• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33997
+
-

سراب داووس صحرا

با وجود کناره‌گیری‌های گسترده از کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان، وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس صندوق جهانی در این کنفرانس شرکت می‌کنند

رسوایی قتل شوکه‌کننده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، سایه سنگینی بر سر برگزاری موفق کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان انداخته است و چهره‌های سرشناسی از حضور در این کنفرانس انصراف داده‌اند.

خاشقجی که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، دوم اکتبر (10مهر) برای انجام کارهای اداری وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد اما هرگز بیرون نیامد. بعدا مقامات ترک به رسانه‌ها اعلام کردند که یک تیم ترور 15نفره این نویسنده منتقد را کشته و قطعه‌قطعه کرده‌اند.

این اقدام سبعانه، پیامدهای سیاسی زیادی برای عربستان به همراه داشته و حساسیت جامعه جهانی را برانگیخته است. علاوه بر این، ‌به‌نظر می‌رسد این رسوایی، برگزاری موفق کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان را هم به چالش کشیده است. این کنفرانس بین‌المللی که نام رسمی‌اش «آینده سرمایه‌گذاری» است، با نام داووس صحرا شناخته می‌شود و هدف از برگزاری آن نشان‌دادن برنامه‌ها و پیشرفت‌های اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری خارجی است. از زمانی که رسانه‌ها با قطعیت بیشتری درباره قتل بی‌رحمانه خاشقجی در کنسولگری نوشتند، افراد شناخته‌شده بیشتری از حضور در این کنفرانس که قرار است ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) برگزار شود، انصراف داده‌اند؛ از دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی‌تبار شرکت اوبر و بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده صنعت آی‌تی گرفته تا رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز، لس‌آنجلس‌تایمز، فایننشیال تایمز، بلومبرگ و اکونومیست. این فهرست، ‌هر روز که می‌گذرد، با اعلام اسامی جدید بلندبالاتر می‌شود.

در مقابل، برخلاف انتظارها برخی مهمانان رده بالای ریاض با وجود ابراز نگرانی خود درباره ماجرای خاشقجی، گفته‌اند که در این کنفرانس شرکت می‌کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از آنها، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول است که برخلاف جیم کیم، رئیس بانک جهانی، به ریاض سفر می‌کند. دیگر میهمان رده‌بالای این کنفرانس، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکاست. خانم لاگارد درباره حضور در این کنفرانس گفته است: «هم‌اکنون نیت من این است که برنامه سفرم را تغییر ندهم و خبرها و اطلاعاتی که در روزهای آینده (درباره پرونده خاشقجی) مطرح می‌شود را زیرنظر بگیرم.»

این کنفرانس، برای محمد بن سلمان که در کنار صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان یکی از میزبانان آن است، اهمیت زیادی دارد. ولیعهد جنجالی عربستان که از سوی برخی رسانه‌ها متهم است قتل خاشقجی با دستور مستقیم او صورت گرفته، طرحی بلندپروازانه را با نام «چشم‌انداز 2030» رونمایی کرده که براساس آن اقتصاد کشورش از وابستگی به نفت جدا می‌شود.

او رابطه نزدیکی با رسانه‌های بانفوذ غربی ایجاد کرده ‌و از سوی آنها به‌عنوان مصلح اقتصادی و اجتماعی کشورش معرفی می‌شود. حالا ازدست‌دادن این حمایت‌ها، می‌تواند ضربه سنگینی به جایگاه او بزند. تا دیروز عصر، تنها رسانه‌ مهمی که حضورش در این کنفرانس را لغو نکرده، فاکس بود.

علاوه بر از‌دست‌دادن یک تیم جهانی روابط عمومی در بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان، قتل خاشقجی آسیب‌های مستقیم مالی هم داشته است؛ ریچارد برانسون، سرمایه‌گذار سرشناس بریتانیایی و رئیس مؤسسه ویرجین اعلام کرد که همکاری با سعودی‌ها را لغو می‌کند. بخشی از این همکاری‌ها، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری شرکت سرمایه‌گذاری عمومی در شرکت‌های فعال ویرجین در پروژه‌های فضایی بود. برانسون همچنین 2 پروژه صنعت گردشگری را معلق کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید