• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32973
+
-

کیوان مزدا، پدر ستون فقرات از میان ما رفت

خبر
کیوان مزدا، پدر ستون فقرات از میان ما رفت

خبر کوتاه اما تلخ بود و شوک‌آور؛ خبر چشم فروبستن پروفسور کیوان مزدا، نجات‌بخش زندگی صدها کودک محرومی که از مشکلات حاد ستون فقرات رنج می‌بردند.
مردی که نابغه جراحی ستون فقرات اطفال و از مشهورترین و برجسته‌ترین جراحان ستون فقرات دنیا، رئیس بخش ارتوپدی اطفال بیمارستان روبرت دوبره پاریس و از بنیانگذاران خیریه بین‌المللی زنجیره امید ایران بود و حتی در کرسی ریاست بخش ارتوپدی در فرانسه، هرگز وطن را به فراموشی نسپرد و به‌ویژه کودکانی که از بدشکلی ستون فقرات و انحراف اندام در رنج بودند را تحت عمل جراحی‌های پیچیده قرار داد تا بهتر زندگی کنند. در طول 11سال گذشته همکاری دکتر مزدا با دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، موجب آموزش جراحان بسیاری شد که در سراسر ایران مشغول به درمان بیماران هستند. او از سال 1386نیز فعالیت خود را در مؤسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد و سالی 4بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌های پیچیده و سالی دو بار با تیم خود به‌منظور عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کرد و این عمل‌های جراحی را در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و بیمارستان موقوفه نور افشار انجام می‌داد.
در آخرین سفر این پزشک نامور به ایران در شهریور امسال 28کودک توسط وی و تیم همراهش تحت عمل جراحی قرار گرفتند.پروفسور کیوان مزدا معروف به پدر ستون فقرات، در ۳۱مرداد ۱۳۲۸ در شهر آبادان متولد شد. او تا ۷سالگی در ایران بود و سپس به فرانسه مهاجرت کرد. وی رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد. تکنیک خاص و ابداعی دکتر مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به‌وجود آمده است. مزدا در کنار تسکین و درمان درد کودکان نیازمند به‌صورت رایگان با مرکز خیریه زنجیره امید و هلال احمر، نیز همکاری داشت. مزدا هفته آخر شهریور‌ماه 97بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما رفت و 11مهرماه چشم از جهان فروبست.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید