• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33441
+
-

لایحه‌ای که گره مالی شهر را باز می‌کند

نگاه
لایحه‌ای که گره مالی شهر را باز می‌کند

حسن رسولی‌ | عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:

لایحه دستورالعمل اجرایی مدیریت بودجه غیرنقد شهرداری در آینده نزدیک به صحن شورای شهر تهران می‌آید تا روش‌های پیشین استحصال بودجه غیرنقد اصلاح شود.

لایحه مذکور از این حیث اهمیت دارد که منابع و مصارف در حوزه مدیریت شهری باید دارای تعادل باشد وگرنه با این روند فعلی، بخش قابل توجهی از بودجه غیرنقدی شهرداری تهران محقق نمی‌شود و مشکلاتش روی دوش می‌افتد.

در توضیح بیشتر و روشن‌تر این موضوع باید عنوان کرد که 4هزار میلیارد تومان از بودجه 17هزار و 400میلیارد تومانی مصوب سال 1397شهرداری تهران را بودجه غیرنقد تشکیل می‌دهد که بخش عمده آن باید از مناطق و نواحی شهرداری تهران تامین شود. براساس گزارشی که توسط خزانه‌داری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از عملکرد مالی 6ماهه نخست سال‌جاری در اختیار است متأسفانه رقم محقق شده این حوزه تنها 200میلیارد تومان بوده است. این رقم یعنی اینکه از 50درصد بودجه غیرنقدی که باید در نیمه نخست سال تامین می‌شد تنها 10درصد استحصال شده است. ادامه این روند عدم‌تعادل بیشتری را در بخش منابع و مصارف در حوزه مدیریت شهری ایجاد می‌کند.

مزایای لایحه:

1. این لایحه براساس اصل شفافیت حداکثری شکل گرفته است و تلاش دارد با جلوگیری از هرگونه سازوکار معیوب مانع شکل‌گیری مشکلاتی از جنس رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها شود.

2. نکته دیگر این است که سهم غیرنقد از بودجه شهرداری تهران در اولویت دوم بوده و تنها نقش مکمل و کمکی را برای تامین هزینه‌های شهر که عمدتا حوزه عمرانی را شامل می‌شود، بر عهده دارد.

3. در لایحه جدید با شناسایی گلوگاه‌های فسادزای پیشین سعی شده که هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی بین تسهیل‌گران مالی با مناطق و نواحی شهرداری تهران برقرار نباشد.

بر همین اساس مقرر شده تا همانند بودجه نقدی، بودجه غیرنقد نیز از طریق مدیریت متمرکز حساب خزانه‌داری تخصیص داده شود؛ یعنی اینکه منابع حاصل از این سرفصل در همه سطوح، ابتدا به خزانه‌داری واریز شده و سپس براساس ردیف‌های پیش‌بینی شده در بودجه سال 97 تخصیص داده شود و به‌عبارت دیگر تخصیص بودجه غیرنقد همانند بودجه نقد مستلزم تخصیص خزانه شهرداری است. شهرداران مناطق نیز درصورتی می‌توانند مجوز لازم برای استفاده از بودجه غیرنقد را از خزانه‌داری شهرداری مرکز دریافت کنند که بودجه نقد منطقه تحت مدیریت خویش را محقق کرده باشند.

نتیجه‌گیری: امیدواریم طی روزهای آینده این لایحه به شورا ارائه شود و با دریافت نظرات کارشناسی متخصصان و ایجاد بسترهای لازم در حوزه‌های الکترونیکی، عملیاتی و مالی و تخصصی مصوبه‌ای را داشته باشیم که بتواند زمینه پیشرفت مالی خوبی فراهم کند؛ چراکه با اجرای مصوبه در فرصت کمتر از 6ماهه باقی‌مانده از سال، حداقل 50درصد بودجه غیرنقد پیش‌بینی شده، تحقق می‌یابد. به‌طور حتم این اقدام می‌تواند کمکی برای شهرداری باشد که از طرفی با انبوهی از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام - که گاهی تا 90درصد دارای پیشرفت هستند - روبه‌روست و از طرف دیگر در مواجهه با انبوه پیمانکاران محق است.

این خبر را به اشتراک بگذارید