• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32946
+
-

تهرانگردی شهردار از جنوب تا شمال

شهردار و اعضای شورای شهر پایتخت در آستانه روز تهران به بازدید از بناهای تاریخی شهر رفتند

پله‌های تنگ و آجری دروازه بلند میدان مشق پر از گرد و خاک است. نه ریز‌گرد‌های هوای تهران و نه غبارآلودگی خودرو‌ها بلکه گرد و خاک بازسازی مجموعه‌ای تاریخی، که گذشته طولانی این شهر را به‌خود دیده است؛ از فرود نخستین هواپیما در پایتخت تا آخرین رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک به ساختمان وزارت خارجه. تهرانگردی شهردار تهران از حرم شاه‌عبدالعظیم(ع) آغاز شد. از شهر ری که زمانی بزرگ‌ترین مرکز سکونت بود و پس از آن برج طغرل، بازار تهران، عمارت کلاه‌فرنگی، میدان مشق، خانه موزه مقدم، دانشگاه خوارزمی، استادیوم امجدیه و آخر از همه خیابان قیصرامین‌پور که به تازگی این نام را گرفته‌است. مروری بر تاریخ شهری که ساختمان‌های تاریخی‌اش در هجوم انبوه ساخت و سازهای جدید پنهان شده است. گذری از گذشته دور تا امروز در آستانه روزی که به نام تهران نامیده شده است.


حرم حضرت عبدالعظیم(ع)



با طلوع ‌آفتاب روز 13مهر «سید محمد علی افشانی» شهردار تهران، احمد مسجدجامعی، محمدجواد حق شناس و جمعی از اعضای شورای شهر به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رفتند. افشانی در بازدید از صحن و شبستان حرم و بازارچه اطراف در جریان طرح توسعه حرم قرار گرفت و پس از ‌آن به تکیه «نفر آباد» رفت که از قدیمی‌ترین تکیه‌های شهر ری است. مسئولان شهری در جریان این بازدید به خانه پدر شهید «محمدرضا امیری پری» رفتند.


عمارت کلاه فرنگی



عمارت کلاه فرنگی که در قدیمی‌ترین ساختمان پلیس پایتخت قرار دارد به گفته احمد مسجد جامعی ظرفیت تبدیل شدن به موزه نیروی انتظامی را دارد. عضو شورای شهر تهران در جریان بازدید از ساختمان «آگاهی شاپور» با انتقاد از روند مرمت عمارت گفت: این عمارت در دل مجموعه ساختمان‌های متعلق به نیروی انتظامی قرار دارد و خود مسئولان نیرو بازسازی آن را بر عهده گرفته‌اند.شهردار تهران نیز در این بازدید بر ضرورت همکاری همه ارگان ها برای حفظ بناهای تاریخی شهر تاکید کرد.


موزه مقدم



خانه موزه مقدم که محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب‌الملک بود از سوی محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران تبدیل به موزه‌ای شد که امروزه از آثار باستانی قرن‌های گذشته تا نمونه‌‌ آثار هنری دوران قاجار را در خود جای داده است. این ساختمان مسکونی امروز مورد بازدید عموم مردم قرار دارد و در بخش‌های مختلف آن می‌توان گنجه‌ها و قفسه‌هایی را دید که از صنایع‌دستی تا نقاشی‌های تاریخی را با ذکر جزئیات به نمایش گذاشته‌اند.


برج طغرل



مقصد بعدی شهردار و همراهان پایتخت، دیدن برخی آثار تاریخی شهر ری مانند برج تاریخی طغرل بود. احمد مسجد جامعی درباره باقیمانده‌های دروازه محمدی یا دروازه نو در این منطقه گفت: هنوز باقیمانده‌های این دروازه وجود دارد و باید با تملک زمین‌های اطراف و بازسازی اصولی، این اثر تاریخی بازسازی شود. در ادامه شهردار از بازار تهران نیز بازدید کرد و در جریان مراحل نوسازی بازار و رفع مشکل نقاط در معرض خطر آن قرار گرفت.


نقاشی قهوه‌خانه‌ای



در دوران ساخت استادیوم امجدیه یک نقاشی بزرگ که روی کاشی کشیده شده بود از یکی از کاخ‌های تاریخی به این محل منتقل و روی دیوار یک ساختمان نصب شد. امروزه این اثر هنری در داخل سالن بدنسازی درون استادیوم قرار دارد و از آن حفاظت می‌شود. شهردار و همراهان او در مرحله آخر بازدید از ساختمان‌های تاریخی شهر به دیدن این نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای که صحنه جدال رستم و دیو سفید است رفتند.


مدرسه البرز



شهردار همچنین در برنامه‌ای جداگانه‌ و به همراه محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر و ایرج معزی معاون فنی و عمرانی شهرداری به بازدید از دبیرستان البرز رفت. در این دیدار، شهردار تهران با حضور در کلاس درس از دانش‌آموزان دبیرستان البرز خواست مهم‌ترین چالش‌های پایتخت را از منظر خود بیان کنند. دانش‌آموزان نیز به مسائلی چون بافت فرسوده، ترافیک، آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست اشاره کردند. شهردار در این روز از بخش‌های گوناگون ساختمان مدرسه دیدار کرد.


دانشگاه خوارزمی



دانشگاه خوارزمی با نزدیک به یک قرن سابقه کار شامل بنا‌های قدیمی است و نخستین ساختمان آنکه از ابتدا با هدف آموزش عالی ساخته شده این روز‌ها در دست باز‌سازی کامل است تا بتوان دوباره از آن استفاده کرد. شهردار تهران با حضور در این ساختمان به اهمیت آموزش و برنامه‌ریزی برای تربیت آموزگار اشاره کرد و در جریان بازسازی بنای قدیمی و همچنین ساخت بنای جدید مسجد دانشگاه قرار گرفت.


میدان مشق



چند دهه پیش بنا بود میدان مشق و مجموعه ساختمان‌های متعدد اطراف آنکه در دوره‌های تاریخی مختلف ساخته‌ شده‌اند، پس از باز‌سازی تبدیل به محوطه‌ای با کاربرد گردشگری شوند. بنا‌ها اکنون بازسازی‌ شده‌اند اما این محوطه اکنون محصور است. شهردار و هیأت همراه از پله‌های باریک کنار دروازه وارد بخش بالایی دروازه شدند؛ جایی که با آجر‌های پهن و با حفظ معماری کهن به خوبی باز‌سازی شده است. در دیگر نقاط میدان مشق نیز بنا‌های دیگری مانند بنای قزاقخانه در دست بازسازی است که پرچم دانشگاه هنر بر سردر آن افراشته شده است.


خیابان قیصر امین‌پور



آخرین محل حضور شهردار و همراهان او میدان قیصر امین‌پور در سعادت‌آباد بود.  سیدمحمد علی افشانی در پایان تهرانگردی به همراه دیگر مسئولان شهری با حضور در این محل و پرده برداری از تابلوی چهره این شاعر گفت که نام خیابان «شهرداری» این منطقه تغییر یافته و به نام قیصر امین‌پور نامیده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید