• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3385
+
-

گشت‌وگذاری در شبکه‌‌های مجازی به بهانه برگزاری کریسمس در ایران

هویتت رگ‌به‌رگ نشه جوون آریایی!

صداهای مردم، صداهای افراد معمولی در اتفاقات و سیر مسائل اجتماعی، در برخی از موارد حتی بیش از چند جلد نظریه و پژوهش، ارزش بررسی پیدا می‌کند.

مردم راویان بی‌غل‌وغشی هستند که مسائل را از زاویه زندگی روزمره و تجربه زیسته‌شان تحلیل می‌کنند. حالا که دیگر به مدد شبکه‌های اجتماعی، اگر صدایشان همداستانی داشت، لایک هم می‌گیرند و با کامنت‌های موافق، تأیید می‌شوند و بیشتر شنیده و دیده می‌شوند و اگر نه، در پیچ تاریخ و قبرستان مجازی گم می‌شوند.

امسال بیش از هر سال دیگری با پدیده برگزاری جشن‌‌های غیرایرانی در ایران مواجه بودیم و از برگزاری جشن هالووین و بوقلمون‌پختن‌های روز شکرگزاری که بگذریم، پهن‌شدن بساط کریسمس در خانه‌ها و همزمانی‌اش با جشن یلدا حسابی سروصدا راه انداخت.

افراد زیادی در واکنش به توجه زیاد ایرانی‌ها به جشن‌های غیرایرانی در توییتر، اینستاگرام و تلگرام واکنش نشان دادند و به نوعی اعتراض کردند. حتی در برخی از موارد حرف از غرب‌زدگی و بی‌هویتی به میان آمد؛ 

عده‌ای هم موضوع را از زاویه تعامل بین‌فرهنگی تحلیل کردند و سعی داشتند مردم را به خاطر اینکه دوست دارند به هر بهانه‌ای شاد باشند، شماتت نکنند.

خواستیم تحلیل‌ها و نظرهای مردم را هم در کنار نگاه‌های تحلیلگران اجتماعی و روزنامه‌نگاران بگنجانیم. اینها را که کنار هم بگذارید، خیلی چیزها دست‌تان می‌آید و حتی شاید به ‌نظر برسد که مردم، از جامعه‌شناسان بدبین‌تر باشند. در ادامه تعدادی از این اظهارنظرها را با هم می‌خوانیم:

  تو اینستا عکس گذاشته‌ن، کرسی و قلیون، بک‌گراند هم درخت کریسمس! به کجا داریم می‌ریم ما؟

 چه اشکالی داره که یه نفر، هم با عید قربان و غدیر خوشحال شه، هم با کریسمس اگه همه اینا رو به‌عنوان بهانه‌ای برای شادی خودش و خانواده‌ش قرار بده؟ بی‌هویتی یعنی این واقعا؟ حتما معنی بی‌‌هویتی رو نمی‌دونین!

 کاج کریسمس و کلاه بابانوئل و صورتک هالووین و خرس ولنتاین آخه؟! ایرانی عزیز! آیینی اگه نیستی، لااقل آریایی باش نه اروپایی!

 پیتزای ایتالیایی، برند لباس فرانسوی، ساندویچ‌های آمریکایی، ماشین کره‌ای، کامپیوتر ژاپنی، مسافرت‌های ترکیه‌ای و طبیعتا کریسمس مسیحی... هویتت رگ‌به‌رگ نشه جوون آریایی!

 استقبالی که از ۲۰۱۸ در ایران شده در هیچ جای دنیا نشده حقیقتا! حاجی شما می‌دونی اصلا‌ ماه بعد از ژانویه چیه!؟ و جالب اینه که هنوز یه‌سریا دارن کریسمس رو تبریک می‌گن به ‌جای سال نو!

 «نه به غرب‌گرایی»؛ کریسمس به ما ربطی ندارد! [کنار درخت کریسمس می‌ایستد و کلاه بابانوئل را سرش می‌گذارد]  

 آخر نفهمیدم کدوم‌وری هستین! انصافا به درخت کریسمس دیگه چشم‌زخم آویزون نکنین!

 ما ایرانیا به خاطر این به کریسمس علاقه داریم که قبلش لازم نیس خونه‌تکونی کنیم و بابانوئل برعکس حاجی‌فیروز فقط پیام‌آور شادی نیس؛ هدیه هم می‌ده.

 یه رفیق کانادایی دارم، حجم استوری‌های کریسمس ما رو که دیده، سفره هفت‌سین انداخته داره برف گره می‌زنه.

 خود بابانوئل الان نشسته داره انار دون می‌کنه واسه شب یلدا، بعد یه‌سری دنبال وسایل کریسمس می‌گردن.

 به‌نظرم ما ایرانی‌ها کریسمس رو زودتر برگزار کنیم که این خارجی‌ها بفهمن رئیس کیه!

 قدیم‌ها به هموطنانی که کریسمس رو جشن می‌گرفتن می‌گفتن اقلیت؛ الان برعکس شده!

این خبر را به اشتراک بگذارید