• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33966
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

دوشنبه 23 مهر

اژدهاک در سالن مولوی - نمایش اژدهاک در سالن کوچک تالار مولوی ۲۳مهر آخرین روز اجرایش را خواهد گذراند. این نمایش که از ساعت۱۷ به‌مدت ۴۵‌دقیقه خواهد بود، براساس کتاب بهرام بیضایی به کارگردانی علی شعبانی اسرمی داستان مردی است که توسط پادشاه ظالم و ستمگری، خانواده و سرزمینش را از دست می‌دهد و رو به انتقام می‌آورد. بلیت این نمایش ۲۵هزارتومان است و جایزه اول بهترین بازیگر مرد و بهترین انتخاب موسیقی و بهترین کارگردانی از سی‌امین جشنواره تئاتر استان مازندران را از آن خود کرده و منتخب سی و هفتمین جشنواره فجر بوده است. این نمایش در سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، جنب کلینیک دانشگاه تهران، ابتدای خیابان 16‌آذر روی صحنه است. 

زندگی خصوصی- فیلم «زندگی خصوصی» به کارگردانی تامارا جنکینز در گالری رج نمایش داده خواهد شد. دیوید ادلستاین -منتقد مشهور نیویورک مگزین- درباره این فیلم می‌گوید: «متن جنکینز تأکیدی بر بی‌ثباتی اساسی‌ای است که در قلب زندگی همه ما رخنه کرده، درحالی‌که پیشنهاد می‌کند به همدلی و عشق آنها را درمان کنیم». درام تحسین‌شده تامارا جنکینز برپایه مشکلات زناشویی و وابستگی‌ها بنا شده است. او یک دهه پیش با فیلم وحشی‌ها با بازی درخشان فیلیپ سیمور هافمن همه را تحت‌تأثیر قرار داد و حال با درام دیگری بازگشته که از منتقدان آمریکایی بالاترین امتیازات را دریافت کند. 

بلیت تماشای این فیلم 15هزارتومان است. این فیلم داستان نویسنده‌ای به نام راشل است که چندین‌بار تحت درمان‌های باروری برای باردارشدن قرار می‌گیرد و سعی می‌کند ازدواج خود را حفظ کنداما این امکان‌‌پذیر نمی‌شود و پزشک پیشنهاد دیگری به آنها می‌دهد که باعث می‌شود زندگی آنها تحت‌الشعاع قرار گیرد.

 آدرس گالری رج در خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه‌حکیمی، شماره4، زنگ3 است. 



گوزن‌ها روی پرده- فیلم «گوزن‌ها» را قرار است ۲۳‌مهر ساعت18در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان نمایش دهند. زندگی مرد تحت تعقیبی به‌نام قدرت که پس از سرقت مسلحانه از بانک، خود را به دوستش سیدرسول می‌رساند. 

سید، مردی معتاد است و دوستش فاطمه بازیگر تماشاخانه است.  «گوزن‌ها»ی مسعود کیمیایی با بازی بهروز وثوقی، نصرت پرتوی، فرامرز قریبیان، پرویز فنی‌زاده، گرشا رئوفی با قیمت 10هزار تومان به‌فروش می‌رسد. 

صیاد رفته باشد- حزین لاهیجی روز 23مهر 1145از دنیا رفته است. از او می‌توانیم «تذکارات‌العاشقین» یا «زندگی شیخ حزین به قلم خود او» را بخوانیم که روایتی است از روزگار سپری‌شده شیخ در دیار غربت؛ هندوستان.

 این کتاب تاریخی وضعیت اصفهان در زمان حمله افغان‌ها و اشغال ایران به‌دست ارتش عثمانی را برای خواننده‌اش از زبان شیخ حزین تعریف می‌کند.

 یا در سفری مجازی به بنارس برویم و آرامگاهش را تماشا کنیم و یا همینطورکه مشغول انجام کارهای روزانه هستیم و همه تصور می‌کنند سخت گرفتار حل معماها هستیم-کسی چه می‌داند در ذهن ما چه می‌گذرد؟- هی تکرار کنیم:‌ «ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد/در دام مانده باشد صیاد رفته باشد.»  



نگاهی به آثار همایون سلیمی- نمایشگاه «پاریس- تهران» (۱۳۹۷ تا ۱۳۵۳) در گالری ایرانشهر نگاهی به آثار همایون سلیمی از دوره تحصیل او در پاریس تا استادی او در دانشگاه‌های تهران را به‌نمایش گذاشته است. تجربه نگاه بر آثار همایون سلیمی از نمایی دور شاید کمتر با تجربه نگاهی نزدیک یکی باشد. با گام‌برداشتن به سمت یک‌اثر، دنیای رنگ‌ها با بیننده شروع به گفت‌وگو می‌کنند. گفت‌وگویی حاصل رنج ساییدن بوم با تفکری مینیمالیستی که از زیست و نگاهش به زندگی نشات می‌گیرد. می‌توانید به خیابان کریمخان زند، خیابان سپند بروید و آثار نمایشگاه پاریس- تهران را ۲۳مهر از ساعت ۱۲ تا ۲۰ تماشا کنید. 

کوتاه و مختصر و مفید - از نیچه به‌اندازه‌کافی گفته‌اند، پس اینجا به مناسبت روز تولدش (15اکتبر/ 23مهر) فقط پیشنهادی کوتاه و مختصر و مفید داریم. «کوتاه و مختصر و مفید»، 3واژه کلیدی در روابط مدرن هستند. کلا هر کاری قرار است انجام بدهی، برای موفقیت در آن بهتر است کوتاه و مختصر و مفید باشد. دراین‌صورت، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر است.

«چنین‌گفت‌زرتشت» نیچه که معروف‌ترین کتاب او در ایران به‌شمار می‌رود، دقیقا با چنین خاصیتی به خورد خواننده رفت و ماندگار شد. درباره نیچه همچنان پیشنهاد کوتاه و مختصر و مفید، همین پندگونه‌های او در چنین‌گفت‌زرتشت، است. حتی می‌توانید یک پاراگراف بخوانید و باقی را بگذارید برای پس از سوارشدن در ایستگاه بعد. فقط حواستان باشد شماره صفحه را به‌خاطر بسپارید یا کاغذی چیزی برای گذاشتن لای کتاب همراه داشته باشید.

آسمان، قهوه‌ای‌است و زمین، صورتی پررنگ- پلک‌هایمان را اگر روی هم بگذاریم، بازهم دنیا را می‌بینیم؛ با حدس و گمان، از روی بو و صدا، لمس‌کردن و چشیدن حدس می‌زنیم که آنچه نمی‌بینم باید این‌شکلی باشد و رنگش و... . تقریبا درست می‌بینیم اما باز قدری اختلاف هست که عنوانش می‌شود: «تماشای دنیا از نگاه چشم‌‌هایی که دنیا را نمی‌بینند.» تازه این براساس تجربه‌های دیداری و غیره‌مان است به‌خاطر سپرده‌ایم، می‌شود آدم‌هایی را پیدا کرد که هیچ سابقه ذهنی‌ای از دنیا ندارند. آنها هرگز ندیده‌اند و حتی می‌توانند تصور کنند که «آسمان قهوه‌ای‌است و زمین، صورتی پررنگ». پیش ‌از ‌این، عده‌ای از نقاش‌های نابینا در یکی از فرهنگسراهای تهران دور هم جمع می‌شدند و تصور خودشان از محیط اطراف را می‌کشیدند. آنها حتما همچنان مشغول به ‌کار هستند و می‌شود در روز عصای سفید (23مهر) پیدایشان کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید