• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33923
+
-

ساکنان منطقه 18 رتبه نخست پرداخت نذورات به کمیته امداد را در بین مناطق 22 گانه پایتخت دارند

صدر‌نشینی در مهرورزی

صدر‌نشینی در مهرورزی

زینب زینال‌زاده| خبرنگار:

منطقه 18

  اتحاد ایرانیان بارها و بارها در عرصه‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. گاهی با دستگیری از نیازمندان و برخی از موارد هم با حمایت‌های عاطفی و ابراز همدری با آسیب‌دیدگان در حوادث غیرمترقبه. اهالی منطقه 18 هم با تأسی از این‌ منش و رفتار، مهروزی را سرمشق زندگی‌شان قرار دادند و به گفته «حسن محمدی‌مهینی» معاون حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه 18، امسال با مشارکت همه جانبه در پرداخت صدقه و همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) در حمایت از مستمندان، صدر نشنین تهران شدند. 

حسن محمدی‌مهینی|معاون حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه 18

به‌طور میانگین ماهانه نزدیک به 42 میلیون تومان از صندوق‌های بزرگ و متوسط و 32 میلیون تومان هم از صندوق‌های کوچک جمع‌آوری می‌شود. محمدی‌مهینی می‌گوید: «به‌طور میانگین ماهانه نزدیک به 75 تا 80 میلیون تومان از صندوق‌ها، صدقه جمع‌آوری می‌شود که بدون شک با 2 هزار مددجویی که تحت پوشش داریم، رقم بسیار کم و ناچیزی است.» به گفته او ماهانه بر اساس تعداد نفرات، حدود 150 تا 370 هزار تومان مستمری به افراد نیازمند داده می‌شود: «حدود 75‌درصد هزینه‌های کمیته امداد از طریق اعتبارات دولتی تأمین می‌شود و فقط 25‌درصد هزینه‌ها مربوط به کمک حامیان و خیّران و اعانات مقام معظم رهبری و مراجع است. منطقه 18 در مقایسه با مناطق 1 و 3 کم‌برخوردار است و مددجویان زیادی دارد. بنابراین پس از جمع‌آوری صدقات و واریز آن به حساب استان تهران، مسئولان براساس میزان برخورداری و تعداد مددجوها، مبلغ قابل توجهی را به مناطق کم‌برخوردار اختصاص می‌دهند.» براساس آخرین آمار حدود 22 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد تهران قرار دارند که 2 هزار خانوار در منطقه 18 هستند. 

صندوق‌های مدرن



چند سالی است که صندوق‌های الکترونیک در معابر پر‌‌ تردد مانند ایستگاه‌های مترو و برخی از مراکز خرید نصب شده‌اند. صندوق‌هایی که شهروندان با کارت اعتباری می‌توانند صدقات خود را واریز کنند. اپلیکیشن‌های مختلفی هم در این حوزه فعال هستند. به گفته معاون حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه 18، هر سال 10‌درصد از تعداد صندوق صدقات بزرگ کم می‌شود: «ما نخستین منطقه‌ای بودیم که سال 1395 با تغییر شکل در صندوق‌ها طرح ایمن‌سازی را انجام دادیم و تعداد سرقت‌ها کم شد. با توجه به مدرن شدن سیستم پرداخت صدقه و بر اساس دستورالعمل استان تهران، قرار است هر سال 10‌درصد از صندوق‌های بزرگ در معابر کم و به تعداد صندوق‌ها کوچک و متوسط اضافه شود.» او به شماره 7355 هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «این سامانه گویای کمیته امداد امام خمینی(ره) است و شهروندان هر نوع اطلاعاتی که نیاز داشته باشند می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند.»

انجام وظیفه در قبال همنوعان



در تقسیم‌بندی پایتخت، منطقه 18 در پهنه جنوب قرار دارد و برخلاف وجود بازار آهن، مجتمع‌های مبل و مراکز تجاری متعدد، بیشتر ساکنان از اقشار کم‌برخوردارند اما هیچ‌وقت مهربانی کردن و دستگیری از همنوع را فراموش نکردند. «مجید بیات» خیّر 43 ساله می‌گوید: «دستگیری از همنوعان نیازمند وظیفه شرعی و انسانی است و ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد.» به گفته خودش این کار را از پدر و مادرش یاد گرفته و معتقد است صدقه دادن انجام وظیفه و ادای دین در قبال همنوعان بی‌بضاعت است. او می‌گوید: «هر روز کارم را با صدقه شروع می‌کنم و این کار به من آرامش می‌دهد.» این خیّر نمونه معتقد است مردم با وحدت و یکدلی می‌توانند از سد مشکلات عبور کنند. 

فقرا بیشتر از اغنیا کمک می‌کنند



در پایتخت حدود 37 هزار صندوق بزرگ، 15هزار صندوق متوسط در مدارس و اماکن و 466هزار صندوق خانگی وجود دارد که به گفته حسن محمدی‌مهینی سهم منطقه 18 از آنها حدود 859 صندوق بزرگ و 10 هزار صندوق کوچک و متوسط است که صندوق‌های بزرگ در معابر عمومی و پر‌ تردد نصب شده‌اند و صندوق‌های کوچک و متوسط هم به خانه‌ها، مدارس و برخی از اماکن تجاری و درمانی اختصاص دارند. او می‌گوید: «مشارکت اهالی به حدی زیاد است که برخی از مددجوها (خانواده‌های نیازمندی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.) صندوق صدقات تقاضا کردند و در این امر خداپسندانه شرکت می‌کنند.» به گفته او در 5 ماهه نخست امسال میزان مشارکت اهالی در پرداخت صدقه در مقایسه با سال گذشته 10‌درصد افزایش داشته و همین امر باعث صدر‌نشینی آنها شده است.

فعالیت مراکز نیکوکاری در محله‌ها


«مراکز نیکوکار» همان دفاتر کمیته امداد امام خمینی(ره) در مناطق است اما در مقیاس کوچک‌تر و محله‌ای‌تر. «حسن محمدی‌مهینی» معاون حوزه توسعه و مشارکت‌های مردمی منطقه 18 با بیان این مطلب به همشهری محله می‌گوید: «قرار است با فعال شدن این مراکز در 374 محله شهر تهران مشکلات نیازمندان هر محله در محل سکونتشان در اسرع وقت پیگیری و رفع شود.» همه فعالیت‌های کمیته امداد برای این مراکز تعریف شده و اکنون حدود 45 مرکز در تهران فعال است و تنها یک مرکز در منطقه 18 وجود داردکه تا پایان سال با راه‌اندازی 4 مرکز دیگر در محله‌ها تعداد آنها به 5 مرکز می‌رسد.

   14 مؤسسه خیریه فعال در منطقه 18


محمدعلی ذاکری|دبیر مجمع خیّران منطقه 18

منطقه 18 به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مدخل شهر تهران و قیمت پایین اراضی، میزبان اقشار کم‌درآمد بوده و هست. تکه هجدهم تهران حدود 419 هزار و 249 نفر جمعیت دارد که براساس تحقیقات انجام شده توسط قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، حدود 5 هزار نیازمند هستند که 2 هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و 3 هزار مددجوی دیگر هم تحت پوشش مؤسسه خیریه مردم‌نهاد قرار دارند. «محمدعلی ذاکری» دبیر مجمع خیّران منطقه 18در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «حدود 14 مؤسسه خیریه در منطقه 18 وجود دارد که توسط خود شهروندان مدیریت می‌شود.» البته این مؤسسه‌ها ثبت شده‌اند و مجوز دارند. برخی از مؤسسه‌های خیریه هم‌محله‌ای و به‌صورت گروه‌های خودمانی و همسایه‌ای است که در مساجد و حسینیه‌ها فعالیت می‌کنند و در لیست مجمع خیّران ثبت نشده‌اند و به گفته ذاکری با ثبت آنها قطعاً تعداد مؤسسه‌های خیریه منطقه بیش از آمار اعلام شده خواهد بود. ذاکری معتقد است 5‌درصد اهالی منطقه زیر خطر فقر هستند و محله‌های ابراهیم‌آباد، شاد‌آباد، 17شهریور و بخشی از شهرک ولی‌عصر(عج)، بیشترین نیازمند را دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید