• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34048
+
-

بازار کیان اهواز در انتظار ساماندهی

ایجاد ترافیک و بهداشت نامناسب دو مشکل بزرگ این بازار است

گزارش
بازار کیان اهواز در انتظار ساماندهی

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

کیان، پس از نادری، برای بسیاری از اهوازی‌ها مهم‌‎ترین بازار شهر محسوب می‌شود که می‌توانند با قیمت‌های بسیار مناسب خوراک و پوشاک خود را از آن تهیه کنند. همه چیز در این بازار یافت می‌شود؛ از دام و طیور زنده تا کفش، لباس، دارو، میوه، خواربار و محصولات آرایشی و بهداشتی.
در شرایط طبیعی هر روز حدود هزار دستفروش بساطشان را در این بازار پهن می‌کنند و کالاهای خود را به فروش می‌رسانند. 30 سال است که وضعیت بازار به همین شکل است و چند بار هم که شهرداری برای جمع‌آوری دستفروشان غیرمجاز اقدام کرده، به نتیجه‌ای نرسیده است. به این ترتیب هر روز بر تعداد بساطی‌ها افزوده و مشکلات شهر و شهروندان دوچندان شده است.اوضاع نامناسب بهداشت و تاثیر آن بر سلامت مردم، ناایمن بودن و مشکلات ترافیکی ناشی از فعالیت دستفروشان بخشی از مشکلاتی هستند که در این بازار وجود دارند. البته همه این معضلات هم دلیل نشده که شهروندان از این بازار دست بکشند یا شهرداری آن را ساماندهی کند.


برای ساماندهی بازار عزمی وجود ندارد

یکی از دستفروشان بازار کیان به همشهری می‌گوید: مسئولان شهری در دهه 80 دستفروشان را جمع کردند و گفتند که این بازار وضعیت مناسبی ندارد و بهتر است یک بازارچه منظم ساخته شود تا وضعیت منطقه بهبود پیدا کند.
«ابوکرار» ادامه می‌دهد: ما پول دادیم و قرار شد مغازه تحویل بگیریم. 5 سال پیش با هزار مکافات مغازه‌ها را در بازارچه فردوس به ما تحویل دادند اما تعلل در جمع‌آوری کپرهای موجود در بازار سبب شد که برخی از کسبه به داخل بازارچه فردوس منتقل شوند و برخی هم که مغازه نداشتند، در همان خیابان بمانند.

وی می‌افزاید: یک ماه گذشت و دیدیم که مشتری‌ها پا به بازارچه فردوس نمی‌گذارند و جایی هم که در خیابان گرفته بودیم و کاسبی می‌کردیم، توسط افراد دیگری اشغال شده است. فهمیدیم که مسئولان عزمی برای ساماندهی بازار ندارند. برای همین مغازه‌هایمان را در بازارچه فردوس به انباری تبدیل کردیم و خودمان دوباره به کیان برگشتیم.

این دستفروش عنوان می‌کند: ما خودمان خوشمان نمی‌آید که در گرما و سرما بدون هیچ امکاناتی در خیابان کاسبی کنیم به همین دلیل پول دادیم تا بازارچه ساخته شود. اما وقتی مسئولان نمی‌توانند همه بساطی‌ها را جمع کنند، ما چطور به مغازه‌هایی برویم که 2 کیلومتر از بازار فعلی فاصله دارند؟
وی می‌گوید: بهتر بود بازارچه کیان به صورت کامل جمع‌آوری می‌شد تا هرکس که در بازارچه فردوس مغازه دارد، به مغازه‌اش برود و هر کسی هم که مغازه‌ای ندارد، برایش چاره‌ای پیدا کنند.


ترافیک سنگین در منطقه

یکی از شهروندان هم می‌گوید: درست است که این بازار برای تعداد زیادی از مردم اهواز مناسب است و همه چیز در آن پیدا می‌شود، اما باعث شده که هر روز با مشکل ترافیک مواجه باشیم.
«محسن عبداللهی» بیان می‌کند: اتوبان 68 متری که قرار بود محور اتصال پل پنجم به سه‌راه خرمشهر باشد، عملا امروز به یک کوچه باریک تبدیل شده است که طی کردن یک مسیر کوتاه در آن بیشتر از 15 دقیقه زمان می‌برد.
وی می‌افزاید: بخش دوم ترافیک مربوط به خیابان اصلی کیان است که طی کردن مسیر 5/1 کیلومتری آن حدود 30 دقیقه زمان می‌برد. اهالی محل هم از این موضوع شاکی هستند چون نمی‌توانند خودروی خود را کنار خانه‌شان پارک کنند و ازدحام خیابان‌های منتهی به بازار آسایش آنها را سلب کرده است.
این شهروند می‌گوید: بارها با شهرداری و فرمانداری نامه‌نگاری کردیم اما پاسخی نگرفتیم و هنوز این بازار ساماندهی نشده است چون بساطی‌ها فردا یا مغازه می‌خواهند یا کار.


مشکلات مدرسه‌های مجاور بازار

هنرستان پسرانه کار و دانش مولوی و دبستان دخترانه ام‌البنین(س) هر 2 نبش خیابان مدارس قرار دارند و افزایش کپری‌ها و بساطی‌های بازار کیان در سال‌های گذشته سبب شده است که این 2 مدرسه با کپرها محصور شوند.مدیر یکی از این مدرسه‌ها می‌گوید: راسته ماهی‌فروشان بازار کیان در مجاورت دیوار 2 مدرسه قرار گرفته و بوی بد ماهی در مدرسه‌ها می‌پیچد و بچه‌ها و معلمان را اذیت می‌کند. سلامت دانش‌آموزان موضوع مهمی است و وضعیت نامطلوب بهداشت بازار کیان می‌تواند آن را به خطر بیندازد.

وی که علاقه‌ای به انتشار نامش ندارد، می‌افزاید: سرویس مدرسه دانش‌آموزان به دلیل ازدحام کپرها نمی‌تواند نزدیک مدرسه بیاید و به ناچار چندصد متر دورتر از مدرسه دانش‌آموزان را پیاده می‌کند که این کار ممکن است برای آنها مشکل‌ساز شود.

این مدیر مدرسه بیان می‌کند: مشکلات مدرسه را به ‌صورت خصوصی بارها با مسئولان آموزش و پرورش استان در میان گذاشته‌ایم، اما کاری از دست آنها برنمی‌آید چراکه ساماندهی بازار بر عهده شهرداری و فرمانداری است.
وی می‌گوید: نمی‌توانیم به‌ صورت علنی به حضور کپرها در بازار اعتراض کنیم چراکه هم آنها از روی اجبار به این کار رو آورده‌اند و هم امکان درگیری وجود دارد.


قلیان‌فروشی‌ها

این مدیر مدرسه عنوان می‌کند: یکی دیگر از معضلات ما با بازار کیان تعدد قلیان‌فروشی‌ها و قهوه‌خانه‌ها در آن است. گاهی برخی از دانش‌آموزان را در آن محیط‌ها می‌بینیم اما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. آنها بعد از پایان کلاس‌ها به قهوه‌خانه‌ها می‌روند و ما فقط می‌توانیم به خانواده‌های آنها تذکر بدهیم در صورتی که این اماکن نباید در مجاورت مدرسه باشند.
وی می‌گوید: یکی دیگر از معضلات ما این است که در فصل بارش باران فاضلاب خیابان‌ها به همراه زباله‌های بازار اطراف مدرسه سرریز می‌شود و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین معضلات مدرسه‌های مجاور این بازار است.
***
حدود 30 سال است که بازارچه کیان اهواز با این وضعیت میزبان شهروندان است و با توجه به افزایش بیکاری در جامعه روز به روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.
هرچند مسئولان حوزه شهری برای ساماندهی این بازار منتظر گذر زمان و همکاری همه نهادها و ادارات هستند، اما باید توجه کرد که گذر زمان می‌تواند گره کور این بازارچه‌ را از گذشته کورتر کند.


لزوم همکاری مردم، استانداری و شهرداری
 
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز می‌گوید: انباشت مشکلات شهری اهواز در سال‌های گذشته سبب شده است که ساماندهی بازارهای غیرمجاز در این شهر کمی سخت شود. هرچند برای ساماندهی بازار کیان اقداماتی انجام شده اما به دلیل برخی اختلاف سلیقه‌ها این اقدامات به نتیجه نرسیده است.«عبدالزهرا سنواتی» می‌افزاید: ما از شهردار اهواز خواسته‌ایم که برای ساماندهی بازارهای غیرمجاز اقداماتی انجام دهد اما مشکل فقط به بازار کیان ختم نمی‌شود. در محدوده این بازار 2 بازار غیرمجاز دیگر با ابعاد نسبتا کوچک‌تر داریم که آنها هم باید جمع‌آوری و ساماندهی شوند.وی بیان می‌کند: ساماندهی این بازارها به ساخت بازارچه‌های کوچک و بزرگ نیاز دارد. همزمان با ساخت بازارچه و جانمایی صحیح آن باید به جمع‌آوری کپرها اقدام کرد. انجام همه این کارها از عهده شهرداری خارج است و فرمانداری، استانداری و شهروندان هم باید در این زمینه همکاری کنند.
این عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: ما در مناطق مختلف، علاوه بر ساماندهی بازارچه‌های غیرمجاز، باید به ساماندهی وانت‌بارها هم اقدام کنیم که علاوه بر مشکلات بهداشتی سبب به وجود آمدن گره‌های کور ترافیکی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید