• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33946
+
-

گزارش خبری

فوتبال در «دریا» گران شد
ثریا روزبهانی| خبرنگار

منطقه 21


چند سالی است که زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده و شهروندان برای استفاده از آنها مبالغی را پرداخت کنند. زمین چمن مصنوعی شهرک دریا واقع در محله تهرانسر هم از جمله این زمین‌هاست اهالی شهرک در تماس با روزنامه همشهری محله از این وضع گلایه کرده‌اند. سراغ «علی‌اکبر صباغیان» شورایاری محله شهرک دریا رفتیم و از او درباره واگذاری این زمین چمن مصنوعی پرسیدیم. همچنین در ادامه با «سید محمد شمس‌آبادی» مسئول اداره ورزش شهرداری منطقه21هم درباره نحوه استفاده اهالی از این زمین چمن مصنوعی گفت‌وگو کردیم. 
زمین‌های چمن مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک فرصت در فهرست امکانات و داشته‌های ورزشی مناطق به حساب بیاید و استفاده از آن نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت هم‌محله‌ای‌ها داشته باشد. همچنین نبود آنها هم می‌تواند خلأ بزرگی برای مناطق کم‌برخوردار از امکانات محسوب شود. «رضا یگانه» ساکن قدیمی شهرک دریا درباره زمین چمن مصنوعی کنار این شهرک می‌گوید: «سال‌ها قبل شهرداری بخشی از زمین پارک را به زمین چمن مصنوعی تبدیل و جوانان و نوجوانان هم محله‌ای هم اغلب اوقات در این زمین بازی و تمرین می‌کردند.» اما اکنون مدتی است این زمین چمن به شخصی اجاره داده شده و دیگر اهالی نمی‌توانند رایگان از آن استفاده کنند. آنها باید این زمین را به‌صورت سئانسی اجاره کرده یا در مدرسه فوتبال ثبت‌نام کنند.» «علیرضا جعفری» از دیگر ساکنان شهرک دریا به کمبود امکانات ورزشی در این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه این محله از نظر امکانات ورزشی محروم است و به جای اینکه سرانه ورزشی این محله را افزایش دهند، همین زمین چمن موجود را هم از اهالی گرفته‌اند و اهالی توان اجاره سئانسی آن را ندارند.»

زمین چمن‌های خودگردان

زمین‌های چمن مصنوعی توسط مدیران محله و زیر نظر شورایاری هر محله اداره می‌شود. «علی‌اکبر صباغیان» شورایاری محله شهرک دریا درباره فعالیت این زمین چمن مصنوعی می‌گوید: «زمین چمن مصنوعی هم مانند سرای محله در گذشته توسط شهرداری منطقه اداره می‌شد، اما اکنون این اماکن خودگردان شده‌اند و باید هزینه‌های مالی را خود تأمین کنند. به همین خاطر زمین چمن به‌صورت مشارکتی واگذار شد تا چمن آن بازسازی و مبلغ اجاره دریافتی بابت نگهداشت هزینه شود.» او به اختصاص دادن 2سئانس این زمین چمن مصنوعی به اهالی با هزینه کم اشاره می‌کند و می‌گوید: «بابت هر سئانس بازی در زمین چمن مصنوعی 60 هزار تومان دریافت می‌شود که با تأیید شورایاری، اهالی می‌توانند در 2سئانس با حداقل هزینه از امکانات استفاده کنند.»

هزار و 500تومان برای هر نفر

زمین‌های چمن مصنوعی با گذشت زمان فرسوده شده‌اند و برای استفاده دوباره باید بازسازی ‌شوند. «سید محمد شمس‌آبادی» مسئول اداره ورزش شهرداری منطقه 21 در این‌باره می‌گوید: «مانند دیگر مناطق شهر تهران در منطقه21 هم در هر محله زمین چمن مصنوعی ساخته شد، اما برخی از این زمین‌ها با گذشت زمان فرسوده شد و چمن‌هایش از بین رفت و برای بازسازی آن به بودجه و تأمین اعتبارات مالی نیاز بود. به همین خاطر این زمین‌های چمن مصنوعی که یکی از آنها زمین چمن مصنوعی شهرک دریاست، به بخش خصوصی واگذار شد تا بازسازی شود. اکنون هزینه‌ای که اهالی برای استفاده از این زمین پرداخت می‌کنند، صرف نگهداشت و ترمیم همین زمین می‌شود.» او در ادامه به تسهیلاتی که برای اهالی در نظر گرفته شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قرارداد قید شده در صورت تأیید شورایاری اهالی در برخی از ساعت‌ها با ارائه برگه شورایاران می‌توانند از 30 درصد تخفیف برای هر سئانس بهره‌مند شوند که به ازای هر نفر هزار و 500 تومان محاسبه می‌شود که مبلغ زیادی نیست. از طرفی برای بازی‌هایی همچون گل کوچیک و دیگر بازی‌های توپی هم می‌توانند از زمین آسفالتی کنار زمین چمن که همچنان رایگان است، استفاده کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید