• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33679
+
-

گپ‌و‌گفت با دوجوان خلاق و خوش‌ذوق که موفق به پخت بزرگ‌ترین کوکی سنتی در ایران شده‌اند

صنایع‌دستی خوردنی!

صنایع‌دستی خوردنی!

معصومه مهدیانی

«صبر،اراده و پشتکار،مواداولیه رسیدن به هر موفقیتی است»؛ این نخستین حرف‌های 2جوان موفقی است که مدتی پیش با پخت بزرگ‌‌ترین کوکی سنتی ایرانی نام شیرینی‌پزان موفق و بااستعداد ایرانی را در دنیا مطرح کردند. زهرا بختیاری و سارا یوسفی برای 200هزارنفری که مخاطب صفحه‌های خوش‌آب و رنگ و لذیذشان هستند، چهره‌های نام‌آشنایی‌اند؛ 2جوان خوش‌ذوقی که در کمتر از 5سال توانسته‌اند کوکی ایرانی را به مردم ایران و جهان معرفی کنند و راه را برای مطرح‌شدن شیرینی‌پزانِ با استعداد ایرانی هموار کنند. عشق و علاقه زهرا و سارا به خلق کوکی‌های منحصربه‌فرد و زیبا موجب شده تا کم‌کم علاقه مردم به این شیرینی‌های ساده و جذاب زیاد شود و سفارش این شیرینی‌های تزیینی بین مردم گسترش پیدا کند. کوکی‌های زهرا و سارا از آن‌دسته خوردنی‌های خوشمزه‌ و لذیذی هستند که شما برای لذت‌بردن از آنها نیازی به چشیدنشان ندارید؛ هرچند اگر هم بخواهید، نمی‌توانید آنها را امتحان کنید زیرا هیچ‌کس دلش نمی‌آید یک اثر هنری را گاز بزند و بخورد. راهی خانه زهرا بختیاری می‌شویم تا گپ و گفتی خودمانی با این‌دو جوان بااستعداد داشته باشیم.

 از فیزیک تا کوکی

زهرا متولد 1364 و کارشناس‌ ارشد فیزیک‌ است. او 3 سال مهندس شرکتی بود که به گفته خودش اصلا حال و هوایش با خواسته‌های درونی او مطابقت نداشت و همین احساس نارضایتی موجب شد تا با نخستین پیشنهاد دوستش عطای کار کنترل کیفیت کارخانه سیم و کابل را به لقایش ببخشد و وارد دنیای شیرینی‌پزی شود. او درباره نحوه ورودش به دنیای شیرینی‌پزی می‌گوید: «من 3سال در فضایی کار کردم که با روحیه‌ام سازگار نبود. همیشه دلم می‌خواست در زمینه‌ا‌‌ی فعالیت کنم که موجب آرامشم باشد و از آن لذت ببرم. از زمانی که فارغ‌التحصیل شدم به پخت انواع کیک و شیرینی علاقه‌مند شدم. در خانه برای خودم شیرینی‌های مختلف می‌پختم و عکس ‌آن را در صفحه‌ام می‌گذاشتم. حدود 5سال پیش بود که یکی از دوستانم برای تولد دخترش به من سفارش پخت یک شیرینی را داد. تا آن زمان هیچ‌وقت سراغ تهیه کوکی نرفته بودم. او از من کوکی کفشدوزک خواسته بود. ظاهر کوکی‌ها برایم بسیار جذاب بود برای همین پیشنهادش را قبول کردم و در اینترنت به‌دنبال نحوه تهیه کوکی گشتم. بدون اینکه تجربه‌ای داشته باشم، کوکی‌ها را پختم و روی آنها طرح کفشدوزک زدم. وقتی عکس کار را در صفحه‌ام گذاشتم، مخاطبانم در فضای مجازی بسیار تشویقم کردند. از آنجا که 5سال پیش کمتر کسی در ایران سراغ پخت کوکی می‌رفت این کار من بسیار دیده و باعث شد تا سفارش‌ها یکی پس از دیگری از راه برسد». او ادامه می‌دهد: « من هیچ سرمایه‌ای برای شروع کار نداشتم برای همین هرسفارشی که می‌گرفتم با پول همان، مواداولیه سفارش بعدی را می‌خریدم. در این بین پیش می‌آمد که بارها و بارها کوکی‌ها را خراب می‌کردم و همین موضوع موجب می‌شد با مشکلاتی مواجه شوم. بعد از گذشت یک‌ماه احساس کردم این همان کاری بود که همیشه دنبالش بودم برای همین از کار قبلی‌ام استعفا کردم و تمام توانم را روی یادگیری کوکی‌های جدید و متنوع گذاشتم. در کمتر از یک سال آن‌قدر در این حوزه حرفه‌ای شده بودم که از سراسر ایران سفارش کار و برگزاری کلاس آموزشی داشتم».

 از بوی شیرینی متنفر بودم

سارا متولد1363 است و کارشناسی ارشد نقاشی و گرافیک دارد. او که بعد از برپایی چندنمایشگاه نقاشی و فعالیت در این حوزه به سراغ شیرینی‌پزی آمده، می‌گوید که از کودکی از بوی شیرینی و شیرینی‌فروشی‌ها متنفر بوده است. او می‌گوید: «از زمانی که به‌خاطر دارم از شیرینی و بوی شیرینی متنفر بودم. برای همین هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردم که روزی تمام زندگی‌ام به شیرینی و بیسکوئیت گره بخورد. یک روز با اصرار یکی از دوستانم کوکی پختم، همان روز بود که احساس کردم عاشق این بیسکوئیت خوشمزه شده‌ام. من طراحی و دکورکردن را بسیار دوست دارم و کوکی به من این فرصت را می‌داد تا خلاقیت بیشتری داشته باشم و سریع نتیجه کارم را ببینم. زمانی‌که نقاش بودم باید 6‌ ماه صبر می‌کردم تا نتیجه تلاش‌ها و زحماتم را ببینم اما در طراحی کوکی‌ها بسیار سریع نتیجه نهایی را می‌دیدم و این برایم جذاب بود. سال94 بود که به‌طور‌رسمی کارگاهی راه‌اندازی و شروع به تهیه کوکی‌های خاص خودم کردم. بعد از یک سال فعالیت برای نخستین‌بار در جشنواره شیرینی‌پزی شرکت کردم و با کیکی که مزین به خطاطی ایرانی شده بود توانستم جزو  نفرات برتر مسابقه شوم. کوکی این زمینه را برای من ایجاد کرده بود تا استعدادهایم را نشان دهم و با سرعت بیشتری به سمت هدفم پیش بروم. سال96 بود که مدال طلای کوکی را در ترکیه برنده شدم. همچنین همان سال مدال نقره مجسمه‌سازی‌ با کیک و مدال برنز بخش مینیاتور خوراکی را در رقابت‌های این کشور برنده شدم».





کوکی‌ای که جهانی شد


کوکی زهرا و سارا قرار بود در طول 3روز آماده شود اما مشکلات پیش‌بینی‌نشده این زمان را دوبرابر کرد. سارا که امسال جزو فینالیست‌های معروف‌ترین مسابقه شیرینی‌پزی جهان (کیک مستر انگلیس) است، می‌گوید: «ابتدا حساب کرده بودیم که کوکی را در طول 3روز و با 13ساعت کار آماده کنیم اما وقتی وارد کار شدیم دیدم همه‌‌چیز آن‌قدری که فکر می‌کردیم راحت نیست. در ابتدای کار متوجه شدیم که هیچ فری در کشور نیست که بتوان این ابعاد کوکی را داخل آن قرار داد. بعد از آن متوجه شدیم جابه‌جایی خمیر طرح‌خورده بسیار سخت و تا حدودی ناممکن است. بارها و بارها برای موفقیت تلاش کردیم و در نهایت توانستیم اثری خلق کنیم که تا‌کنون کسی موفق به انجام آن نشده بود. کوکی غول‌پیکر ما به‌علت طرح خاص و منحصربه‌فردش به‌سرعت دیده شد و نظر شیرینی‌پزان خارجی را جلب کرد. در طول این مدت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، انگلیس و آمریکا پیام تبریک داشتیم و اغلب آنها از این کار ما با حیرت حرف زده بودند». زهرا در ادامه می‌گوید: «هدف ما از خلق این اثر هنری این بود که هنر و استعداد شیرینی‌پزان ایرانی را به سایر کشورها نشان دهیم که فکر می‌کنم در این راه موفق هم بودیم. شاید جالب باشد که بدانید پروژه دوم ما نیز کوکی با طرح ایرانی- سنتی خواهد بود که به‌مراتب بهتر از کار اول خواهد شد».

شروع همکاری دونفره

اولین‌بار سارا به زهرا پیشنهاد همکاری و خلق اثرهای ماندگار با کوکی را داد. او بعد از چند‌سال دنبال‌کردن کارهای زهرا در صفحه مجازی‌اش به این نتیجه رسید که آنها می‌توانند در کنار هم طرح‌های ماندگاری در کوکی ایرانی خلق کنند. زهرا درباره نحوه آشنایی‌شان می‌گوید: «سارا چندسال پیش صفحه من را دیده و به کوکی‌هایم علاقه‌مند شده بود. برای همین وقتی احساس کرد می‌توانیم با هم به سمت موفقیت و پیشرفت پیش برویم با من تماس گرفت و پیشنهادش را برای خلق اثری ماندگار مطرح کرد. وقتی با هم ملاقات کردیم از ایده‌اش بسیار خوشم آمد و همین ایده زمینه شروع همکاری ما شد». سارا نیز می‌گوید: «من با دیدن کارهای زهرا کوکی را به‌صورت حرفه‌ای یاد گرفتم و از آن حالت خامی خارج شدم. هر کوکی‌ای که زهرا در صفحه‌اش می‌گذاشت من نیز آن را در خانه تهیه می‌کردم. وقتی درنهایت همکاری ما شروع شد و طرحم را با او به اشتراک گذاشتم، از ایده‌ام استقبال کرد. من همیشه به‌دنبال انجام کارهای سخت هستم و دوست دارم کاری انجام دهم که در کتاب گینس ثبت شود و دنیا راجع به آن حرف بزند. وقتی دنبال طرح می‌گشتیم به معرق‌کاری ایرانی رسیدیم و تصمیم گرفتیم برای نخستین کارمان بناهای ایرانی و نماد هنر ایرانی را در کوکی اجرا کنیم. برای نخستین طرح‌مان کوکی بزرگی با ابعاد 50*110 با طرح چوب و کاشی‌کاری سنتی- ایرانی انتخاب کردیم. اجرای این ایده بسیار سخت بود اما ما تصمیم خودمان را گرفته بودیم».

بزرگ بیندیشید
​​​​​​​

زهرا و سارا مدتی است که تمام تلاش‌شان را متمرکز رؤیای بزرگشان کرده‌اند؛ رؤیای جهانی‌شدن و مطرح‌شدن در دنیا. سارا می‌گوید: « هم‌اکنون تمام هدف ما این است که در سطح دنیا به‌عنوان یک مربی و داور سرشناس شناخته شویم. برای این کار هم باید روی کارهای بزرگ متمرکز شویم. بزرگ‌‌ترین مربیان و داوران این حوزه از کشور روسیه و چین هستند و متأسفانه ایران در زمینه این شیرینی بسیار کم‌کار بوده است. ما می‌خواهیم کوکی ایرانی را از مهجوریت خارج و به دنیا معرفی کنیم. ما هنرمندان زیادی در این حوزه داریم اما نگاه درآمدزایی آنها به شیرینی‌پزی موجب شده تا هیچ تلاشی برای معرفی این هنر به دنیا نکنند». زهرا نیز در ادامه می‌گوید: «ما به‌عنوان پیشگامان این هنر سعی کرده‌ایم که راه را برای افراد دیگری که می‌خواهند وارد دنیای کوکی شوند باز کنیم تا سختی‌هایی را که ما پشت‌سر گذاشتیم نداشته باشند». زهرا در پایان حرف‌هایشان می‌گوید: «هم‌اکنون هدف ما برگزاری نمایشگاه کوکی‌های ایرانی در کشورهای دیگر است که امیدواریم به‌زودی بتوانیم با این کارمان هنر ایرانی را در این حوزه نیز به جهانیان معرفی کنیم».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید