• پنج شنبه 25 مهر 1398
  • الْخَمِيس 17 صفر 1441
  • 2019 Oct 17
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34021
+
-

سلامتی مهم‌تر از لاغری است

سلامتی مهم‌تر از لاغری است

دکتر نسترن رادین‌مهر/متخصص تغذیه

سبک زندگی مدرن و تغییر در صنعت محصولات غذایی، الگوی تغذیه‌ای خانواده‌های ایرانی را دستخوش تحول کرده است. درواقع تغییرسبک زندگی، عدم‌فعالیت بدنی و استفاده ازغذاهای پرچرب سبب شده موضوع چاقی بین مردم بیش از پیش فراگیر شود و این موضوع البته با خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مثل دیابت شیرین یا بیماری قند، آرتروز، درد استخوان‌ها و مفاصل به‌خصوص درد زانوها، بیماری‌های قلبی، ریوی و… هم همراه شده است. همین امر سبب شده تا افراد به‌دنبال رژیم‌های سریع و آنی برای لاغری باشند. رژیم‌هایی خودسرانه و بدون نظر پزشک که نه‌تنها مثمرثمرنیست بلکه اغلب در پی این رژیم‌گرفتن‌ها ممکن است یبوست، اختلالات مختلف ازجمله ریزش مو و چین‌و‌ چروک درپوست و...ایجاد شود.

این در حالی است که نباید نادیده گرفت که تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها در دهه‌های اخیر، عادت‌های نادرستی را در تغذیه نمایان کرده است که نه‌تنها زمینه‌ساز چاقی شده‌ بلکه بدن را برای پذیرش دیگر بیماری‌ها نیز آماده کرده است. درواقع استفاده از غذاهای پرچرب، پرکالری و پرنمک، مصرف کم میوه، مصرف اندک سبزی، طبخ طولانی‌مدت غذاها و ازبین‌رفتن املاح و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی، نگهداری طولانی‌مدت سبزیجات در فریزر، استفاده و مصرف غذاهای آماده و کنسروی در سایه زندگی مدرن، استفاده چندباره از روغن‌ها، استفاده بیش از حد از گوشت قرمز، استفاده فراوان از غذاهای سرخ‌کردنی و ده‌ها عادت نادرست در شیوه زندگی و تغذیه ما ایرانی‌ها سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد شیوع چاقی، همچنین بیماری‌های متعدد باشیم. اما در کنار الگوهای غلط و نادرستی که در شیوه غذاخوردن افراد وجود دارد سبک و نوع زندگی هم در بروز چاقی بسیار تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که همواره شاهد وقوع پدیده چاقی پس از ازدواج، در مردان و زنان نیز هستیم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث اضافه‌وزن زوجین پس از ازدواج می‌شود، تغییر سبک تغذیه و خورد و خوراک است. با شروع زندگی مشترک فعالیت‌های فیزیکی و حتی نوع تغذیه طرفین روی یکدیگر تأثیر می‌گذارد و به‌مرور عادات زندگی و تغذیه‌ای هم را می‌گیرند اما یکی از دلایلی که بیشتر خانم‌ها پس از ازدواج چاق می‌شوند، این است که این خانم‌ها دیگر خوش‌اندام ماندن را لازم نمی‌دانند و به عادات غلط تغذیه‌ای قبل خود برمی‌گردند و فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن آنها می‌شود. درواقع اگر هم سال‌ها برای حفظ اندام خود رژیم خاصی را رعایت کرده‌اند پس از ازدواج از آن دست برمی‌دارند و مقدار غذایشان بیشتر می‌شود، در نتیجه دچار اضافه‌وزن می‌شوند واگر این عادات به سمت اشتباه سوق پیدا کند می‌تواند اضافه‌وزن را به‌دنبال داشته باشد. بهتر است عادات صحیح را با یکدیگر تمرین کنید؛ به‌طورمثال شرکت کردن مداوم در مهمانی‌های پس از ازدواج و شرایط کاری می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود. پس سعی کنید سبک غذایی خود را تعدیل و از غذاهای کم‌چرب‌تر و سالم‌تر استفاده کنید. ضمن اینکه تمام ذهن ما نباید مشغول کاهش وزن باشد، باید برای بهبود کیفیت زندگی تلاش کنیم. ممکن است فردی به هر ضرب و زوری بتواند وزن ایده‌آل خود را حفظ کند و از نگاه دیگران، کاملا متناسب و خوش‌اندام باشد اما خود فرد به‌دلیل گرسنگی کشیدن‌های غیراصولی و حذف برخی گروه‌های مواد غذایی کیفیت زندگی‌اش به‌شدت افت میکند و به‌دلیل متحمل شدن چنین سختی‌هایی، به‌شدت شکننده می‌شود و با کوچک‌ترین فشاری از پای درمی‌آید و هیچ اثری از چابکی و شادابی یک فرد سالم در او دیده نمی‌شود. پس بهتر است به‌جای سختی کشیدن‌های غیراصولی و موقتی، با کمک افراد متخصص در مسیر درست قرار گرفته، راه‌های اصولی و درست را انتخاب کنیم و به‌عنوان سبک زندگی در پیش بگیریم. به هر حال پیشنهاد ویژه این است که غذاهای همیشگی خودتان را مصرف کنید با این تفاوت که روزهایی که به‌خودتان مسلط هستید فقط یک‌سوم همیشه غذا بخورید و روزهایی که خیلی گرسنه هستید می‌توانید تا حداکثر نصف غذای همیشگی خود را مصرف کنید. پس باید غذا را حداقل نصف کنید و ترجیحا بهتر است از نصف کمتر بخورید. همراه ناهار یا شام می‌توانید هر مقدار سالاد بخورید.
میان وعده‌ها: در سراسر روز مصرف 

«هر میزان میوه» و سبزی یا صیفی (هویج، خیار، گوجه...) از «هر نوعی» آزاد است. اگر می‌خواهید خوب نتیجه بگیرید بیشتر سیب مصرف کنید. توجه کنید همین‌که علایم گرسنگی شروع می‌شود باید به هر میزانی که میل دارید سیب یا هر نوع میوه و صیفی مصرف کنید تا گرسنگی برطرف شود و ضعف نکنید و مجبور یا وسوسه نشوید سراغ تنقلات، کیک، شیرینی و بیسکوییت بروید.

این خبر را به اشتراک بگذارید