• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33536
+
-

تالار مرکزی قم پس از 10 سال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم: پیگیر هستیم که این تالار در اسرع وقت در اختیار هنرمندان و مردم قرار گیرد

روح‌الله کریمی| قم- خبرنگار:


10 سال است هنرمندان و مردم قم فقط اسم تالار مرکزی شهر را می‌شنوند و ساختمانی را که در میدان نواب ساخته شده می‌بینند. طرحی که روند ساخت آن 7 سال طول کشید و 3 سال هم در کمای افتتاح نمایشی است. 
 «محمدحسین استادآقا» که سال 87 خبر کلنگ‌زنی این تالار را به خبرنگاران داده، گفته بود این تالار در مدت 3 سال به بهره‌برداری می‌رسد. یک سال از سررسید وعده مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته بود که حجت‌الاسلام «محمدحسین موسی‌پور»، استاندار اسبق قم، در خرداد 91 گفته بود: پروژه تالار مرکزی شهر باید تا دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری 
برسد. 

هر چند حجت‌الاسلام موسی‌پور وعده تکمیل تالار مرکزی شهر را در روزهای آخر عمر مدیریتی‌اش در قم داده بود، استاندار بعد از وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تهدید کرده بود تأخیر در ساخت تالار مرکزی شهر معنا ندارد و اگر لازم باشد در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام می‌کند ساخت این طرح به افرادی که در زمینه عمرانی تخصص دارند واگذار شود. این تهدید توخالی در حالی بود که درست در دوره مدیریت «کرم‌رضا پیریایی» کارگاه ساخت این طرح به حالت تعطیل درآمد. استاندار وقت در عین حال معتقد بود صددرصد اعتبارات ساخت تالار مرکزی شهر پرداخت شده ولی این طرح فقط 60 درصد پیشرفت داشته
 است. 
روند ساخت تالار مرکزی شهر با روی کار آمدن دولت یازدهم سرعت گرفت. طرحی که به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده بود پس از چند سال وعده‌های پی‌در‌پی مسئولان با زیربنای 11 هزار متر‌ مربع ساخته شد. 


افتتاح نمایشی

بهمن سال 94 بود که بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی‌هنری شهر با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری و «علی جنتی»، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح شد. افتتاح تالار مرکزی شهر این امید را در هنرمندان زنده کرده بود که پایگاه مهمی برای تمرکز و رونق فعالیت‌های هنری خواهند داشت، اما تأخیر طولانی در بهره‌برداری از این تالار موجب دلسردی هنرمندان شد. 

طلسم تعطیلی تالار مرکزی شهر با اکران 2 نمایش فاخر «خورشید کاروان» و «حنانه» به کارگردانی «سیدجواد طاهری» در سال 96 شکسته شده بود. بعد از پایان این رویدادهای هنری، درهای بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی‌هنری شهر دوباره به روی هنرمندان و مردم بسته شد. در یک سال اخیر نیز برای این‌که گفته شود تالار مرکزی شهر در حال بهره‌برداری آزمایشی است، چند برنامه فرهنگی در آن اجرا شد. مهم‌ترین این برنامه‌ها اکران نمایش «یک دختر، یک سرباز» بود که «احمد سلیمانی»، کارگردان آن، هزاران نفر را برای دیدن نمایش به این تالار برد. 

اردیبهشت امسال مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وعده داد تالار مرکزی شهر تا شهریور امسال به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. قرار بود فعالیت آزمایشی این مجموعه که از شهریور 96 آغاز شده، یک سال به طول بینجامد اما این وعده «سیدموسی حسینی‌کاشانی» همانند وعده‌های سایر مسئولان استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عملی نشد. 
حسینی‌کاشانی نقص‌های ساختمانی و کمبود تجهیزات را مهم‌ترین موانع راه‌اندازی تالار مرکزی شهر ذکر کرد. 
وی گفته بود تا زمانی که نقص‌ها برطرف نشود، مدیریت این مجموعه برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود و برنامه‌ای برای واگذاری مدیریت این تالار وجود ندارد. 


واگذاری تالار به یک شرکت قمی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در پاسخ به سؤال همشهری که چه موانعی در بهره‌برداری کامل از تالار مرکزی شهر وجود دارد، اظهار کرد: از روزی که تالار مرکزی شهر افتتاح شد، استاندار قم پیگیر بود مدیریت این تالار به یک تشکل داخل استان در قالب ماده 27 تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت واگذار شود. یک شرکت تعاونی شهرستان قم برای این کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد اما روند واگذاری تالار به این شرکت طولانی شده است. 

 «محسن بهشتی» گفت: قبول داریم در 3 سال اخیر که تالار مرکزی شهر افتتاح شده با وجود این‌که کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در قم مشهود است، از این فضا استفاده نشده است. 
وی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی توان مالی برای اداره این مجموعه را ندارند، اظهار کرد: هر بار که وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم سفر کرده‌اند مطالبه جدی مردم و مسئولان استان در مورد بهره‌برداری از تالار مرکزی شهر گفته شده اما روند واگذاری این تالار طولانی شده است. اکنون نیز در حال پیگیری هستیم که این تالار در اسرع وقت در اختیار هنرمندان و مردم قرار گیرد. 
در سفر اخیر «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به قم وقتی از او درباره نمایشی بودن افتتاح تالار مرکزی شهر پرسیده شد، گفت: این مرکز با وجود برگزاری مراسم افتتاح هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و باید به‌سرعت مشکلات زیرساختی آن برطرف شود. 

از آبان 87 که کلنگ ساخت تالار مرکزی شهر به دست محمدحسین صفارهرندی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به زمین زده شد تاکنون 5 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 6 استاندار قم و 5 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روی کار آمده‌اند. تمامی این مسئولان کشوری و استانی از وضع موجود تالار مرکزی شهر ناراضی بوده و هستند. همه گفتند پیگیر بهره‌برداری کامل از این ظرفیت بزرگ فرهنگی بوده و هستند، اما موانع تالار مرکزی شهر در نزدیکی همین مسئولان است! 


انجمن‌های سرگردان در انتظار تالار مرکزی شهر


کمبود سالن و نگارخانه استاندارد دغدغه همه انجمن‌های هنری استان است. طراحی استاندارد و تخصصی نگارخانه، گالری، سینما، سالن تئاتر و کتابخانه تالار مرکزی شهر، رغبت انجمن‌های هنری استان را برای فعالیت در این مجموعه دوچندان کرده است. تجمیع انجمن‌های هنری در تالار مرکزی شهر نه‌فقط به رونق فعالیت‌های هنری می‌انجامد بلکه این انجمن‌ها را از پراکندگی و مشکل کمبود زیرساخت‌های فیزیکی نجات می‌دهد. 
به گفته «محسن مقدادی»، رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان، انجمن‌های هنری به صورت پراکنده در شهر قم مشغول فعالیت هستند و برخی انجمن‌ها به سختی توان پرداخت هزینه‌های دفتر استیجاری خود را دارند که با تجمیع آن‌ها در تالار مرکزی، این تالار به کانون مهم فرهنگی در شهر تبدیل می‌شود. 

 «احسان پورنعمان»، رئیس انجمن خوشنویسی استان، می‌گوید با پیگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار است همه انجمن‌های هنری در تالار مرکزی شهر مستقر شوند. 
وی ابراز امیدواری کرد که با این اقدام، تالار مرکزی شهر تبدیل به یک مجموعه کامل و بزرگ فرهنگی و هنری شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید