• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33052
+
-

ادای مدیریت زیر سایه برانکو

ادای مدیریت زیر سایه برانکو

اولین حرکت هماهنگ ستاره‌های سرخپوش در شبکه‌های اجتماعی بعد از پیروزی بزرگ در زمین السد، قرار دادن تصویری مشترک از برانکو ایوانکوویچ، تماشاگران باشگاه و البته حمیدرضا گرشاسبی در صفحه اینستاگرام‌شان بود؛ تصویری که ظاهرا برای ترغیب همه اعضای باشگاه به وحدت و همدلی، روی اینترنت قرار گرفت. تلاش بازیکنان تیم برای حمایت از مدیریت و برقراری ثبات در باشگاه، قابل تحسین به‌نظر می‌رسد اما آیا واقعا برانکو و گرشاسبی، سهم یکسانی در رقم خوردن این نتیجه رؤیایی دارند؟ در درجه اول، این خود بازیکن‌ها هستند که با سختکوشی،دقت و شجاعت مثال‌زدنی، فوق‌ستاره‌های السد را مهار کرده‌اند. برانکو نیز مثل همیشه بالای سر تیم ایستاده و پسرانش را در موقعیت رسیدن به موفقیت‌های بزرگ قرار داده است. در تصویر ستایش‌آمیز بازیکنان اما، نقش مدیریت در این پیروزی کاملا پررنگ به‌نظر می‌رسد. اگر قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان به هر دلیل و از هر طریقی شامل حال گرشاسبی شود، او باید صندلی مدیریت پرسپولیس را ترک کند. در این سال‌ها اما اینطور به‌نظر می‌رسد که مدیران مختلف به جای تلاش برای فراهم آوردن شرایط ایده‌آل در باشگاه، برطرف کردن مشکلات مالی و راضی کردن تماشاگرها،تنها یک روش برای بقا در ذهن دارند و آن روش، چیزی به جز محبوب‌شدن در بین بازیکن‌ها و دورخیز برای نمایش چنین محبوبیتی نیست! 

شاید امروز در صفحه‌های مجازی ستاره‌های پرسپولیس، دیگر تصویری از مدیرعامل سابق باشگاه نباشد اما آنها درست به سبک امروز، تصاویری از طاهری را نیز با هشتگ اتحاد و وحدت در فضای مجازی قرار داده بودند. طاهری همواره در ادبیات مهره‌های تیم، به‌عنوان مدیری عملگرا، کم‌حرف و مظلوم یاد می‌شد اما همین که باشگاه را ترک کرد و از پروژه پرسپولیس جدا شد، واژه‌های مهربانانه برای توصیف او جای‌شان را به‌عبارت‌هایی تند و ابهام‌برانگیز دادند. طاهری در چند صدم ثانیه از جایگاه قهرمانی که برای رسیدن تیم به جام، خودش را قربانی می‌کند، به مقام مردی خطاکار رسید که با اشتباهاتش تیم را به دردسر انداخته است. او ناگهان به‌خاطر مشکلات شدید مالی و تعلل در پرداختن به ماجرای مهدی طارمی و باشگاه ریزه‌اسپور مورد سرزنش قرار گرفت. به‌نظر می‌رسد همین سرنوشت دیر یا زود در انتظار گرشاسبی نیز خواهد بود. او امروز در بخش مهمی از پست‌های حمایتی بازیکنان تیم روی اینترنت دیده می‌شود اما از آنجا که در ایران، ستایش همیشه سهم «مدیران فعلی» و سرزنش همیشه سهم «مدیران قبلی» است، او نیز باید در انتظار واکنش نه چندان مهربانانه همین مهره‌ها بعد از جدایی‌اش از باشگاه باشد. خالقان اینستاگرام،این امتیاز را به کاربرانشان داده‌اند که هر تصویر در صفحه شخصی را تنها ظرف چند ثانیه پاک کنند. در ذهن هواداران باشگاه پرسپولیس اما هیچ تصویری به این سرعت محو نمی‌شود.

پرسپولیسی‌ها در آستانه رقم زدن اتفاقی هستند که پیش از این، هرگز در تاریخ باشگاه رخ نداده است. نسل‌های مختلفی از پرسپولیس، برای رسیدن به فینال آسیا گام برداشته‌اند و به این مقصد دلچسب نرسیده‌اند. این نسل اما حالا فاصله زیادی با فینالیست‌شدن ندارد و شاید همین تاریخ‌سازی، دلیل خوبی باشد تا بازیکن‌ها کمی بیشتر از رفتارهای‌شان مراقبت کنند. چنگ زدن به ریسمان مدیریت، در ‌شأن بازیکنان یک تیم و یک نسل رؤیایی نیست. در هیچ کشور دیگری از کره زمین نیز، بازیکنان یک تیم موفقیت‌شان را با قرار دادن تصویر رئیس باشگاه در فضای مجازی جشن نمی‌گیرند. گرشاسبی به سهم خودش برای پرسپولیس جنگیده اما سنجش عملکرد او، باید جایی بیرون از اینستاگرام صورت بگیرد. مشکلات مالی شدید و فروش اتوبوس اختصاصی باشگاه، نشان می‌دهد که او با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و کار دشواری برای پایان دادن به این مشکلات دارد. این نوع از حمایت اما، تنها بازیکنان پرسپولیس را به شخصیت‌های کارمند سریال پاورچین مهران مدیری شبیه می‌کند! آنها کارمند باشگاه نیستند و باید مراقب تصویری که در ذهن هوادارانشان می‌سازند، باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید