• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33046
+
-

وحدت رکن اساسی حفظ نظام است

 سردار عباسعلی محمدیان| رئیس پلیس استان البرز:


انقلاب اسلامی انقلابی ارزشی است و نیروی انتظامی حافظ بخش بزرگی از  این ارزش‌هاست. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب خیلی زود در مقابل استکبار جهانی قرار گرفت و از همان ابتدا دشمنی‌های پنهان و آشکار علیه انقلاب شروع شد. دشمنان نظام در تمام این سال‌ها تلاش کردند با انواع نیرنگ‌ها، امنیت کشور را در عرصه‌های مختلف به خطر بیندازند. امنیت ملی پایه‌هایی دارد و رکن اصلی آن حفظ انسجام و وحدت است. این وحدت اگر در میان مردم به خطر بیفتد، امنیت کشور به خطر خواهد افتاد.

 امروزه با توجه به هجمه‌ها و انواع فشارهای فرهنگی و اقتصادی که بر کشور وارد می‌شود، کار نیروی انتظامی بسیار حساس و پرمخاطره است و در بسیاری موارد فشار کاری بالایی به این نیرو وارد می‌شود. در مقام عمل، این اقدامات و کارها در برابر دید عموم هم قرار نمی‌گیرد و گاهی گروهی از مردم نیروی انتظامی را در مقابل خود می‌بینند؛ در حالی‌ که این نهاد از بطن خود مردم و همیشه در کنار و همسو با آنان است.  کار نیروی انتظامی خدمت به مردم است که اگر با نیت خالص و برای رضایت خدا انجام شود، عبادت و دارای اجر معنوی بسیار بالایی است.

با توجه به اینکه حفظ نظم و امنیت بر عهدۀ پلیس است و این نهاد رسیدگی به یکی از نیازهای مهم جوامع بشری را به عهده دارد، بنابراین ضروری است که در رصد تغییرات اجتماعی، پیشتاز باشد؛ چراکه در غیر این صورت نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد.  بسیاری از جرائم، حوادث و تحول‌های امنیتی که برای اشخاص به وجود می‌آید، به دلیل ناآگاهی آنان از اصول ایمنی، امنیتی یا سهل‌انگاری نسبت به مراعات قوانین و مقررات و یا به‌کارگیری آن اصول است. آموزش‌های مربوط به ارتقای کمی و کیفی امنیت و منافع عمومی جامعه باید به قدری ساده‌‌سازی و همگانی شود که برای عموم مردم قابل فهم و اجرا باشد و همۀ مردم بتوانند آن آموزش‌ها را به راحتی و با زبان قابل درک به تمامی اعضای خانواده و اطرافیان خود منتقل کنند.  شناخت فناوری‌های تازه و استفاده از این فناوری‌ها، آموزش کارکنان و بهره‌گیری از کارکنان متخصص، آینده‌نگاری، آینده‌پژوهی، پیش‌بینی اجتماعی و برآورد در این حوزه از اقداماتی است که باید همواره در دستور کار پلیس جامعه‌محور قرار گیرد. مردم، بازوان قدرتمند دولت در برقراری نظم و امنیت هستند؛ بنابراین نباید از این ظرفیت عظیم غافل شویم؛ چرا که مردم می‌‌توانند در حفظ منافع ملی، نظم و امنیت جامعه کمک بسیار خوبی برای پلیس باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید