• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33937
+
-

هشدار بلومبرگ به استفاده سیاسی آمریکا از سامانه سوئیفت

شبکه خبری بلومبرگ سرمقاله روز جمعه خود را به اختلافات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با کشورهای اروپایی اختصاص داد و نوشت: آمریکا بدون متحدانش نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد.
شبکه خبری بلومبرگ در بخش آغازین این مقاله، با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ برای قطع ارتباط ایران با سامانه موسوم به «سوئیفت»، آن را «ایده‌ای بد» توصیف کرده است.
بلومبرگ نوشته است: دولت ترامپ ظاهرا برای قطع ارتباط ایران با سامانه مالی جهانی مصمم است. واشنگتن، همزمان با احیای تحریم‌ها علیه ایران از‌ ماه آینده ممکن است شبکه پیام‌رسانی سوئیفت را هم که پرداخت‌های برون‌مرزی را تسهیل می‌کند، هدف قرار دهد. در ادامه تحلیل این شبکه خبر تأکید شده این ایده دولت ترامپ ایده بدی است، زیرا به نوشته تحلیلگران بلومبرگ دخالت در کار سوئیفت، شکاف در حال گسترش میان آمریکا و اتحادیه اروپا را گسترده‌تر خواهد کرد. اولویت باید روی ترمیم این ائتلاف باشد. تحت فشار گذاشتن آن، با منافع آمریکا همسو نیست و هدف وسیع‌تر ما برای تغییر رفتار ایران را محقق نمی‌کند.
در ادامه مقاله بلومبرگ تأکید شده وادار‌کردن سوئیفت به قطع رابطه با ایران مستلزم این است که این نهاد از قوانین اروپا تخطی کند و این کاری است که سوئیفت گفته آن را انجام نمی‌دهد.
دولت ترامپ هم‌اکنون در حال ارزیابی این است که آیا سوئیفت را هدف تحریم قرار دهد یا خیر. درصورتی که واشنگتن در انجام این اقدام موفق شود، شرکت‌های اروپایی قادر به انجام تجارت با ایران نخواهند بود. بلومبرگ نوشته این موضوع به معنی ملزم‌کردن سوئیفت به نقض قوانین اروپاست.
به نوشته بلومبرگ «سیاسی‌کردن این شبکه مهم و در همان حال، قراردادن ناظرانش در وضعیت خطر حقوقی، اقدامی بی‌ثبات‌کننده خواهد بود و می‌تواند به تسریع تلاش‌ها برای ایجاد جایگزین‌های غیردلاری سوئیفت و تضعیف بیشتر نفوذ آمریکا منجر شود.» بلومبرگ نوشته نکته اصلی این است که آمریکا نمی‌تواند بدون تشکیل جبهه‌ای متحد با هم‌پیمان‌هایش علیه ایران، از این کشور امتیازات جدید بگیرد. هم‌اکنون، دولت ترامپ حتی نمی‌تواند بگوید که از ایران چه می‌خواهد.

   سوئیفت چیست؟

سوئیفت سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار‌گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است. مقر اصلی این شبکه که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند، در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیأت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. سوئیفت، حکم سیستم عصبی نظام مالی جهان را دارد و سالانه میلیاردها پیام را میان 11هزار بانک در سراسر دنیا رد و بدل می‌کند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید