• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33044
+
-

تب و تاب تاکستان برای تکمیل سد نهب

همشهری از دلایل آبگیری نشدن این سد گزارش می‌دهد

گزارش
تب و تاب تاکستان برای تکمیل سد نهب

مهری غیاثوند| قزوین – خبرنگار:

سد نهب تاکستان در انتظار بودجه‌ای 150 میلیارد تومانی برای آبگیری است که استان قزوین توانسته بعد از سال‌ها پیگیری مجوز تخصیص آن را وزارت نیرو اخذ کند.
برخی کارشناسان اما معتقدند این پروژه بدون طرح‌های مطالعاتی آبخیزداری است و بعد از گذشت کمتر از 40سال این سد خسارت جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی منطقه واردمی کنند.


55میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفت‌و‌گو با همشهری ضمن رد این موضوع گفت: سد نهب خواسته 30ساله استان است و برای اجرایی شدن تمام طرح مطالعاتی اولیه را طی کرده است و در وزارتخانه در مقیاس وزارت نیرو برای پروژه ای در این وسعت، نداشتن طرح‌های مطالعاتی همه جانبه امکان پذیر نیست.

«اکبراسداللهی » خاطرنشان می‌کند: در برخی از پروژه‌های سد سازی همچون سد سفید رود حجم رسوبات پشت سد در حدی است که موجب شده تا این سد انتفاع لازم را نداشته باشد. علت اصلی آن هم تدبیر نکردن در حوزه‌های آبخیزداری است که مانع حرکت رسوب از آب راه‌های منتهی به مخزن سد می‌شود.

وی می‌افزاید: محدوده سد نهب شامل30 زیر حوزه نظیر «شهید آباد»، «گنبدک »و «پروان» است که 10 سال پیش مورد مطالعه کامل قرار گرفته است.
اسدالهی با اشاره به میزان رسوبات رودخانه خرمرود عنوان می‌کند: عملیات اجرایی آبخیزداری بالا دست سد نهب از 5 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر نیز در دست انجام است.
وی تصریح می‌کند: در منطقه شهید آباد بیش از 55 میلیارد ریال طرح آبخیزداری اجرا شده است که برای تکمیل پروژه‌های آبخیزداری دراین منطقه که مورد مناقشه این گزارش است در سال‌های آتی در صورت تصویب اعتبار تا 30میلیارد ریال اعتبار در این بخش هزینه خواهد شد.


سد نهب پروژه ملی است

هدف از احداث سد نهب بهبود آبیاری حدود 37 هزار هکتار از اراضی پایین دست و تغذیه مصنوعی دشت قزوین است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این باره می‌گوید: سد نهب جزو پروژه‌های ملی است که هم مشاور دارد و هم مطالعاتی کاملی بر روی آن قبل از اجرایی شدن صورت گرفته است.
«حمید پویا» اظهار می‌کند: سد نهب از طرح‌های ملی است که با مطالعات کارشناسی و آبخیزداری با ۸۹ درصد پیشرفت کاری در حال ساخت است و درصورت تامین اعتبار امسال افتتاح می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به برخی انتقادها در خصوص احداث سد نهب گفت: سد نهب با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد استان به شمار می‌رود که در ردیف طرح‌های ملی است که همه مطالعاتش با دقت انجام شده و یک تیم کارشناسی آن را تایید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: کار مطالعه روی این سد در دو مرحله از سال 82 شروع و تا پایان سال 88 به طول انجامیده است.
معاون عمرانی استاندار قزوین نیز تنها دلیل آبگیری نشدن سد را کاهش اعتبارات عمرانی در کل کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر اعتبارات مناسبی داشته باشیم امسال می‌توانیم این سد را آبگیری کنیم.
«علی فرخ زاد» در خصوص ابهامات به وجود آمده در خصوص نداشتن مطالعه آبخیزداری یادآورشد: این طرح طبق ضوابط اجرا شده و همه مراحل مقدماتی آن از جمله طرح‌های مطالعاتی آن به پایان رسیده است و با هماهنگی کامل با ادارات منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط‌‌ زیست انجام شده است و هیچ نقصی در مطالعات اولیه آن دیده نمی‌شود.
این مقام مسئول اظهار می‌کند: سد نهب براساس نیاز منطقه ساخته می‌شود و امور مربوط به حوزه آبخیزداری سد نیزدر حال اجراست.


آهگی شدن اراضی پایین دستی شایعه است

یکی از موضوع‌های دیگری که این روزها کشاورزان منطقه را به شدت نگران کرده است، طرح این موضوع است که خاک بالا دستی این سد آهکی است و در دراز مدت اراضی کشاورزی پایین دست این دشت را تحت تاثیر قرار خواهد دارد. موضوعی که مدیرکل آب منطقه ای قزوین آن را تکذیب می‌کند و دراین باره می‌گوید: شایعه از بین رفتن اراضی پایین دستی این سد به دلیل آهگی بودن اراضی بالا دست سد کذب محض است.
وی عنوان می‌کند: سد نهب یک سد تنظیمی است که هم جلوی سیلاب‌های مخرب را می‌گیرد و هم آبخوان را تنظیم می‌کند و هم برای بهبود آبیاری اراضی کشاورزی محدوده سد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این موضوع که موجب از بین رفتن اراضی کشاورزی اطراف سد شده از پایه بی اساس است چرا که ۳۷ هزار هکتار اراضی پایین دست سد با این آب سیراب خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید