• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33088
+
-

قربانی باران

صاعقه، سیل و آب‌گرفتگی در گیلان و مازندران شنبهدیروز جان6 نفر را گرفت

آب‌و‌هوا
قربانی باران

 پاییز از راه رسید،‌ باران هم. هرچند هفته پیش برخی شهرهای شمالی بارندگی پاییزی و هوای مطبوع را تجربه کرده بودند، اما طی چند روز گذشته باران روی دیگری نشان داد؛ 5 نفر بر اثر صاعقه، سیل و آب‌گرفتگی در گیلان و مازندران جان باختند. 3 نفر از قربانیان اهل گیلان بودند که در نتیجه سقوط یک خودروی 206 به رودخانه‌ای در حویق در بامداد روز گذشته (شنبه) جان خود را از دست دادند. در مازندران اما صاعقه جان 2 نفر را گرفت و یک نفر هم به علت غرق شدن درسیلاب جان باخت.

امدادرسانی در 29 شهرستان شمالی

به گزارش همشهری، طبق اعلام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، سیل و آب‌گرفتگی در 2 روز گذشته، 29 شهرستان‌ از 4 استان گلستان، گیلان، مازندران و خراسان ‌شمالی را درگیر کرد و در نتیجه آن، 97 تیم شامل 447 امدادگر مشغول امدادرسانی در این شهرستان‌ها شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این باره به همشهری می‌گوید: از روز‌گذشته به 1183 نفر در 29 شهرستان کردکوی، گرگان، بندرگز، علی‌آباد، تالش، فومن، صومعه‌سرا، لنگرود، آستارا، املش، رضوان‌شهر، رودسر، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، نکا، نوشهر، نور، کلاردشت‌، رامسر‌، بهشهر، قائمشهر، گلوگاه، شیروان و رازجرگلان امدادرسانی شده است. مرتضی سلیمی می‌افزاید: در جریان امدادرسانی روز‌گذشته شاهد اسکان اضطراری 173 نفر در مساجد و پایگاه‌های امداد و نجات، تخلیه آب از 217 واحد مسکونی و توزیع 48 کیلوگرم نایلون بودیم. 

وضع فوق‌العاده تنکابن

ماجرا اما به همین آمار ختم نشد. تنکابن در میان شهرهای شمالی بحرانی‌ترین وضع را تجربه کرد به طوری که فرمانداری این شهرستان با اعلام وضع فوق‌العاده تلاش کرد جلو وقایع احتمالی را بگیرد. بر اساس این اطلاعیه به دلیل حجم بالای بارندگی و بالا‌آمدن آب رودخانه‌ها، پل‌های ارتباطی 2 روستای ایثارده و پلطان در محدوده بخش مرکزی شهرستان تنکابن تخریب و به همین دلیل خطوط گاز منتهی به این روستاها و روستای خشکرود برای پیشگیری از خطرهای احتمالی به صورت موقت از سوی شرکت گاز قطع شد. هم‌چنین مدارس شیفت صبح روز شنبه در غرب مازندران به دلیل بارندگی شدید و رگبار تعطیل و از سوی دیگر، راه ارتباطی محورهای دوهزار و سه‌هزار این شهرستان به دلیل ناایمن بودن مسیر تا اطلاع ثانوی بسته شد. در سایر شهرستان‌های مازندران هم وضع عادی نبود. جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌های صفارود و چالکرود به تاسیسات زیربنایی رودسر آسیب زد. 

بارندگی یک روز به اندازه یک‌سوم سال 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران درباره وضع این استان به همشهری می‌گوید: بارندگی از عصر جمعه شروع شد و تا 6 صبح شنبه بیش از 250میلی‌متر بارش در رامسر ثبت شد. این عدد معادل یک‌سوم بارندگی سال استان مازندران است.
علی اصغر احمدی با بیان این‌که هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های باران و سیل به اراضی باغی و کشاورزی وجود ندارد، می‌افزاید: خسارت جانی بارندگی و سیلاب طی 2 روز گذشته شامل 2 کشته و 2 مصدوم بود،‌ اما خسارت‌های مالی بعد از عادی شدن اوضاع و پایان امدادرسانی اعلام می‌شود. 
او توضیح می‌دهد: اغلب آب‌گرفتی‌ها در حیاط خانه‌ها بود و فقط در چند مورد آب به داخل منازل وارد شد. در آمل و بابل حدود 12 سربندی ساختمان‌ها به دلیل وزش باد تخریب شده بود. پل اصلی تنکابن به شیرود هم دچار فرونشست شد که در حال بازسازی است و البته تردد در آن جریان دارد. قطعی‌های مقطعی برق در برخی مناطق هم رخ داد که بلافاصله با کمک کارکنان اداره برق رفع شد.

کاهش محسوس دما در گلستان 

همسایه شرقی مازندران یعنی گلستان هم وضع بهتری نداشت. طوفان، رعد و برق شدید و آب‌گرفتگی از جمعه شب وضع شهرهای این استان را از حالت عادی خارج کرد، اما در میان همه شهرها کردکوی آب‌گرفتگی شدید را شاهد بود. با وجود این، همه راه‌های استان باز است و مشکل خاصی در تردد دیده نمی‌شود. 
مهیا میرکریمی یکی از شهروندان ساکن در گرگان می‌گوید‌: تا پنجشنبه هوا گرم بود، اما در یکی دو روز گذشته هوا به صورت محسوس سرد شد و تا 10درجه کاهش دما را شاهد بودیم. خواهرم در مراوه‌تپه زندگی می‌کند. این شهر همیشه جزو گرم‌ترین مناطق استان به شمار می‌رود، اما حتی دمای مراوه‌تپه هم به 15درجه بالای صفر رسید. 
او می‌افزاید: در گرگان بیش از باران و آ‌ب‌گرفتگی رعد‌وبرق‌های وحشتناک ما را نگران کرد. با وقوع این رعد‌وبرق‌ها که نزدیک به سطح زمین و با صدای بسیار بلند اتفاق می‌افتاد، در برخی از مناطق برق قطع و البته با فاصله کوتاهی مجددا وصل شد. امروز صبح هم که خواستم به سر کارم بروم، طبق معمول شاهد آب‌گرفتگی در خیابان‌های شهر بودم؛ اتفاقی که هر سال می‌افتد و شهرداری هیچ فکری برای آن نمی‌کند. 

300 میلی‌متر بارندگی در رودسر

در گیلان هم علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های مالی زیادی به بار آمد؛ رودسر، لاهیجان و لنگرود شهرستان‌هایی بودند که بیشترین خسارت را متحمل شدند. در میان این 3 شهرستان رودسر شاهد بیشترین بارندگی بود به طوری که در 24 ساعت 300 میلی‌متر باران در این شهرستان به ثبت رسید. معاون اداره کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان در این باره به همشهری می‌گوید: 3 رودخانه شهر حویق تالش پر آب‌ شد و خسارت‌هایی را به پل‌ها و سردهنه‌های آن وارد کرد. در حاشیه رودخانه‌های قلعه‌رودخان فومن، تنیان و سیاهکل‌رود هم مشکلاتی از جمله رانش زمین را شاهد بودیم که در مجموع با افزایش بارندگی‌ها میزان خسارت‌ها در کل استان در حال افزایش است.
کاظم یوسفی می‌افزاید: در روز اول مشکل خاصی در استان پیش نیامد، اما در روز دوم به علت سقوط ماشین در رودخانه شاهد فوت 3 نفر در شهرستان تالش بودیم. همچنین بر اساس اعلام پلیس راه گیلان، به علت لغزنده بودن جاده ۱۱۴ مورد تصادف در جاده‌های گیلان ثبت شد.
او ادامه می‌دهد:‌‌ با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، مبنی بر بارش شدید باران، تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و همه دستگاه‌های عمرانی و خدماتی استان برای مقابله با هرگونه بحران آماده هستند. 
گزارش‌های میدانی شهروندان هم نشان می‌دهد بعد از رودسر بیشترین حجم آ‌ب‌گرفتگی مربوط به لاهیجان، تالش و لنگرود بوده است. اهالی این مناطق در گزارش‌های خود اعلام می‌کنند در بسیاری از این شهرها پروژه‌های آب‌های سطحی اجرا نشده است و در آن‌هایی هم که اجرا شده، باران اخیر نشان داد طرح‌ها ناقص بوده است.
سعیده شریفی از ساکنان رشت به همشهری می‌گوید: باران موجب آب‌گرفتگی در برخی خیابان‌های این شهر از جمله بلوار شهید قلی‌پور و اختلال در تردد شهروندان شد. آب‌گرفتگی روبه‌روی بیمارستان قائم (عج) هم بسیار زیاد بود و در منطقه حمیدیان، میدان مادر، پل رشتیان، بلوار شهید انصاری، محدوده آتش‌نشانی، پارک ملت، خیابان سیادتی، خیابان پرستار، میدان فرهنگ و محدوده میدان امام حسین (ع) تردد وسایل نقلیه به کندی انجام می‌شد.

راه 15 روستا مسدود شد

خراسان‌ شمالی هم روز گذشته جزو 4 استان با وضع بحرانی بود. بسته شدن راه 15 روستا در شهرستان راز و جرگلان به دلیل رسوب‌گذاری‌های سطح جاده و 7 روستا به علت تخریب پل، تعطیلی مدارس 4 روستای این بخش و آب‌گرفتگی تعداد معدودی از منازل مسکونی از خسارت‌های باران و سیلاب در این استان بود. 

 حاشیه بارندگی در لنگرود

بعد از شروع بارندگی در شمال کشور شهروندان با گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی اقدام به اطلاع‌رسانی از وضع شهر خود کردند. در این میان اما یکی از تصاویر حاشیه‌ساز شد. این تصویر از  کوچه هلال‌احمر درشهرستان لنگرود در کنار آب‌گرفتگی کوچه، بنر نصب‌شده قدردانی از شهردار لنگرود برای رفع آب‌گرفتگی همان کوچه را نشان می‌داد. این در حالی است که شهروندان بعد از پخش این تصویر با ارسال تصویر جدیدی اعلام کردند: این کوچه سال‌ها با معضل آب‌گرفتگی روبه‌رو بود و در پی هر بارش عبور از این مسیر چند روزی برای شهروندان لنگرودی ممکن نبود. اما روز گذشته آب جمع شده در این کوچه به سرعت فروکش کرد و رفت‌و‌آمد در آن عادی شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید