• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33348
+
-

گره فرش آذربایجان‌غربی باز می‌شود

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت : راه‌اندازی خوشه فرش حل مشکلات مالی بافندگان و توسعه صنعت فرش را به همراه دارد

صنایع دستی
گره فرش آذربایجان‌غربی باز می‌شود

نسا خلخالی| ارومیه - خبرنگار:

ایران از دیرباز به نام سرزمین فرش‌ شهرت جهانی داشته است. در این میان آذربایجان غربی جایگاه ویژه‌ای در تولیدات فرش دارد تا جایی که فرش‌های زیادی در استان، با بیش از هزار سال پیشینه تولید شده و به بازار جهانی عرضه می‌شود. فرش‌های تولیدی آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند.

امروزه وجود مشکلات صادرات، نبود نمایشگاه دائمی، نبود مشاغل مکمل قالیبافی و مشکلات دست و پاگیر بیمه کارگران فرشبافی، روند عرضه این آثار کم‌نظیر در بازارهای جهانی را کند کرده، اما صادرات آن همچنان ادامه دارد. 70 هزار نفر به صورت مستقیم در حرفه‌های مختلف صنعت فرش استان فعالیت دارند و به گفته مسئولان با راه‌اندازی خوشه فرش در آذربایجان غربی علاوه بر حل شدن مشکلات مالی این حوزه، صنعت فرش توسعه قابل توجهی خواهد داشت.


کاهش تقاضا برای خرید فرش 

یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان فرش می‌گوید: با توجه به گرانی بیشتر کالاها مردم دیگر توانایی خرید کالاهای لوکسی همچون فرش را ندارند و درآمد خود را صرف خرید کالاهای اساسی می‌کنند.
«کامران مهاجر» با بیان این‌که با توجه به کاهش تقاضای فرش، تولید نیز تا بیش از 50 درصد کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: فرش جزو کالاهای لوکسی است که بیشتر خانوارها به طور میانگین هر 10 سال یک بار به خرید آن روی می‌آورند. بیشتر فروش ما مربوط به جهیزیه است که با توجه به کاهش ازدواج، تقاضا در این زمینه هم کم شده و همچنان در رکود به سر می‌بریم.

وی با بیان این‌که در زمینه تولید و تنوع، توان مانور فرش آذربایجان غربی بسیار زیاد است و باید از این مزیت برای توسعه این صنعت بیش از این بهره‌برداری شود، می‌افزاید: با وجود تمامی این مشکلات نباید فراموش کنیم که فرش ایرانی از دیرباز در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.آذربایجان غربی هم به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فرش در کشور باید سعی در پرورش جوانان برای حفظ این میراث ارزشمند داشته باشد.
این تولیدکننده تاکید می‌کند: امروزه در دنیای تولید و عرضه فرش، مهم‌ترین مزیت رقابتی ایران بر اساس خلاقیت است که طرح‌های نوین و خلاقانه زیادی در کشورمان تولید می‌شود و باید این روند را با استفاده از جوانان آموزش‌دیده، مجرب و بااستعداد ادامه دهیم تا بتوانیم بازارهای ازدست‌رفته را دوباره به دست آوریم. آموزش و به‌کارگیری طرح‌ها و نقش‌های خلاقانه می‌تواند بهترین راه‌حل برای افزایش صادرات و از پیش رو برداشتن رقبای فرش ایرانی باشد.


راه‌اندازی خوشه فرش در استان

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم با بیان این‌که این استان از نظر کیفیت بافت و میزان تولید رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: به طور میانگین سالانه 290هزار متر‌ مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید می‌شود.«جعفر صادق اسکندری» ادامه می‌دهد: سالانه 90 درصد از فرش‌های دستباف آذربایجان غربی به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان، قم و شیراز صادر می‌شود که در این میان تبریز بزرگ‌ترین بازار فروش فرش آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به صادرات فرش تولیدی آذربایجان غربی به خارج از کشور، اظهار می‌کند: آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان، ژاپن و روسیه از دیرباز خریدار فرش آذربایجان غربی هستند.  این مسئول بیمه را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بافندگان فرش عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشکل به دلیل کمبود بودجه و یارانه تخصیصی دولت رخ داده است که در این مورد نیز اقدامات خوبی شده است.

اسکندری از راه‌اندازی خوشه فرش در آذربایجان‌غربی خبر می‌دهد و می‌افزاید: با راه‌اندازی این خوشه علاوه بر حل شدن مشکلات مالی این حوزه، صنعت فرش توسعه قابل توجهی خواهد داشت.
وی با اشاره به توانمندی‌های آذربایجان غربی در زمینه تولیدات فرش، بیان می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک استان متولی راه‌اندازی خوشه فرش است که تفاهمنامه‌های مورد نیاز نیز با مرکز ملی فرش ایران امضا شده است و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد تا شاهد تحولات اساسی در این صنعت باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان می‌کند: اهداف بلندمدتی برای صنعت فرش استان در نظر گرفته شده است که راه‌اندازی خوشه فرش می‌تواند بزرگ‌ترین جهش به سمت این اهداف باشد و باید در مورد مزایای عضویت در این خوشه به تولیدکنندگان فرش اطلاعات کافی داده شود.


استقبال تولیدکنندگان از خوشه فرش

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی درباره خوشه فرش دستباف اظهار می‌کند: به طور کلی عنوان خوشه فرش به تولیدکنندگانی اطلاق می‌شود که در مکان مشابه جغرافیایی قرار داشته و تولیداتشان یکسان است.
«اسد درویشی» ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان با عضویت در این خوشه از حمایت‌های دولت در تمام مراحل آموزش، تولید، بازاریابی و برگزاری نمایشگاه‌ها برخوردار می‌شوند. در واقع تشکیل این خوشه یارانه‌ای از طرف دولت به منظور حمایت از اعضای این خوشه در نظر گرفته شده است که این موضوع باعث توسعه و رونق گرفتن دوباره صنعت فرش خواهد شد.

وی می‌گوید: فرایند عضوگیری به‌زودی آغاز خواهد شد که با توجه به جلسات متعدد برگزارشده با نمایندگان، تولیدکنندگان فرش و حمایت‌هایی که از این قشر انجام خواهد شد، تولیدکنندگان استقبال خوبی از راه‌اندازی این خوشه خواهند داشت.
درویشی از برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی فرش دستباف با راه‌اندازی خوشه فرش خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با توجه به این‌که کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده در فرش دستباف بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما نداشتن اطلاعات درست از نتایج و عواقب استفاده از مواد اولیه نامرغوب سبب شده که جایگاه فرش کشور در بازارهای داخلی و خارجی دچار آسیب شود، بنابراین یکی از محورهای مهم کارگاه‌های آموزشی فرش دستباف باید توجه به این مقوله و بهبود کیفیت مواد اولیه فرش باشد.


آموزش، مهم‌ترین رکن در توسعه صنعت فرش

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار می‌کند: استان یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه 4/5درصد از فرش دستباف تولیدی کشورمان در شهرستان‌های تکاب، ارومیه، خوی، بوکان و مهاباد تولید می‌شود.
«اسد درویشی» می‌افزاید: آذربایجان غربی همچنین جزو برترین‌های تولید فرش است که ثبت ملی و جهانی فرش ریز‌ماهی خوی و ثبت ملی فرش ماهی افشار تکاب را در کارنامه خود دارد. راه‌اندازی خوشه فرش در این استان تصمیم کاملا بجایی بوده و ما به عنوان متولی تخصصی این امر با جدیت تمام این ماموریت را اجرا خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید