• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33502
+
-

شرط ماندگاری روستاییان

روح‌الله زرین| خبرنگار:

روستا قطب اصلی تولید است. این مساله در همه بخش‎های کشاورزی، دامی، باغی، صنایع کوچک و نمونه‌های مشابه وجود دارد.حمایت از این حوزه می‌تواند زمینه اشتغال و کاهش مهاجرت از روستاها را فراهم کند.
 در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «رضا حسینی» کارشناس حوزه اقتصاد پایدار روستایی را در این زمینه می‌خوانید. 


برای ماندگاری در روستاها چه شرایطی لازم است؟ 

شرایط ماندگاری روستاییان در روستاها با فراهم کردن امکانات زندگی امکان‌پذیر است. همچنین با شناسایی ظرفیت‌های روستایی می‌توان زمینه اشتغالزایی را با سرمایه‌گذاری فراهم ساخت. نمونه آن روستای تازه‌آباد آصف است که با ایجاد تعاونی می‌توان زمینه کارآفرینی در حوزه صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری را در آنجا فراهم کرد. از دیگر ظرفیت روستاها گردشگری و با فراهم کردم زیرساخت‌ها علاوه بر اشتغالزایی می‌توان گردشگر جذب کرد، چراکه بیشتر این مناطق از پیشینه تاریخی، طبیعت زیبا و کوهستانی برخوردارند. حمایت از چنین شرایطی علاوه بر اشتغال زمینه یکجانشینی روستاییان را فراهم می‌کند. 

چه مشکلاتی در روستاها مانع توسعه می‌شود؟

بسیاری از روستاها صنایع فراوری و تبدیلی در زمینه کشاورزی و دامداری ندارند. در نتیجه عمده محصولاتشان مانند لبنیات، میوه و گندم به صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود و درآمد حاصل از آن سود چندانی برای بهره‌برداران ندارد. این فرایند مانع توسعه و رشد مشاغل خانگی حوزه روستایی می‌شود. 

چه راهکاری برای برطرف کردن مشکلات روستاها وجود دارد؟

ضرورت دارد دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا از توان خبرنگاران در بازتاب مشکلات روستا، ظرفیت‌ها، توانایی و کمبودهای موجود استفاده کنند. این مساله موجب شناسایی کاستی‌های روستا می‌شود و مسئولان آگاهی بیشتری در زمینه آن پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید