بکوشند.
وی بیان می‌کند: رشد سالانه جمعیت در استان کمتر از 5/1 درصد است، اما جمعیت سالمندی گروه سنی 60 تا 65 ساله‌ سالانه 6 درصد رشد دارد و این یک زنگ خطر جدی است.
این کارشناس می‌افزاید: سالمندی پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است و هیچ مرجعی قادر به متوقف کردن پدیده سالمندی نیست و تنها راهکار، برخورد منطقی و عاقلانه با این موضوع است.


5/8 درصد استان سالمند هستند

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی ایلام نیز در این زمینه می‌گوید: تا سال 1400 به ازای هر 10 نفر جمعیت استان، یک نفر سالمند خواهد بود.
«فرخ‌لقا جمشیدزاده» می‌افزاید: جمعیت سالمندان این استان 49 هزار و 800 نفر است که این رقم معادل 5/8 درصد کل جمعیت 580 هزار نفری ایلام است.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده این استان به سمت پیر شدن پیش می‌رود. به طوری که تا سال 1400 درصد جمعیت سالمندی استان به 10 درصد خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: شتاب رشد جمعیت سالمندی در استان ایلام در آینده بیشتر می‌شود. به‌طوری‌که این رقم در سال 2050 میلادی (حدود 30 سال بعد) به 20 درصد خواهد رسید.
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی ایلام به طرح‌های این سازمان در حمایت از سالمندان اشاره می‌کند و می‌گوید: از مجموع کل جمعیت سالمندان استان 3 هزار و 485 نفر زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این شمار 738 نفر مستمری بگیر و 2 هزار و 747 دارای معلولیت هستند.


آمادگی برای خدمات‌دهی به سالمندان 

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام در ادامه اظهار می‌کند: ما باید آمادگی لازم را برای خدمات‌دهی مطلوب به سالمندان داشته باشیم.
وی تقویت نظام سلامت با در نظر گرفتن نیازهای سالمندان، لزوم اصلاح سبک زندگی، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی متناسب با نیاز سالمندان، تربیت نیروی متخصص برای بازتوانی سالمندان و استفاده از تجربه‌های موفق جوامع پیشرفته را از نیازهای استان در آینده برمی‌شمرد.

جمشیدزاده ویزیت در منزل را از جمله طرح‌های حمایتی این سازمان برای حضور سالمندان در جمع خانواده عنوان می‌کند و می‌افزاید: در اجرای این طرح خدماتی نظیر فیزیوتراپی، پزشکی، روانشناسی، پرستاری و سایر نیازهای درمانی روزانه به سالمندان ارائه می‌شوند. وی می‌گوید: در استان ایلام بنیادی با عنوان «فرزانگان» تاسیس شده است که به سالمندان خدماتی ارائه می‌دهد. این بنیاد در واقع نقش تسهیل‌گر را برای سالمندان دارد و به امور مختلف فرهنگی، تفریحی و ورزشی آنان می‌پردازد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید