• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33166
+
-

صدای بارسلونا خاموش شد

دوئت «بارسلونا» با صدای مونسرات کابایه و فردی مرکوری به‌عنوان آهنگ رسمی بازی‌های المپیک 1992انتخاب شده بود

صدای بارسلونا خاموش شد

آرش نهاوندی/مترجم

درست زمانی که ماریا کالاس، خواننده مشهور یونانی اپرا دوران اوج خود را سپری کرده بود و قصد داشت وارد دوران بازنشستگی شود، سال 1965ستاره‌ای دیگر در این عرصه ظهور کرد؛ مونسرات کابایه از شهر تاریخی بارسلونا. در ابتدا تصور نمی‌رفت که مونسرات کابایه بتواند در عرصه اپرا به شهرت دست پیدا کند اما سرانجام او توانست از سال 1965به بعد جایگاه بالاترین صدا (سوپرانو) را به‌خود اختصاص دهد. اما درست پنج دهه از آن پرواز و اوج‌گیری اولیه خبری ناگوار در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت: مونسرات کابایه، خواننده مشهور اسپانیایی اپرا که اجرای وی در دوئت بارسلونا (اجرای آهنگی از اپرا با 2 خواننده) بیش از هر اجرای دیگر او در یادها مانده است در 85سالگی درگذشت.
دوئت مونسرات کابایه   و فردی مرکوری با نام بارسلونا در سال 1992آهنگ رسمی بازی‌های المپیک بارسلونا شد. او پیش‌تر در سال 1987با فردی مرکوری خواننده گروه کوئین این دوئت را اجرا کرده بود.
به گزارش آژانس خبری افه، مقامات بیمارستان «سن پاو» خبر درگذشت کابایه را دادند. منابع این بیمارستان اما از دادن جزئیات بیشتر در مورد بیماری وی و دلیل درگذشتش خودداری کردند. براساس گزارش همین خبرگزاری اسپانیایی، مونسرات کابایه چند سال از بیماری رنج می‌برده است. بیماری کابایه اما امری بی‌سابقه نبود و حتی در زمانی که جوان‌تر بود بارها به‌دلیل بیماری تحت درمان قرار گرفته بود. بروز بیماری در سال‌های میانه دهه 1980میلادی مدتی باعث اختلال در کار وی شد. در سال 1985وی به‌دلیل وجود غده‌ای سرطانی در مغزش به‌مدت 3‌ماه در بیمارستان بستری بود. در سال 1993هم کابایه به‌دلیل بروز مشکلات قلبی تحت معالجه پزشکان قرار گرفته بود.

 یک اسپانیایی که آلمانی هم می‌خواند

مونسرات کابایه در شهر بارسلونا، پایتخت ایالت کاتالونیا در سال 1933به دنیا آمد. او در 9سالگی برای آموزش در «کنسرواتوار لیسئو» پذیرفته شد.
کابایه در سال 1953از این کنسرواتوار فارغ‌التحصیل شد و به ایتالیا رفت. در آن زمان برای اجرای برخی از آثار اپرایی به وی نقش‌های کوچکی داده شد. او با اجرا در اپرای «لا بوهمی» اثر جاکومو پوچینی در اپرای دولتی بازل سوئیس، موفق شد به‌عنوان چهره‌ای جدید پا به عرصه اپراخوانی بگذارد. وی مدتی در اپرای بازل مشغول به‌کار بود و در آثار اپرایی مهمی مانند «فلوت سحرآمیز» اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت موسیقیدان و آهنگساز مشهور اتریشی و «سالومه» اثر ریشارد اشتراوس هنرنمایی کرد. تا آن هنگام، برای خوانندگان اسپانیولی‌زبان، غیرمعمول بود که در اپراهایی که ترانه آنها به زبان آلمانی نوشته شده بود، اجرا کنند اما توانایی کابایه در اجرای اپراهای آلمانی باعث شد او به شهر برمن آلمان دعوت شود و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ میلادی در «اپرای برمن» به خوانندگی بپردازد. اما شهرت بین‌المللی کابایه بیشتر مدیون اپرای«لوکرسیا بورژیا» است که در سال 1965در سالن کارنژی در شهر نیویورک اجرا شد و او هم در نقش دونیزتی به اجرا پرداخت. کابایه در این اپرا به خوبی در نقش خود فرورفته و توانسته بود با صدای قدرتمند خود آن را دراماتیزه کند. پس این اجرا بود که وی بسیار مورد تمجید قرار گرفت.
در همان سال مونسرات کابایه در اپرای «عروسی فیگارو» نیز اجرا کرد و 7 سال بعد در کاونت گاردن لندن در اپرای «لا تراویاتا» در نقش لاویولتا اجرا کرد. 

حواشی و پایان زندگی

زندگی مونسرات کابایه چندان بی‌حاشیه نبود؛ وی در سال 2015به اتهام فرار مالیاتی به 6‌ماه زندان تعلیقی محکوم شده بود. براساس گزارش رسانه‌های اسپانیا، تشییع جنازه وی قرار است روز دوشنبه هفته جاری در بارسلونا زادگاهش انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید