• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33021
+
-

یک سال گذشت

یک سال گذشت

دقیقا یک سال از حضور وینفرد شفر در ایران و حضور او روی نیمکت استقلال سپری شد. سرمربی آلمانی سال گذشته درست در همین روزهای ابتدای پاییز به تهران آمد تا تیم شکست‌خورده علیرضا منصوریان ‌که روزهای خوبی را در لیگ نداشت، تحویل بگیرد. شفر روز 21مهرماه 1396 برای نخستین‌بار در یک بازی رسمی روی نیمکت استقلال نشست و این تیم را مقابل فولاد خوزستان هدایت کرد. آن بازی در چارچوب هفته نهم لیگ هفدهم با تساوی بدون‌گل به پایان رسید تا نخستین بازی شفر بدون گل اما با امتیاز به پایان برسد. یک هفته بعد استقلال در جام‌حذفی به مصاف نساجی رفت که آن روزها در لیگ ‌یک حضور داشت و مقابل ‌این تیم ‌هم خوب مقاومت کرد و در نهایت 2بر یک شکست خورد. سومین بازی شفر هم داربی تهران بود که با شکست یک بر صفر آبی‌ها به پایان رسید. آبی‌پوشان تهرانی امروز برای برگزاری بازی عقب‌افتاده هفته ششم در مسجدسلیمان به مصاف نفت می‌روند تا نخستین سال فعالیت شفر در ایران با این بازی به پایان برسد؛ سالی که در مصاف با یک تیم خوزستانی آغاز شده بود، امروز در مصاف با یک خوزستانی دیگر برای استقلال به پایان می‌رسد.
 
 فقط 4تیم شفر را برده‌اند
وینفرد شفر طی یک سال همراه با استقلال در 5جام و 44بازی رسمی شرکت کرده است. 2 لیگ برتر، 2‌جام حذفی و یک دوره از لیگ قهرمانان آسیا، رقابت‌هایی هستند که وینفرد شفر همراه با استقلال در آنها حضور داشته است. در لیگ برتر، حاصل 22بازی شفر در لیگ هفدهم و 7بازی در لیگ هجدهم (تا این لحظه) 14برد، 12تساوی و 3باخت برای تیم استقلال بوده است. 3تیم پرسپولیس، ذوب‌آهن و پارس‌جنوبی تنها تیم‌هایی هستند که در لیگ‌برتر موفق به شکست‌دادن استقلال شده‌اند. استقلالِ شفر در 29بازی لیگی 54امتیاز گرفته که میانگین 1.86امتیاز طی هر بازی را برای این تیم ثبت کرده است. در جام‌حذفی، وینفرد شفر 4بازی در دوره قبل و یک بازی در فصل جاری انجام داده که هر 5بازی را برده و هیچ‌یک از مسابقات این تیم به پنالتی نکشیده است. 9گل زده و 2گل خورده، حاصل کار آبی‌ها طی این 5بازی بوده است. در لیگ قهرمانان آسیا 2018 نیز استقلال شفر 10بازی انجام داد و با 4برد، 4تساوی و 2باخت در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد. استقلال در این رقابت‌ها 15بار گل زد و 12گل نیز دریافت کرد و فقط به ذوب‌آهن و السد باخت. در مجموع، بیلان استقلال با وینفرد شفر شامل 44بازی، 23برد، 16تساوی، 5باخت، 68گل زده و 27گل خورده است که با بازی امروز مقابل نفت مسجدسلیمان، این کارنامه یکساله کامل خواهد شد و تعداد بازی‌های او در لیگ‌برتر نیز به 30بازی -معادل یک فصل کامل- خواهد رسید.

   داربی88؛ بدترین آمار شفر
اما در زمینه آمارهای فنی نیز آنالیزهای سایت مرجع متریکا حاوی اطلاعات جالبی درباره تیم وینفرد شفر است. بر این اساس، بهترین بازی استقلالی‌ها از نظر تعداد پاس، جدال این تیم با گسترش‌فولاد در هفته سیزدهم از فصل گذشته بوده که آبی‌ها در آن بازی به آمار خیره‌کننده 721پاس رسیده‌اند. از این نظر، ضعیف‌ترین بازی آبی‌ها هم‌ داربی اخیر این تیم مقابل پرسپولیس بوده که شاگردان شفر نتوانسته‌اند از مرز 306پاس بالاتر بروند. این تیم در مقابل استقلال خوزستان در هفته هفدهم از فصل گذشته، طی 90دقیقه 9شوت در چهارچوب داشت که بالاترین رکورد شفر بوده است. در عوض مصاف با فولاد در فصل گذشته و جدال با پارس‌جنوبی در این فصل تنها مسابقاتی بوده‌اند که در آنها تیم شفر حتی یک شوت در چهارچوب هم نزده است. تیم شفر در آخرین بازی از نیم‌فصل لیگ گذشته در مقابل سپاهان 18بار متحمل شوت‌های حریف شد. تیم شفر در هیچ‌ مسابقه‌ای تا این حد تحت فشار شوت‌های حریف قرار نگرفته است. در مقابل، جدال با سیاه‌جامگان در فصل گذشته ساده‌ترین بازی استقلالی‌ها بود که طی آن تیم سیاه‌جامگان فقط 3بار به دروازه حسین حسینی شوت زد.

   اوج شفر؛ بازی 77درصدی با پیکان
در بازی برگشت استقلال مقابل تراکتورسازی در هفته هجدهم از فصل گذشته، آبی‌ها 16شوت به دروازه حریف زدند که هیچ‌کدام از آنها به گل تبدیل نشد. این بدترین آمار تبدیل شوت به گل، در تمام بازی‌های شفر بوده است. اما موفق‌ترین بازی شفر از این لحاظ، جدال با فولاد در هفته بیست‌وچهارم فصل گذشته بود که 36درصد از شوت‌های آبی‌ها به گل تبدیل شد. استقلالی‌ها در آن بازی رؤیایی 11بار به سمت دروازه میزبان شوت زدند و 4شوت آنها بدل به گل شد. در آن بازی استقلال 4بر یک فولاد را شکست داد و یک هفته بعد داربی تهران را هم یک بر صفر از پرسپولیس برد. بد نیست به رکوردهای استقلال در زمینه مالکیت توپ هم نگاهی بیندازیم. تیم شفر یک هفته مانده به پایان فصل گذشته یعنی در هفته29پیکان را با نتیجه 3بر2 شکست داد و در آن بازی 77.7درصد از زمان بازی، توپ را در اختیار داشت. این بالاترین آمار مالکیت توپ برای تیم شفر در تمام 43بازی این تیم بوده است. ضعیف‌ترین آمار این تیم نیز بازی با ذوب‌آهن در همین فصل جاری بود که آبی‌ها فقط 46درصد از زمان بازی، توپ را در اختیار داشتند. تیم شفر در زمینه مالکیت توپ هرگز از 46درصد پایین‌تر نرفته است.

   رتبه چهارم در پاس، رتبه ششم در امتیاز
در فصل جاری، میانگین مالکیت توپ استقلال 58درصد و دقت پاس‌های این تیم 80درصد بوده است. آمار پاس‌های استقلال در فصل جاری 458پاس در هر بازی است که این تیم را بعد از ذوب‌آهن، پدیده و پرسپولیس در رتبه چهارم از این حیث قرار می‌دهد. میانگین امتیازات فنی بازیکنان استقلال 6.85بوده و آبی‌ها از این لحاظ در رتبه ششم قرار دارند. رتبه اول این جدول متعلق به پرسپولیسی‌ها‌ست که به‌طور میانگین 7.16امتیاز گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید