• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33991
+
-

دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تغییر کرد

قضایی
دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تغییر کرد

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاون قضایی دادستان کشور در امور فضای مجازی در مراسمی به‌عنوان معاون نظارت بر دادسراها انتخاب و جواد جاویدنیا، معاون سابق دادستان مشهد در امور فضای مجازی جایگزین او شد. حالا باید دید از این پس چه رویکردی وجود خواهد داشت. البته حجت‌الاسلام محمد منتظری، دادستان کل کشور در مراسم تودیع و معارفه خرم‌آبادی و جاویدنیا با بیان اینکه «سیاست‌های معاونت فضای مجازی دادستانی تغییری پیدا نکرده است»، گفت:‌ معاونت جدید فضای مجازی باید کمر همت را در برابر بدخواهان و کسانی که سنگ‌اندازی می‌کنند، محکم ببندد و با تدبیر و تعقل این مسائل را پشت سر بگذارد. باتوجه به شرایط امروز کشور نسبت به فضای مجازی، برخورد با هرگونه فساد در فضای مجازی در چارچوب قانون و مقررات ادامه پیدا خواهد کرد.»

موضوع فیلترینگ تلگرام در اواخر آبان سال گذشته در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی بررسی شده بود و بعد از اعتراضات اجتماعی در دی‌ماه همان سال زمزمه فیلتر تلگرام بیشتر شد و حتی به صورت محدود در مقطعی فیلتر و بعد رفع فیلتر شد ولی در نهایت با حمایت‌های خرم‌آبادی و از سوی بیژن قاسم‌زاده، بازپرس شعبه2 دادسرای رسانه مجددا حکم فیلترینگ صادر و این شبکه اجتماعی مسدود شد. پیش از فیلتر شدن تلگرام عبدالصمد خرمشاهی درباره فیلترینگ این پیام‌رسان گفته بود: «آنچه که باعث مطرح ‌شدن موضوع مسدودسازی برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی در کارگروه شده این است که بسیاری از این شبکه‌ها به‌‌وسیله صهیونیست‌ها اداره می‌شوند و به‌‌هیچ‌‌وجه از قوانین و مقررات کشور تبعیت نمی‌کنند.» او همچنین بعد از فیلترینگ تلگرام نسبت به استفاده جمعیت بسیار زیادی از مردم از فیلترشکن‌ها انتقادهای تندی را طرح و اعلام کرد: «وزارت ارتباطات، اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را تامین می‌کند.» او همچنین به نهادهای مسئول توصیه کرده بود که «تنبلی» را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور می‌شود خودداری کنند.

در کنار فیلترینگ تلگرام، خرم‌آبادی را حامی اصلی راه‌اندازی شبکه اجتماعی داخلی باید دانست؛ کسی که خود پیام‌هایش را در شبکه اجتماعی سروش منتشر می‌کرد و معتقد بود بخش زیادی از جمعیت کشور به‌دنبال مهاجرت به شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند. او یک‌بار بعد از اینکه شایعه‌ای درباره رفع فیلتر تلگرام مطرح شده بود، در یادداشتی در کانال شخصی خود در شبکه سروش با بیان اینکه تلگرام رفع فیلتر نمی‌شود، نوشت: «شایعه بی‌اساس رفع فیلتر تلگرام که به‌منظور تنفس مصنوعی به پیکر نیمه‌جان این شبکه هر از چندگاهی منتشر می‌شود، نمی‌تواند روند مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی را متوقف کند. ان‌شاء‌الله با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده نزدیک و با برطرف شدن برخی از موانع، مهاجرت به پیام رسانه‌ای داخلی تکمیل شده و گام بلندی در تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته خواهد شد.»

9خرداد1397 وزارت دارایی آمریکا در بیانیه‌ای خرم‌آبادی را در فهرست مسئولان و مقامات ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا قرار داد. اتفاقی که با واکنش او در شبکه اجتماعی سروش روبه‌رو شد. او نوشت که اضافه شدن نامش به فهرست تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد که فیلترینگ تلگرام موفقیت‌آمیز بوده است. در این بین سؤال اصلی این است که دبیر جدید کیست و چه رویکردی نسبت به فعالیت شبکه‌های اجتماعی دارد؟ جواد جاویدنیا که اکنون به جای عبدالصمد خرم‌آبادی به کارگروه فضای مجازی آمده نیز سیاستی همچون خرم‌آبادی دارد. او پیش از این درخصوص فضای مجازی گفته بود: ‌89درصد محتوای چت و نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی موبایل غیراخلاقی است و استفاده از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای باعث پسرفت درسی دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور شده است. او همچنین در موضع‌گیری دیگری با بیان اینکه فضای مجازی مکانی برای جنگ نرم دولت‌هاست، گفته بود: رمزنگاری شدن پیام‌رسان‌ها ادعایی کذب است و توهم مخفی ماندن پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی با رمزنگاری گوشی و نرم‌افزار مربوطه بزرگ‌ترین آفت است. جاویدنیا همچنین با تأثیرگذار دانستن فضای مجازی در جامعه با ذکر مثالی اعلام کرده بود که این فضا با حمایت از تولید داخلی و معرفی کارآفرینان، گامی بلند در حمایت از اقتصاد مقاومتی بردارد و در یک روز، کاری را انجام می‌دهد که مسئولان برای انجام آن مدت زیادی زمان لازم دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید