• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33851
+
-

کاریاب‌های بیکار

در سال گذشته فقط 1700 شغل توسط کاریابی‌ها به متقاضیان سپرده شد این درحالی است که 3600 فرصت شغلی تا پایان امسال باید در زنجان ایجاد شود

گزارش
کاریاب‌های بیکار

زهرا هادیلو| زنجان - خبرنگار :

در سال جاری نوسان ارز بر بسیاری از وجوه زندگی مردم تاثیر گذاشته و منجر شده بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به اسم تعدیل نیرو، کارگران خود را اخراج کنند. از زمانی که کاریابی‌ها تشکیل شد، بیکاران چاره کار را در مراجعه به این مراکز دیدند اما گویا کا‌ریابی‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند مثل گذشته به فعالیت بپردازند. گویی حال ناخوش اقتصاد ایران در همه جا رسوخ کرده و برای رهایی از این وضعیت باید منتظر ماند.


معافیت مالیاتی برای کاریابی‌ها

«حسین میناخانی» یکی از فعالان در حوزه کاریابی است. وی با اشاره به این موضوع که متاسفانه برخی زنجانی‌ها به کاریابی‌ها اعتماد لازم را ندارند و به کانال‌های فضای مجازی در این زمینه اعتماد بیشتری دارند، می‌گوید: از دیگر مشکلاتی که در حال حاضر کاریابی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که متاسفانه کارجوها بعد از این‌که به کارفرما معرفی می‌شوند و جذب شدنشان قطعی می‌شود از کارفرما می‌خواهد که این موضوع را به کاریابی اطلاع ندهد تا سهم متعلق به این مراکز یعنی حقوق ماه اول پرداخت نشود. چنین واکنش‌هایی موجب می‌شود وضع کاریابی‌ها در شرایط کنونی که اقتصاد دچار رکود شده است، بدتر شود.

میناخانی سپس با تأکید به این نکته که در حال حاضر کاریابی‌ها به صورت کج‌دار و مریز روزگار سپری می‌کنند، ادامه می‌دهد: هر چند دولت برای تشویق کارفرما‌ها طرح تشویقی معافیت مالیاتی را اجرا کرد اما زیرساخت‌های این کار فراهم نیست.
وی با بیان این مطلب که طبق این طرح کارفرمایانی که از طریق کاریابی‌ها اقدام به جذب نیرو کنند از تخفیف بیمه‌ای برخوردار می‌شوند، ادامه می‌دهد: این موارد به کارفرمایان توضیح داده می‌شود اما آن‌ها اظهار می‌کنند که نمی‌توانند به این راحتی از طرح مذکور استفاده کنند.

میناخانی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشتر مراجعان به مرکز شما دارای چه رده سنی و در چه مقطع تحصیلی هستند؟ اظهار می‌کند: پیش‌تر افرادی با سن کم و در مقاطع تحصیلی پایین به ما مراجعه می‌کردند اما در سال‌های اخیر افرادی که متاهل هستند و در رده سنی بالای 40 سال هستند به کاریابی می‌آیند. این افراد غالبا کارگرانی هستند که به دلیل تعدیل نیرو اخراج شده‌اند و باید هر طور شده هزینه زندگی را تامین کنند. 

وی می‌گوید: کارفرمایان بیشتر به دنبال جذب نیرو در رشته‌های حسابداری و مدیریت بازرگانی هستند و کمتر به کارهای خدماتی نیاز دارند. همچنین تعداد متقاضیان برای استخدام نیروی پرستار در منزل و نگهداری از سالمند زیاد شده است اما تعداد افرادی که حاضر شوند تا این کار را انجام دهند کم است، افرادی هم که معرفی می‌شوند اظهار می‌کنند که این کار با توجه به سختی آن اما درآمد بسیار کمی دارد.


طرح تشویقی برای کاریابی‌ها 

رئیس اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به این سوال که طرح تشویقی مالیاتی و بیمه‌ای برای کاریابی‌ها تا چه اندازه موفق عمل کرده است، می‌گوید: این طرح 2 ماه است که اجرا شده است و تاکنون 10 نفر در آن ثبت نام کرده‌اند. «محمد رهروی» با اعلام این نکته که مشوق بیمه‌ای راهی برای حمایت از کاریابی‌هاست، ادامه می‌دهد: براساس چشم‌اندازی که در این طرح دیده شده است ، 3600 فرصت شغلی تا پایان امسال باید ایجاد شود. این در حالی است که در سال گذشته 1700 شغل توسط کاریابی‌ها به متقاضیان سپرده شد.

وی ادامه می‌دهد: کاریابی‌ها باید به سراغ بنگاه‌های اقتصادی بروند و با گماردن بازاریاب، فرصت‌های شغلی را به وجود آورند اما در عمل می‌بینم که آن‌ها فعالیت چشمگیری در این زمینه ندارند. رهروی در ادامه گریزی به فعالیت کاریابی‌ها در فضای مجازی می‌زند و می‌گوید: تا کنون 3 مجوز برای فعالیت چنین کاریابی‌هایی صادر شده و ثبت نام کارجو نیز در آن‌ها زیاد است، اما در نهایت متقاضیان به مراجعه حضوری بیشتر اعتماد دارند. 


کاریابی در خارج از کشور

«رضا مهروند» صاحب یکی از کاریابی‌های بین‌المللی در زنجان است. وی 4 سال است که در این حرفه کار می‌کند. مهروند در گفت وگو با همشهری ضمن اشاره به این نکته که در سال جاری نتوانسته است حتی یک نفر را برای کار به خارج از کشور اعزام کند، می‌گوید: متاسفانه اکثر درخواست کنندگان می‌خواهند به کاری گمارده شوند که بهترین شرایط و حقوق را داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: با این حال یافتن کار در کشورهایی که برای ورود نیاز به ویزا ندارند آسان‌تر بوده و در حال حاضر تعداد ایرانی‌هایی که در کشورهای عراق و ترکیه کار می‌کنند، بیشتر است. مدیر این کاریابی بین‌المللی ادامه می‌دهد: همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که موقعیت کار برای خارج از کشور وجود دارد.مهروند می‌افزاید: بیشتر کارجویان در مقاطع دیپلم و فوق دیپلم هستند که برای کار در کشورهای دیگر معرفی می‌شوند، هر چند مشاغل تخصصی در مقاطع بالاتر هم وجود دارد که تعداد آن‌ها اندک است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید