• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33939
+
-

ضرورت توجه به کودکان در سیاستگذاری اجتماعی

ضرورت توجه به کودکان در سیاستگذاری اجتماعی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت توجه به نقش و جایگاه کودکان در سیاستگذاری شهری و اجتماعی تأکید کرد.
حجت نظری در مراسم رونمایی از پروژه خودمراقبتی کودکان که به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد، گفت: امروز کودکان بهانه جمع شدن ما بزرگ‌ترها دور هم شده‌اند؛ کودکانی که احتمالا همه ما حتی بدون آنکه بخواهیم بارها حقوق‌شان را نقض کرده و زیرپا گذاشته‌ایم. زمان کودکی خود ما هم همینطور بود، بارها حقوقمان از سوی بزرگ‌ترهای آن زمان نقض شده و بیشتر ما چیزی از حقوقمان نمی‌دانستیم که به نقض آن اعتراض کنیم و البته امکان اعتراض هم چندان برای کودکان در هیچ دوره‌ای وجود ندارد. او با بیان اینکه بهتر است در چنین مناسبت‌هایی بیشتر کودکان صحبت کنند، گفت: اما حالا که بناست برای کودکان حرف بزنیم بهتر است از خودمان بپرسیم که برای جمعیت حدود 9میلیون نفری کودکان در سراسر کشور چه کرده‌ایم و چقدر فضاهای شهری برای کودکان ما مناسب‌سازی‌ شده و تصویر ذهنی کودکان از طراحی شهری ما چقدر مدنظر قرار گرفته است؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به رونمایی از پروژه خودمراقبتی کودکان گفت: این اقدام پروژه‌ای بجا بود که امیدوارم هرچه بیشتر فراگیر شود و در دیگر ارکان اجرایی و مدیریت شهری هم مورد توجه قرار گیرد. واقعیت این است که کودکان هیچ‌گاه در هیچ نهادی حق رأی نداشته‌اند، بنابراین نماینده‌ای هم در ارکان تصمیم‌گیر و سیاستگذار کشور ندارند و البته تعجبی ندارد در شرایطی که جوانان با بیشترین جمعیت در کشور اینچنین معذورند و سالخورده‌ها اجازه عرض اندام به آنها نمی‌دهند، توقع زیادی است که انتظار داشته باشیم صدای کودکان شنیده شود.

نظری ادامه داد: در این شرایط است که متأسفانه شاهد افزایش شمار کودکان کار و زباله‌گرد در شهر هستیم، شاهد فضاهایی هستیم که امنیت کافی را برای کودکان ندارند و متأسفم که این را بگویم اما در مدیریت شهری ما هم کودکان نقش کمرنگی دارند. رئیس ستاد توان‌افزایی سمن‌های شهر تهران افزود: به نوبه‌خودم در شورای شهر تهران تمام تلاشم را خواهم کرد تا بیشتر به نقش و جایگاه کودکان در سیاستگذاری شهری و اجتماعی توجه شود. کودکان امروز، بزرگسالان و شهروندان فردای ما هستند و قطعا اگر ما بتوانیم تصویری صحیح و ذهنیتی درست از شهر را برایشان رقم بزنیم، سبب افزایش تعلق خاطر آنان به شهر در بزرگسالی شده و این امر امنیت شهر و جامعه را تضمین خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید