• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34031
+
-

خشکسالی حریف کشاورزان مرکزی نشد

معاون بازرگانی شرکت غله: 28 درصد طلب کشاورزان استان مرکزی پرداخت نشده که تا پایان مهر با آنها تسویه می‌کنیم

کشاورزی
خشکسالی حریف کشاورزان مرکزی نشد

مریم جباری|‌اراک- خبرنگار:

 امسال نیز مانند سال‌های گذشته میزان تولید گندم در استان مرکزی 2 برابر نیاز سالانه این استان بود. در این بین مسئولان جهاد کشاورزی استان دست به کار شده‌اند تا با خرید همه گندم مازاد بر نیاز و با نرخ مصوب، از ضرر و زیان کشاورزان استان جلوگیری کنند. به گفته مسئولان، تاکنون 320 هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان خریداری شده و حدود 72 درصد طلب کشاورزان نیز پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهر ماه تمامی طلب کشاورزان تسویه شود.

این در حالی است که استان مرکزی جزو ۵ استان مهم و استراتژیک کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و باغی است. با توجه به مشکلات حوزه آب و آبیاری سنتی، خشکسالی، دشت‌های ممنوعه، خرید محصول، نقدینگی در میان کشاورزان و... مسئولان استان با برنامه‌‌ریزی سعی دارند این جایگاه را حفظ کنند.


افزایش 28 درصدی محصول گندم مازاد بر نیاز

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با اشاره به میزان گندم خریداری شده مازاد بر نیاز کشاورزان این استان می‌گوید: 320 هزار تن گندم تولید کشاورزان به ارزش 4 هزار و 200 میلیارد ریال از گندم‌کاران استان خریداری شده است.

«غلامر‌ضا ملکی» به همشهری بیان می‌کند: هنوز 28 درصد طلب کشاورزان استان پرداخت نشده که تا پایان مهر ماه با همه آنها هم تسویه می‌کنیم. البته کشاورزانی که مدارک مربوط به تحویل محصول گندم را در اوایل مرداد به بانک کشاورزی ارائه داده‌اند، توانسته‌اند طلب خود را به صورت کامل دریافت کنند. از سوی دیگر کشاورزانی که مدارک خود را تا مرداد ماه به بانک کشاورزی ارائه نداده‌ و در مهر ماه این کار را کرده‌اند، توانسته‌اند 50 درصد مطالبات خود را دریافت کنند. مابقی مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهر پرداخت و تسویه خواهد شد.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با اشاره به افزایش 28 درصدی تولید محصول گندم مازاد بر نیاز استان در سال زراعی جاری می‌افزاید: با وجود مشکلات در حوزه آب و خشکسالی‌های اخیر، این مسئله بیان‌کننده وجود ظرفیت‌های بسیار مناسب و مطلوب استان مرکزی در زمینه تولید گندم در کشور است.


افزایش تولید گندم با استفاده از بذرهای اصلاح شده

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به اهمیت تولید محصول گندم با کیفیت در تمامی نقاط استان می‌گوید: باید تدابیری اتخاذ شود تا بتوانیم گندم با کیفیت و با کمترین میزان سن‌زدگی و غیر استاندارد را در استان تولید کنیم. این مهم علاوه بر تأمین نیاز استان و کشور به گندم، موجب سودآوری بیشتر برای کشاورزان نیز خواهد شد.
«غلامحسین خدرایی» بیان می‌کند: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه تولید گندم در استان مرکزی انجام شده است. در سال زراعی جاری 377 هزار تن گندم آبی و دیم در این استان تولید شده که از این میزان یک هزار و 119 کیلوگرم گندم دیم و 4 هزار و 436 تن گندم آبی بوده است. با توجه به این آمار امسال بیشترین گندم تولیدی مربوط به شهرستان ساوه و کمترین میزان تولید گندم مربوط به محلات و دلیجان بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اهمیت بذرهای مورد استفاده در تولید گندم می‌افزاید: در این زمینه تلاش‌های موثری انجام شده است تا بتوانیم بذرهای مرغوب و با کیفیتی را بین کشاورزان توزیع کنیم. امسال نیز 7 هزار و 732 تن بذر مرغوب در بین کشاورزان توزیع خواهد شد تا بتوانند محصولی با کیفیت و با بیشترین میزان استاندارد را تولید کنند. میزان بذری که برای تولید محصول گندم در این استان مورد نیاز است 13 هزار تن است که از این میزان نیمی از آن در داخل استان و مابقی از خارج از استان تهیه می‌شود.

وی با بیان این‌که استفاده از بذرهای اصلاح شده، تولید محصولات به‌ویژه گندم را تا 30 درصد افزایش می‌دهد، می‌گوید: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده برای سال زراعی آینده از سوی وزارتخانه، 14 میلیون تن گندم باید در کشور تولید شود. استان مرکزی نیز از هم‌اکنون خود را برای تولید گندم با کیفیت آماده می‌کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان می‌کند: از میزان 14 میلیون تن گندم تولیدی در کشور سهمی که برای استان در نظر گرفته شده 380 هزار تن است. با توجه به تولید 320 هزار تنی گندم در سال زراعی جاری قطعاً ظرفیت تولید این میزان گندم را خواهیم داشت.
خدرایی با بیان این‌که مرکزی امسال نیز بیش از تعهد خود توانسته گندم تولید کند، ادامه می‌دهد: با این شرایط سال زراعی آینده نیز می‌توانیم علاوه بر میزان در نظر گرفته شده، تولید محصول داشته باشیم.


کاهش گندم سن‌زده در استان مرکزی

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: گندم خریداری شده از کشاورزان استان در سال زراعی جاری 320 هزار تن و در سال گذشته 240 هزار تن بوده، البته از میزان گندم تولیدی در سال زراعی گذشته 68 هزار تن به دلیل مشکلاتی از جمله غیراستاندارد بودن و سن‌زدگی زیاد برگشت داده شد.
«مجید آنجفی» به همشهری بیان می‌کند: امسال با توجه به اقدامات انجام شده میزان گندم غیراستاندارد و دچار سن‌‌زدگی کاهش چشمگیری داشته است. با وجود افزایش خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی جاری، میزان گندم بی‌کیفیت و دچار سن‌ زدگی از 68 هزار تن به 12 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تولید و خرید گندم بیش از تعهد در سال زراعی جاری می‌افزاید: امسال 68 درصد بیشتر از تعهد خریداری، محصول گندم داشته‌ایم. این در حالی است که تعهد تولید گندم در سال زراعی جاری در این استان 190 هزار تن بوده است.
آنجفی اظهار می‌کند: به منظور افزایش کیفیت محصول گندم تولیدی و کاهش میزان گندم غیراستاندارد و سن‌زده برای سال زراعی آینده، استفاده از امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و توان تکنیکی کارشناسان را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهیم داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید