• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34033
+
-

جوانمرگی آسفالت در زنجان

برای لکه گیری آسفالت در معابر اصلی شهر زنجان 11 میلیارد تومان نیاز است

شهری
جوانمرگی آسفالت در زنجان

زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار: 

شهرداری هر ساله بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف آسفالت‌ریزی یا بهتر است بگوییم راه‌اندازی نهضت آسفالت می‌کند. به تازگی شهردار زنجان از شهرداران مناطق خواسته که تا 15 آبان معابر اصلی شهر که نیاز به لکه‌گیری دارند را تا قبل از سرد شدن هوا ترمیم کنند.

 طبق آمارهای اعلام شده زنجان 1400 هکتار معابر آسفالت شده دارد. این آمار در شهر کوچکی که شهرداری آن هنوز درآمد پایدار ندارد، مسلما هزینه‌بر به نظر می‌رسد. اما سوال این‌جاست آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری‌ها در زنجان تا چه اندازه استاندارد است و چرا پس از گذشت چند سال این آسفالت از بین می‌رود و دوباره روز از نو، روزی از نو؟«اصغر عزیزی» معاون عمرانی شهرداری زنجان معتقد است که باید به جای لکه‌گیری، روکش آسفالت انجام شود اما بودجه شهرداری برای این کار کافی نیست. گفت وگوی همشهری را با معاون فنی و عمرانی شهرداری در ادامه بخوانید:


نهضت آسفالت بیشتر قرار است در چه محدوده‌هایی از شهر اتفاق بیفتد؟

سعی ما این است که لکه‌گیری بیشتر در معابر اصلی انجام شود. برای همین منظور 15 اکیپ در مناطق سه‌گانه شهرداری تشکیل شده و باید روزانه 750 تن آسفالت پخش شود.

آیا لکه‌گیری در بازه زمانی مهر تا آبان در شهر سرد سیری مانند زنجان کار درستی است؟

طبق استانداردهای موجود پخش آسفالت می‌تواند تا 10 درجه بالای صفر صورت گیرد و اگر هوا سردتر شد می‌توان با گرم کردن آسفالت کار را انجام داد و مشکلی برای این اقدام نداریم.

نهضت آسفالت چقدر هزینه برای شهرداری در بر دارد؟

در حال حاضر قیمت قیر 3 برابر شده و هر تن آن به 450 هزار تومان رسیده است. طبق پیش‌بینی‌های ما برای این کار 11 میلیارد تومان نیاز داریم.

آیا این مبلغ تامین شده است؟

شهرداری مانند سازمان‌های دولتی نیست که بودجه خود را بتواند از سایر دستگاه‌ها تامین کند. این نهاد درآمد خود را از دریافت عوارض به دست می‌آورد و به طور حتم تا پایان سال بخشی از هزینه مذکور تامین خواهد شد. راه حل دیگری که برای تامین اعتبار نهضت آسفالت داریم حذف بخشی از پروژه‌هاست که فعلا کار خاصی در این زمینه انجام نداده‌ایم. 

چرا به جای روکش خیابان‌ها که از عمر زیادی دارد، از لکه‌گیری استفاده می‌کنید؟ این کار آیا هزینه مضاعف بر دوش شهرداری نمی‌گذارد ؟

این حرف درست است. در روکش، ضخامت آسفالت 4 سانتی متر است که با دستگاه مکانیزه فینیشر و غلتک انجام می‌شود و به طور حتم عمر بالایی دارد. اما باید به این موضوع اشاره کنم که این کار نیاز به اعتبار بیشتری دارد، از طرفی ارگان‌های خدمات‌رسانی مانند شرکت‌های آب، برق و مخابرات و گاز گاهی معابر را حفاری و آسفالت را تخریب می‌کنند. با این حال لکه‌گیری‌های انجام شده حداقل 3 تا 4 سال عمر دارند. اکنون انجام روکش در همه خیابان‌های شهر به لحاظ اقتصادی و مشکلات فنی، قابل انجام نیست. هر چند طبق استاندارد‌ها، آسفالت معابر باید 15 سال عمر داشته باشد، اما در شهری مانند زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی عمر آسفالت معابر 5 سال است.

یکی از مواردی که در شهر زنجان به آسفالت آسیب جدی می‌زند نمک پاشی در روزهای برفی است. برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ 

در کشورهای دیگر خصوصا کشورهای اروپایی هر شهروندی پیاده راه خانه خود را در روزها برفی، برفروبی می‌کند، اما در کشور ما همه شهروندان انتظار دارند معابر فرعی و کوچه‌ها توسط شهرداری برف‌روبی یا نمک پاشی شوند. این کار درست مثل آن است که شما در روز برفی لاستیک مناسبی بر خودروی خود نصب نکنید و انتظار داشته باشید شهرداری با برف‌روبی شرایط را برای رانندگی مهیا کند. شهرداری تمایلی به نمک‌پاشی معابر ندارد اما انتظار مردم آن است که همه جا نمک‌پاشی شود. همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که در هنگام بروز تصادف در روزهای برفی، پلیس راهنمایی و رانندگی عامل 30 درصد از حوادث مربوط به تصادف در روزهای برفی را شهرداری می‌داند.

آیا راهکار جایگزینی برای برفروبی معابر وجود ندارد؟

مواد جایگزین برای نمک‌پاشی وجود دارد اما2 مساله در این بین وجود دارد، یکی مشکل تامین هزینه‌های آن است و دیگری آسیب محیط‌زیستی که این مواد ایجاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید