• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33926
+
-

نزول27هزار میلیارد تومانی بورس

دیروز شاخص بورس تهران با 6هزار واحد کاهش 3/3درصد افت کرد

بورس
نزول27هزار میلیارد تومانی بورس

بی‌سابقه‌ترین نزول بورس در 5سال گذشته دیروز با نزول 3.3درصدی رقم خورد و در کمتر از چند ساعت 27هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. این نزول انتقاد شدید سهامداران و کارشناسان را در پی داشت.
به گزارش همشهری، در یک رویداد بی‌سابقه و عجیب دیروز شاخص کل بورس تهران 6هزار واحد معادل 3.3درصد افت کرد و در کمتر از 3ساعت، 27هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. این سقوط که از 10روز پیش آغاز شده و دیروز به اوج خود رسید، به‌صورت ناگهانی و در شرایطی که بورس به سرعت در حال رشد بود اتفاق افتاد و موجب شد در این مدت 100هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شود. این موضوع دیروز به اعتراض سهامداران در تالار حافظ منجرشد و جو عمومی تالار حافظ را هم با تنش مواجه کرد. این سهامداران که نسبت به نقش منفی سهامداران حقوقی در نزول بازار اعتراض داشتند از مدیرعامل بورس خواستند هرچه سریع‌تر موضوعاتی از قبیل دستکاری در بازار، سیاست‌های نادرست در زمان بازگشایی و توقف نماد‌ها و همینطور بروز مشکل در زمان فروش سهام را مورد بررسی قرار دهد.

انتقاد به رویه معاملات

همزمان با نزول بی‌سابقه و ناگهانی بورس برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار هم نسبت به بروز برخی اقدامات غلط در معاملات بورس هشدار دادند و عرضه‌های سنگین برخی سهامداران حقوقی بزرگ ازجمله بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها را در ایجاد شرایط نزولی در بورس مؤثر دانستند. 
در همین زمینه سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در حساب توییتری خود نوشت: استفاده از منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سودرسانی به کدهای مشخص، دستبرد است. امیدوارم به‌زودی با دستورالعمل‌هایی این منکر از بازار سرمایه حذف شود.
کامیار فراهانی، یک تحلیلگر قدیمی بازار سرمایه هم با انتقاد از همین رویه در کانال تلگرامش نوشت: جنگ قدرت به کف بازار سهام کشیده شده و منابع مالی مردم به ابزاری برای اعمال قدرت تبدیل شده است.
 نیما آزادی، یک تحلیلگر بازار سرمایه هم با تأیید سخنان سایر کارشناسان اعلام کرد: باید در سـاختـار مدیران شرکت‌های سـرمـایه‌گـذاری، صنـدوق‌هـای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های متعلق به بانک‌ها و... فعال در بازار سرمایه، شفاف‌سازی‌ کامل انجام شود. او با تأکید بر اینکه باید هویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری متخلف که اقدام به سفته‌بازی می‌کنند شفاف شود، ادامه داد: منظور گروه‌هایی هستند که به‌دلیل سرمایه‌های شخصی (منافع شخصی) اموال دولتی و مردمی را در مسیر سرمایه‌گذاری خود هدایت می‌کنند.
او همچنین ضمن انتقاد از مکانیزم‌های ساختاری بازار سرمایه گفت: بازار در همه دوره‌ها نیاز به بازارگردان دارد و در دوره‌های نزول نیاز بیشتری به بازارگردان احساس می‌شود. مشخص نیست که چرا در دوره‌هایی که بورس صعود می‌کند متولیان بازار از هرم صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند اما در دوره‌های نزول هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.
حسین زمانی درمزاری هم با اشاره به کارکرد‌های صندوق ثبات بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: اعضای صندوق ثبات بازار سرمایه را سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و صندوق توسعه ملی تشکیل می‌دهند. این صندوق که در سال95 تاسیس شده، قرار است چتر ثبات را بر سر بورس باز کند. آیا وقت کمک به بازار سهام نرسیده است؟ 
این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: این صندوق برای جلوگیری از نوسانات و ریسک شرایط خاصی که در بازار سرمایه به‌وجود می‌آید تشکیل می‌شود و قرار است همچون صندوق‌هایی که پشتیبانی و حمایت از اقتصاد کشور را صورت می‌دهند، به ثبات در بازار سرمایه و جلوگیری از نوسانات خیلی زیاد و حرکات انفجاری در این بازار کمک کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید