• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32992
+
-

نادیا مراد و دنیس موکویگی، برندگان صلح نوبل

دریچه
نادیا مراد و دنیس موکویگی، برندگان صلح نوبل

کمیته نروژی نوبل از میان ۳۳۱کاندیدا، نادیا مراد، دختر ایزدی رها شده از دست داعش و دکتر دنیس موکویگی، از جمهوری کنگو را به‌عنوان برندگان جایزه صلح نوبل سال‌جاری میلادی انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته نروژی نوبل اعلام کرد: این دو نفر مشارکتی جدی در مبارزه با جنایات جنگی داشته‌اند. داعش بعد از اشغال روستای کوجو بسیاری از اهالی و ازجمله مادر و ۶برادر نادیا را به قتل رساند. نادیا بعد از کشته شدن مادر و ۶برادرش توسط داعش ربوده شد و در مدت اسارتش مورد انواع شکنجه و آزارها ازجمله تجاوز جنسی قرار گرفت. او در نهایت توانست بعد از مدتی از چنگ داعش فرار کند و خودش را به یک مکان امن برساند. نادیا سپس به آلمان منتقل شد و تحت معالجه قرار گرفت. او در اروپا در مصاحبه‌های تلویزیونی و ملاقات‌های دیپلماتیک بسیاری ازجمله در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد.
دنیس موکویگی نیز پزشک 63ساله اهل جمهوری کنگوست. وی برنده جوایزی چون اولاف پالمه، لژیون دونور (شوالیه)، جایزه ساخاروف، جایزه نوبل آلترناتیو و جایزه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر بوده است. موکویگی همچنین از کارشناسانی است که در عرصه درمان آسیب‌های ناشی از تجاوزات گروهی فعالیت دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید