• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34047
+
-

خام فروشی سیب‎زمینی کردستان

کردستان ‌ در سال زراعی جاری رتبه پنجم کشوری تولید سیب زمینی را به خود اختصاص داده است

کشاورزی
خام فروشی سیب‎زمینی کردستان

روح‎الله زرین| دهگلان- خبرنگار:

قروه و دهگلان 2 قطب اصلی تولید سیب‎زمینی در استان به شمار می‌روند. همچنین به دلیل نبود صنایع تبدیلی، فراوری، سردخانه و بازار فروش منسجم، شاهد خام‌فروشی این محصول هستیم. این روند سود چندانی برای بهره‌برداران ندارد. با وجود این، کردستان با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن سیب‎زمینی در سال زراعی جاری رتبه پنجم کشوری این محصول را به خود اختصاص داده است. یکی از را‌ه‌های توسعه این محصول ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری است که این کار نیازمند سرمایه‎گذاری و حمایت دستگاه‌های اجرایی است. 
 

تخریب اراضی 

یکی از کشاورزان قروه‎ای می‎گوید: ده‌ها حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق و صدها هکتار اراضی کشاورزی در دشت‌های این شهرستان و بخش چهاردولی وجود دارد که به کشت سیب‎زمینی اختصاص یافته است.
«مرتضی خسروی» ادامه می‎دهد: بیشتر صاحبان اراضی این منطقه به دلیل نداشتن ادوات کشاورزی زمین‎های خود را به افراد غیربومی ‌به صورت طولانی‌مدت اجاره می‌دهند. این روند موجب استفاده و بهره‎وری بیش از حد از اراضی و منابع آبی شده است. به نحوی که در چند سال اخیر شاهد افزایش سطح شوری خاک و فقیر شدن سطح عالی آن بوده‌ایم. 
وی می‌افزاید: به طور میانگین هر بهره‌بردار سالانه حدود ۴ هزار تن سیب‎زمینی تولید می‎کند که نرخ‌گذاری آن از سوی دلالان مشخص می‎شود. قیمت هر کیلوگرم آن کمتر از ۳ هزار تومان است. این در حالی است که سیب‎زمینی در میادین میوه و تره‌بار کلان‌شهرهای کشور با قیمتی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. 

خسروی تصریح می‎کند: هر هکتار سیب‎زمینی بیش از ۳۰میلیون تومان هزینه دارد. به دلیل نبود قیمت‌گذاری مصوب و خرید تضمینی، بهره‌بردار آن را به صورت خانگی انبار می‎کند. این روند به دلیل عدم رعایت شرایط استاندارد مانند سردخانه موجب فساد محصول می‎شود. 
این کشاورز ادامه می‎دهد: سرمای زودهنگام پاییزه و کمبود نیروی کار به دلیل دستمزد اندک موجب کاهش کیفیت سیب‎زمینی در مزارع قروه
شده است. 

کمبود امکانات 

یکی از سیب‎زمینی‎کاران دهگلانی می‎گوید: نبود تجهیزات نوین کشاورزی مانند خودروهای جمع‎آوری سیب‎زمینی، زمان برداشت این محصول را طولانی کرده است، چراکه نیروی کار به صورت سنتی در این زمینه فعالیت دارد. 
«صدیق قادری» ادامه می‎دهد: سوخت خودروهای کشاورزان گازوئیل است که به دلیل سهمیه اندک به‌ناچار آن را آزاد خریداری می‎کنند‌. این روند صرفه اقتصادی ندارد. 
وی می‌افزاید: سیب‎زمینی کردستان توسط دلالان در بازارهای مختلف به فروش می‎رسد که روانه کارخانه‌های چیپس‎سازی، تولید پوره، صنایع غذایی و مرکب‌سازی می‎شود. این محصول با نام دهگلان وجود ندارد و با برند سایر مناطق کشور در بازار شناخته شده است. 


قروه و دهگلان؛ قطب تولید سیب‎زمینی کردستان
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‎گوید: حدود ۷ هزار و ۴۷۵ هکتار از اراضی استان به کشت سیب‎زمینی اختصاص یافته است. همچنین ۲۰ رقم سیب‎زمینی در استان کشت می‌شود‌. 
«محمد صالح احمدی » ادامه می‎دهد: طبق برآوردهای صورت گرفته از هر هکتار ۲۵ تا ۳۰ تن سیب‎زمینی تولید می‌شود. بر همین اساس در سال زراعی جاری ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیب‎زمینی از مزارع استان برداشت می‌شود. همچنین کردستان رتبه پنجم تولید سیب‎زمینی کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی می‌افزاید: نزدیک به ۲ هزار بهره‎بردار در زمینه تولید سیب‌زمینی در استان فعالیت دارند. سهم بیشتر تولید سیب‎زمینی کردستان به اراضی دهگلان و قروه اختصاص یافته است. 
احمدی تصریح می‎کند: قیمت خرید هر کیلوگرم سیب‎زمینی در مزارع کمتر از ۳ هزار تومان است. این قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.
وی می‌افزاید: به دلیل نبود صنایع فراوری، تبدیلی، سردخانه و انبار مجهز، سیب‎زمینی کردستان به صورت خام‎ و تازه‎خوری به فروش می‌رسد. بیشترین مشتریان سیب‎زمینی کردستان کشور عراق، استان‌های همجوار و مرکزی مانند همدان، تبریز و اراک هستند. 

احمدی تصریح می‎کند: با توجه به کاهش میزان کشت سیب‎زمینی نسبت به سال گذشته آمار تولید کاهش نداشته است، چراکه از بذر اصلاح شده پرمحصول و رعایت اصول فنی آبیاری بارانی، قطره‎ای و نوار تیپ استفاده شده است. 
وی ادامه می‎دهد: بیش از هزار و ۸۰۰ بهره‎بردار در زمینه تولید سیب‎زمینی در مزارع کردستان فعالیت دارند، به منظور سوددهی مناسب و افزایش میزان تولید به سرمایه‎گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی نیاز است. ‌


به نام کردستان، به کام دیگران  

عضو اجرایی تعاونی سیب‌زمینی‌کاران کردستان می‎گوید: به دلیل افزایش دانش بهره‌برداران و رعایت اصول آبیاری میزان تولید سیب‎زمینی در برخی مزارع به ۵۰ تن در هکتار افزایش پیدا کرده است.  «جعفر وزیری» ادامه می‎دهد: عمده سیب‎زمینی مزارع کردستان توسط دلالان خریداری می‌شود. این مساله موجب قیمت‎گذاری، شرایط خرید و زمان برداشت از سوی آنها شده است. 
وی می‌افزاید: بسیاری از نهاده‌های کشاورزی مانند مرغ، بذر، تجهیزات آبیاری و... در سال زراعی جاری تا ۴ برابر افزایش داشته است. این روند بر میزان تولید و کیفیت سیب‎زمینی تاثیرات نامطلوبی داشته است. وزیری تصریح می‌کند: دهگلان قطب اصلی تولید سیب‎زمینی در استان است. به منظور افزایش صادرات و کاهش خام‎فروشی ضرورت دارد صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فراوری در این منطقه احداث شود که تحقق آن نیازمند جذب سرمایه‌گذار و حمایت دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کم‌بهره مالی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید