• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3328
+
-

تبریز دروازه گردشگری ایران می‌شود

وزیر ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی به همراه نایب‌رئیس مجلس و سخنگوی وزارت‌خارجه، تبریز را پیشانی گردشگری 2018ایران لقب دادند

گردشگری
تبریز دروازه گردشگری ایران می‌شود

محمد باریکانی/ خبرنگار:

تبریز امسال «پیشانی گردشگری ایران» لقب گرفت. این عنوانی است که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور در آیین استقبال از رویداد بزرگ تبریز 2018 که سوم فروردین‌ماه آینده با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود به شهر تبریز داد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تبریز را ستاره ایران و پل انتقال فرهنگی در طول تاریخ به کشورهای همسایه لقب داد.

شهر تبریز قرار است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌جاری دارای هتل‌های 5ستاره و زیرساخت‌های گردشگری مناسب شود تا پایلوت معاون گردشگری برای تبدیل تبریز به «شهر گردشگر» اجرایی شود. تبریز، به زعم رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهر نخستین تجربه‌های توسعه در ایران است؛ شهر نخستین کتابخانه‌ دولتی و عمومی، شهر نخستین قطار شهری کشور، شهر نخستین رستوران مدرن ایران، شهر اولین هتل مدرن در کشور، شهر نخستین سینمای عمومی ایران، شهر نخستین مدرسه‌ تحصیلات ابتدایی به شیوه مدرن، شهر نخستین مدرسه‌ ناشنوایان، شهر زادگاه نخستین اتاق تجارت ایران، شهر نخستین بلدیه کشور، شهر نخستین مرکز تلفن ایران، شهر مؤسس نخستین آتش‌نشانی ایران و مهد نخستین مؤسسه‌ خیریه‌ غیردولتی در کشور.

جنبش مشروطه ایران نیز در همین شهر پایه‌گذاری شد. علاوه بر این، تبریز خواهر خوانده استانبول، ازمیر، ارزروم و قونیه در ترکیه، خواهرخوانده شهرهای هوشیمین و هویی‌آن در ویتنام، خواهرخوانده باکو در آذربایجان، وین در اتریش، قازان در جمهوری تاتارستان روسیه، زاگرب کرواسی، غزه در فلسطین، موگیلف در بلاروس، خجند تاجیکستان که در زمان شوروی سابق لنین‌آباد نام داشت و در نهایت خواهرخوانده کربلا در عراق است.

در طرح «شهر گردشگر» شدن تبریز، تمامی خدمات این شهر همان اندازه که در اختیار ساکنان شهر است در خدمت گردشگران قرار می‌گیرد و در صورت اجرایی شدن طرح شهر گردشگر تبریز، این شهر در سال 2018 که از سوی کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شد حتی ساعات پروازی، خدمات هتلینگ، شیوه دسترسی به مسیرهای گردشگری و محوطه‌های باستانی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که گردشگران بتوانند در مدت اقامت در این شهر نه‌تنها از ساعات و دقایق خود برای لذت بردن از سفرشان به پایتخت کشورهای اسلامی جهان در سال 2018لذت ببرند که مسیرهای گردشگری در شهرها و روستاهای اطراف تبریز نیز طراحی می‌شوند تا گردشگران بتوانند علاوه بر بازدید از شهر تبریز مکان‌های گردشگری خارج از این شهر را به‌طور دقیق بازدید کرده و در ایجاد رفاه و توسعه جوامع محلی اطراف شهر تبریز نیز نقش داشته باشند.

تبریز اما از دو سال پیش که به پایتختی کشورهای اسلامی انتخاب شد تا همین 5 ماه پیش هیچ برنامه ای برای توسعه با محور گردشگری نداشت. مسولان استانی بر این اعتقاد بودند که چون تبریز برای سال 2018 پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است تمامی کارها باید در همین سال برای تبدیل تبریز به یک مقصد گردشگری صورت بگیرد و بنابراین در تمام دو سال گذشته فعالیت مهمی در این شهر صورت نگرفت. بناهای تاریخی شهر هنوز نورپردازی نشده اند و رانندگان تاکسی و خودروهای حمل گردشگران نیز در طرح تبریز 2018 تاکنون آموزش ندیده‌اند. یکی از رانندگان فرودگاه بین المللی تبریز به همشهری گفته است که رسیدگی به شهر تبریز از چند ماه پیش در حد ساماندهی چند میدان بود و هیچ کلاس آموزشی برای رانندگان شهری در بخش گردشگری برگزار نشده است.

استان آذربایجان شرقی 30 هتل یک تا 5 ستاره دارد که از این تعداد 16 هتل در شهر تبریز وجود دارد و از این تعداد نیز تنها 6 هتل 4 و 5 ستاره در این شهر احداث شده است.

مسئولان گردشگری وعده داده اند که امسال هتل های بیشتری در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی احداث می شود تا تعداد تخت هتل‌های این شهر را که اکنون 4 هزار تخت است افزایش یابد. آذربایجان شرقی 8400 هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و مهمانسرا دارد که مجموع تخت‌های آن ها در شهر تبریز به 6050 تخت می رسد؛ رقمی که باید ظرف چند ماه آینده تعداد آن بسیار بیشتر از تعداد کنونی به منظور میزبانی از گردشگران خارجی باشد که به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی سفر می‌کنند.

 

آغاز فرصت جهانی با بهره‌مندی از صنعت گردشگری

به گزارش همشهری، عصر پنجشنبه گذشته مقامات کشور و مردم شهر تبریز به پیش‌رویداد استقبال از افتتاحیه تبریز 2018رفتند تا آنطور که سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت فرصت مغتنم شناساندن تاریخ پرافتخار آذربایجان و ایران به دنیا با انتخاب تبریز به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی فراهم شود.

تبریز به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاره ایران است و استان آذربایجان شرقی ترکیبی موفق از همسازی دین، قومیت و ملیت است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی فرهنگی به تبریز دارد. او تبریز را پل ارتباط فرهنگی ایران با کشورهای آن سوی مرز و همسایگان می‌داند که به گفته او، ایران وامدار داشتن این پل ارتباطی است. صالحی، تبریز را مهد فرهنگ و تمدن در ایران می‌داند که مکاتب فرهنگی و هنری ارزشمندی همچون مکتب نگارگری تبریز، موسیقی و ادبیات از آن سربرآورده‌اند و به آن‌سوی مرزها گسترش یافته‌اند.

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری اما نگاهی گردشگری به تبریز دارد. او گردشگری را راه زودبازده و ارزان برای اشتغال‌زایی می‌داند. مونسان حتی در جمع حاضران در پیش‌رویداد تبریز 2018 اعلام کرد که ایجاد پایداری در رشد اقتصادی از طریق صنعت گردشگری امکان‌پذیر است. آمار سازمان جهانی جهانگردی مشخص کرد که در سال 2017 یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر در جهان سفر کردند و سود اقتصادی حاصل از این سفرها به ازای هر گردشگر ۱۵۰۰ دلار بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی علت اصلی انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ را نیز داشته‌های فاخر فرهنگی، آثار متعدد تاریخی و رویدادهایی که برای نخستین‌بار در این شهر اتفاق افتاده، اعلام کرد. 

۱۸۰۰ اثر تاریخی شهر تبریز نیز به ثبت ملی رسیده است و به همین دلایل تبریز پس از شهرهای قدس، قونیه و مدینه به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد.

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس نیز در وصف تبریز می‌گوید که این شهر 650سال پیش دارای دانشگاهی بود که حالا به ربع رشیدی شناخته می‌شود و به 7زبان زنده جهان در آن روزگار در این دانشگاه تدریس می‌شد. با این حال، پزشکیان خطاب به مسئولان کشوری و استانی که رویداد تبریز 2018 را جلو می‌برند، می‌گوید که اگر قرار است تبریز پایتخت کشورهای جهان اسلام در سال 2018 باشد باید تصمیماتی که برای این شهر گرفته می‌شود عملیاتی شود و از سخن گفتن صرف در موضوع تبریز 2018پرهیز کرد.

 

 

وعده تغییر اساسی در گردشگری تبریز

 

تبریز 2 سال پیش به پایتختی کشورهای اسلامی در سال 2018انتخاب شد اما از آن سال تاکنون به‌زعم مسئولان کشور اقدام زیادی برای تبدیل تبریز به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی صورت نگرفت و تنها از چندماه گذشته بود که مسئولان ناگهان در دقایق 90به فکر تبدیل تبریز به پایتخت گردشگری افتادند؛ تا جایی که حتی صدای رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز درآمد و در نشست اتاق فکر تبریز 2018در ارگ آزادی تهران از مسئولان استانی خواست تا به فرصت تبریز 2018توجه جدی داشته باشند و دست از کم‌کاری بردارند.

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در آیین استقبال از رویداد 2018 به مسئولان کشور و مردم تبریز قول داد که سال‌جاری که تبریز پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی را عهده‌دار است، تغییرات اساسی در این شهر ایجاد شود. حالا باید دید حاصل این وعده استاندار آذربایجان‌شرقی تا چه اندازه به روند توسعه در شهر تبریز بر پایه گردشگری و انتفاع ساکنان آذربایجان‌شرقی از طرح‌های توسعه گردشگری این شهر کمک می‌کند؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید