• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33879
+
-

باغ‌های پسته در سال تنش اقلیمی

رئیس جهاد کشاورزی زرندیه: امیدواریم تا پایان سال فاز اول اولین پایانه بخش خصوصی پسته به بهره‌برداری برسد

باغداری
باغ‌های پسته در سال تنش اقلیمی

 محمد مسعود امانی| ساوه- خبرنگار:

در چند سال اخیر شهرستان‌های زرندیه و پرندک با تولید پسته مرغوب توانسته‌اند با شهرهای دامغان و رفسنجان که قطب تولید پسته کشور هستند، رقابت کنند و حالا این شهرستان‌ها در کشور و بازارهای جهانی با نام پسته شناخته می‌شوند.

محصول پسته این شهرستان با تولید سالانه بیش از 11 هزار تن یکی از محصولات استراتژیک استان مرکزی در زمینه صادرات به حساب می‌آید. تولید پسته ارگانیک از ویژگی‌های باغداران زرندیه و پرندک است، پسته‌ای که در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت آن از سم یا کود شیمیایی استفاده نمی‌شود. 

اما امسال حال پسته این شهرستان‌ها چندان مساعد نیست و گرمای بیش از حد اسفند 96 و همچنین سرمای روزهای پایانی سال و اوایل بهار 97 که «تنش اقلیمی» نام دارد، باعث افت محصول پسته در این شهرستان شده است. علاوه بر این شرایط،‌ نوسانات ارز، صادرات این محصول را با چالش مواجه کرده است و حالا باغداران پرندک و زرندیه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. 


پسته تولیدی کشور امسال شرایط مناسبی ندارد

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: امسال وضعیت تولید پسته در کشور شرایط مطلوبی ندارد، اما با وجود مشکلاتی که برای باغداران شهرستان‌های زرندیه و پرندک به وجود آمده، وضعیت پسته‌کاران این شهرستان بهتر از شهرهای دیگر همچون کرمان است.

«محمود بارانی» با بیان این‌که به واسطه تنش اقلیمی که در اواخر سال گذشته و بهار امسال، خسارات بسیاری به تولیدکنندگان پسته استان وارد کرد و باز هم امیدوار به صادرات این محصول هستیم، اظهار می‌کند: پسته شهرستان زرندیه به صورت ارگانیک تولید می‌شود و این خصوصیت باعث شده که در بازارهای جهانی مشتری بیشتری نسبت به دیگر محصولات ایرانی داشته باشد. بخش زیادی از این محصول استراتژیک در ساوه غالباً برای صادرات تولید می‌شود و یکی از محصولات مهم و ارزآور استان به شمار می‌رود. البته یکی از مشکلات پسته‌کاران استان و زرندیه در بازار داخلی است. پایین بودن قیمت پسته (در مقایسه ریال با دلار) در داخل کشور نوعی خودزنی اقتصادی محسوب می‌شود که صادرات را تحت تاثیر قرار داده است، قطعا این مورد در زمینه ارزآوری به نفع استان و کشور نیست.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان با تاکید بر این‌که امسال با افت شدید تولید پسته در کشور و زرندیه مواجه هستیم، می‌افزاید: شرایط بازار ارز و سرمازدگی به باغ‌های پسته استان باعث افت محصول شده و شاید نمی‌توانیم پاسخگوی مشتریان خارجی و طرف قرارداد خود باشیم. این در حالی است که پسته و فرش 2 محصول اصلی صادراتی در استان مرکزی به حساب می‌آید که با شرایط موجود، پسته تنها محصول فعال در بازار جهانی است و نقش مهمی در ارز‌آوری برای استان دارد. سال گذشته 500 تن پسته ارگانیک در مزرعه سلطان احمدلو زرندیه تولید و همه آن محصول به بازار‌های خارجی صادر شد. 

وی به نقش مهم این مزرعه در تولید پسته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد : این مزرعه از 112 هکتار به 350 هکتار رسیده و به کشت پسته ارگانیک اختصاص یافته است که توسط آبیاری تلفیقی قطره‌ای و غرقابی محصول پسته تولید می‌کند.

به گفته بارانی، اشتغال‌زایی مزارع پسته در زرندیه در فصل برداشت به حدود 300 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر به صورت غیر مستقیم می‌رسد. وی ادامه می‌دهد:‌ یکی دیگر از مشکلات تولید پسته در زرندیه تامین شرایط زندگی کارگران در فصل برداشت است. در این بین دولت باید به کشاورزان به‌ویژه در فصل برداشت کمک بیشتری کند، چراکه کارگران فصلی نیاز به محل سکونت و تأمین غذا دارند.

بارانی در ادامه به وضعیت پایانه صادراتی پسته در زرندیه اشاره می‌کند و مشکل احداث این پایانه را نقدینگی می‌داند. او می‌گوید: با پیگیری‌های صورت گرفته، متأسفانه تسهیلاتی از طرف دولت برای احداث پایانه اختصاص داده نشده است.
به گفته این مسئول، در صورت احداث این پایانه همه امکانات از جمله سردخانه، ایستگاه هواشناسی، بانک و... در آن موجود است و به عنوان اولین پایانه بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید. قرار بود 90 درصد این پایانه توسط بخش دولتی و 10 درصد توسط بخش خصوصی ساخته شود که در این 12 سال که از کلنگ‌زنی آن گذشته 5 میلیارد تومان از طرف بخش خصوصی برای پایان کار هزینه شده اما هنوز دولت کمکی نکرده است.


کاهش 15 درصدی تولید پسته زرندیه

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه نیز می‌گوید: با توجه به تنش اقلیمی که رخ داد، شرایط تولید پسته در کشور مطلوب نیست و با کاهش 80 درصدی به‌ویژه در کرمان مواجه هستیم.
«احمد قره‌بیگلو» به همشهری بیان می‌کند: خوشبختانه در زرندیه با توجه به شرایط آب و هوا و اقلیمی، این خسارت نسبت به کشور جزیی بوده و تنها 15 درصد کاهش تولید پسته را در این شهرستان شاهد هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی زرندیه با بیان این‌که 80 تا 90 درصد پسته تولیدی در این شهرستان صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: نرخ صادرات پسته در این 10 سال تغییر نکرده و بین 10 تا 12 دلار به ازای هر کیلو ثابت مانده است. رئیس جهاد کشاورزی زرندیه با بیان این‌که 80 تا 90 درصد پسته تولیدی در زرندیه صادر می‌شود، می‌گوید: نرخ صادرات پسته در 10 سال اخیر تغییر نکرده است و بین 10 تا 12 دلار به ازای هر کیلو ثابت مانده است. البته تا چندی پیش قیمت دلار 4 هزار و 200 تومان بود که قیمت یک کیلو پسته با این نرخ ارز بین 40 تا 50 هزار تومان محاسبه می‌شد، اما با توجه به نوسانات اخیر دلار قیمت پسته هم بالا رفته است. قیمت پسته از کیلویی 35 تا 40 هزار تومان به 150 تا 200 هزار تومان رسیده است. پسته‌تر را در سال‌های گذشته کیلویی 14 تا 18 هزار تومان از باغدار اجاره می‌کردند، اما امسال 37 هزار تومان بابت هر کیلو در اجاره باغ پرداخت می‌شود که از هر 3 کیلو پسته‌تر یک کیلو پسته خشک حاصل می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی زرندیه در خصوص پایانه صادرات پسته زرندیه بیان می‌کند: اقدامات اولیه ساخت پایانه صادرات پسته در 2 مرحله برای واگذاری انجام شده است و زیرساخت‌ها، دیوارکشی، تأمین آب و برق و... آن تکمیل شده است، اما برای تکمیل این پایانه 2 و نیم میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تقاضا داده ایم که امیدواریم با تأمین آن توسط بانک و همچنین با آورده سرمایه‌گذاران تا پایان سال فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید