• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33047
+
-

مدرسه رفتن گران‌تر شد

والدین برخی دانش‌آموزان در همدان از افزایش خودسرانه هزینه سرویس مدارس از سوی راننده‌ها گلایه دارند

جامعه
مدرسه رفتن گران‌تر شد

فاطمه کاظمی|  همدان- خبرنگار:

چالش گران‌شدن کالا و خدمات آن هم به صورت ساعتی که به گفته کارشناسان هیچگونه با مبانی علم اقتصاد جور در نمی‌آید، به سرویس مدارس هم رسیده و بنابر گفته مخاطبان روزنامه همشهری همدان رانندگان گاه تا 2 برابر هزینه‌ای که سازمان تاکسیرانی اعلام کرده از والدین مطالبه می‌کنند و دلیل آن را گران‌شدن اجناس مختلف در بازار می‌دانند، در حالی‌که در توافق‌نامه ذکر نشده که هر وقت کالایی گران شد ، راننده حق دارد میزان کرایه سرویس مدرسه را بالا ببرد.


رانندگان: قیمت پراید 30 میلیون شده

«مریم قادری» مادر پسری که امسال به کلاس اول ابتدایی رفته به همشهری می‌گوید: روزی که برای رزرو سرویس مدرسه اقدام کردیم حق‌الزحمه راننده برای هر دانش‌آموز بسته به مسافت بین 60 تا 100 هزار تومان بود و ما نیز این مبلغ را پذیرفتیم، اما به محض آغاز فعالیت مدارس مطالبات راننده بالا رفت و اکنون مبلغ ماهانه را به 160 هزار تومان رسانده است.
این شهروند ادامه می‌دهد: راننده دلیل بالابردن کرایه را 30 میلیون تومان شدن پراید عنوان و اظهار می‌کند: قطعات خودرو هم گران شده و من برای هربار تعمیر این خودرو باید هزینه‌های زیادی بپردازم، پس مبلغ مصوب کفاف هزینه‌های خودرو را نمی‌دهد و باید قیمت را بالا ببریم.

وی توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم تاکسیرانی به عنوان متولی این کار باید نظارت خود را بیشتر کند. حتی اگر قرار است هزینه سرویس‌های مدارس بالا برود تاکسیرانی رسما اعلام کند تا ما هم خیالمان راحت باشد که این مبلغ قانونی است و موظف به پرداخت آن هستیم. اما این روزها فقط به بحث و جدل با رانندگان می‌گذرد.


مشکلات رانندگان سرویس‌های مدارس

یک راننده سرویس مدرسه که جلوی یکی از مدارس حوالی بلوار بعثت منتظر دانش‌آموزان است تا آن‌ها را به خانه برساند، می‌گوید: متاسفانه در کشور ما قیمت هر کالا یا خدمتی بالا برود، کرایه رانندگان تاکسی‌ها افزایش نمی‌یابد. همه در جریان وضعیت نابسامان بازار هستند و می‌دانند قیمت هر جنسی چند برابر شده اما کرایه رانندگان تاکسی‌ها همان مبلغ گذشته قبل مانده است.
وی می‌افزاید: هر بار که قطعه خودروی من خراب می‌شود مکانیک چندبرابر از من هزینه تعمیر یا تعویض می‌گیرد و می‌گوید قطعات خودرو گران شده است. با این شرایط چطور می‌توان با کرایه سابق زندگی کرد؟این راننده معتقد است: خانواده‌ها کمی انصاف داشته باشند، چون ما هر روز در امنیت کامل فرزندانشان را به مقصد می‌رسانیم. آنها هم باید در شرایط فعلی اقتصادی وضع ما را درک کنند تا ما هم کمی راحت‌تر بتوانیم کار و زندگی کنیم.


شهروندان تخلفات را گزارش دهند

معاون نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان می‌گوید: تاکنون حدود هزار دستگاه تاکسی در سامانه سرویس‌های مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و نظارت بر فعالیت آن‌ها نیز با قوت انجام می‌شود. البته ثبت‌نام‌ها هنوز ادامه دارد و رانندگان واجد شرایط می‌توانند به عنوان رانندگان سرویس‌های مدارس با ما همکاری داشته باشند.

«میلاد کریمی» در پاسخ به این سوال که چرا هزینه سرویس‌های مدارس به یک‌باره آنقدر بالا رفته؟ توضیح می‌دهد: به ما هم گزارش‌هایی رسیده و اگر خانواده‌ها با چنین مواردی برخورد کردند می‌توانند با واحد شکایات و بازرسی سازمان تماس بگیرند تا به شکایاتشان رسیدگی شود. واحد شکایات و بازرسی آماده دریافت شکایات و پیشنهادهای خانواده‌هاست. وی می‌افزاید: خدمات سرویس‌های مدارس برون‌سپاری شده و مدیریت آن به 5 شرکت حمل‌و‌نقل خصوصی سپرده شده است. بنابراین اگر تخلفی از سوی رانندگان صورت بگیرد، ما با شرکت‌های یاد ‌شده طرف هستیم و از آن‌ها توضیح می‌خواهیم.

کریمی درباره این که برخی رانندگان همچنان بدون برچسب مخصوص سرویس مدرسه به فعالیت مشغول هستند، می‌گوید: اگر واحد نظارت و بازرسی ما متوجه این موضوع شود خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کنند و مدارک راننده را از او می‌گیرند. این تخلفات ممکن است جریمه نقدی یا هر نوع مجازات دیگری مطابق قانون به دنبال داشته باشد. به معاون نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان می‌گویم: قرار بود دیگر از خودروی پراید برای سرویس‌های مدارس استفاده نشود اما همچنان از این خودروها در این کار استفاده می‌شود. وی توضیح می‌دهد: این قانون به آن شکلی که مد نظر شماست اجرا نمی‌شود، اما بیشتر سعی می‌کنیم از پژو و سمند استفاده کنیم.


افزایش کرایه ، تخلف است

رئیس کمیسیون خدمامت شهری شورای شهر همدان می‌گوید: افزایش حق‌الزحمه رانندگان سرویس‌های مدارس تخلف محض است و من از معاون نظارت بر تاکسیرانی و حمل‌و‌نقل بار و کالا و مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری خواسته‌ام گزارشی در این زمینه به من ارائه دهند.
«علی فتحی» ادامه می‌دهد: طبق نظر رئیس شورای شهر قرار شد رانندگان متخلف را به سازمان تعزیرات معرفی کنیم تا آن‌ها طبق قانون مبارزه با گران‌فروشی با این رانندگان برخورد کنند.
وی تأکید می‌کند: هیچکس حق افزایش کرایه سرویس‌های مدارس را ندارد و مبلغ همان مبلغ مصوب قبلی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید