• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32892
+
-

گلایه‌های‌اصلاح‌طلبان،‌پاسخ‌های روحانی

19نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب در دیدار3 ساعته با روحانی دغدغه‌ها و گلایه‌های‌خود با دولت را مطرح کردند

«نگه‌دار سررشته تا نگه دارد؛» این حکایت روابط دولت و اصلاح‌طلبان در یک سال گذشته است، گاه به مو رسیده ولی از هم نگسسته است. جلسه چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهور با آنان نیز شاید آبی بر آتش این دلخوری‌های انباشته بود؛ جز خود حسن روحانی و محمود واعظی هیچ‌کدام از اعضای دیگر هیأت دولت در این جلسه حضور نداشتند تا انتقادها و چه‌بسا گلایه‌های بدون ملاحظه مطرح شود. جلسه‌ای که قرار بود 2ساعت باشد، دغدغه‌های مفصل و فهرست‌شده اصلاح‌طلبان یک ساعت دیگر نیز بر آن اضافه کرد، ظاهرا هم حرفی باقی نماند. 30نفر دعوت شده بودند، 24نفر آمدند و 19نفر هم صحبت کردند. تقریبا همه احزاب اصلاح‌طلب نماینده‌ای در این جلسه غیررسمی و البته بی‌سابقه روحانی با اصلاح‌طلبان داشتند. مجمع امیدی‌های تهران نیز به جلسه آمده بودند؛ محمدرضا عارف و محسن هاشمی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران.

چینش کابینه، انفعال دولت مقابل مخالفان و چرخش سیاسی رئیس‌جمهور مهم‌ترین انتقادهای سیاسی مطرح‌شده در این جلسه بودند، ولی جزئیاتی هم داشتند. سخنرانان جلسه هم از سرخوردگی حامیان روحانی در انتخابات گفتند و هم بر ضرورت پیش‌بینی بحران ناشی از فشارهای اقتصادی آمریکا در کشور تأکید کردند. وضعیت دانشجویان و فشارهای امنیتی وارد بر آنها، پیگیری وضعیت محصوران و محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات نیز از قلم گلایه‌ها و مطالبات نیفتاد. مدیریت انتقادبرانگیز دولت در حوزه اقتصاد و آشفته‌بازار حوزه پولی و مالی کشور نیز جای خود را در میان سخنان شرکت‌کنندگان در این جلسه داشتند. فهرست بلندبالای موضوعات مطرح‌شده آینه‌ای از مطالبات جامعه را مقابل رئیس‌جمهور قرار می‌داد و جای نگرانی نسبت به انعکاس دقیق و کامل مطالبات عمومی و همسویی خواسته احزاب با این مطالبات باقی نمی‌گذاشت. جلسه تنها به طرح مشکلات نگذشت و هدف از برگزاری آن هم شنیدن صرف ناراحتی‌ها از سوی روحانی نبود. رویکردهای حل مشکل در هر بند از اظهارات سخنرانان به روحانی ارائه شدند و این رویکردها در بخش عمده‌ خود معطوف به ضرورت ترمیم کابینه در 3سال باقیمانده از دولت روحانی بودند.

آنها معتقد بودند راه نیمه‌کاره دولت در انتخاب یک کابینه قوی و کارآمد باید با ترمیم و جایگزینی مهره‌های باصلاحیت‌تر تکمیل شود. محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، عبدالواحد موسوی‌لاری و مرتضی حاجی عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مجید انصاری، حمیدرضا جلایی‌پور، محمد نعیمی‌پور، محمدجواد فتحی، داوود محمدی، زهرا شجاعی، زهرا صدراعظم نوری و آذر منصوری ازجمله چهره‌های حاضر در این جلسه بودند. چهره‌هایی مانند غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، هادی خانیکی و سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز با وجود دعوت، در این جلسه شرکت نداشتند. براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری هم من تشر کرده، حسن روحانی در این جلسه با قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌های فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در قبال دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: دوستان اصلاح‌طلب را همراه دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانسته و می‌دانم.

سخنی که حجت‌الاسلام مجید انصاری آن را تعبیر به شراکت اصلاح‌طلبان با دولت می‌کند و می‌گوید: رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلبان را نه متحد بلکه شریک دولت تلقی و تأکید کردند دولت برای رفع موانع آمادگی همکاری با همه گروه‌ها چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا و همه آحاد مردم و روشنفکران را دارد. رئیس‌جمهور در این جلسه پس از شنیدن سخنان 19نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب گفته است: امروز در میانه یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم، برخی از حاضران در این نشست انتقاداتی به عملکرد دولت داشتند و افراد دلسوز دیگری نیز بیرون از این جلسه همه‌روزه انتقاداتی را مطرح می‌کنند. باز هم تکرار می‌کنم که دولت خود را مبرا از ضعف و نقص نمی‌داند، اما دستاوردهای بزرگی هم در عرصه‌های مختلف داشته‌ایم که باید این دستاوردها برای مردم تشریح و تبیین شود. او حفظ و ارتقای امید و اعتماد عمومی را عمده‌ترین وظیفه پیش‌روی دولت و دلسوزان کشور دانست و تأکید کرد: دولت و همه جناح‌های سیاسی و نهادها و بخش‌های مختلف نظام و کشور، باید حفظ و ارتقای امید و اعتماد عمومی را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور و نظام، اصلی‌ترین مسئله خود بدانند.

    علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت :

 دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور با وجود طرح همه انتقادات به ایشان و دولت فضای مثبتی داشت. روحانی حرف‌ها را شنید و در پایان بدون عصبانیت و ناراحتی توضیحات و پاسخ‌هایی ارائه و متقابلا از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گله کرد که در حمایت مورد انتظار او از دولت کم گذاشته‌اند.

   کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری :

به آقای روحانی گفتم که دفتر شما چندان ارتباطی با اصلاح‌طلبان مجلس ندارد. برخی نیز گلایه کردند که چرا رئیس‌جمهور در برابر برخورد دستگاه قضایی با اعضای شوراهای اسلامی برخی شهرها همچون آقای حاجتی در شیراز سکوت می‌کند یا چرا برای رفع محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات و رفع حصر محصوران اقدام جدی صورت نمی‌دهد و ده‌ها مورد دیگر نیز بیان شد.

   حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار :

بنده در ارتباط با وعده‌های دولت به مردم در زمان انتخابات، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، برخی رفتارها و تصمیمات اشتباه اقتصادی مثل ارز، سکه و اصلاح ساختار اقتصادی کشور با آقای روحانی صحبت کردم. سایر دوستان نیز به موارد متعددی در این جلسه اشاره داشتند؛ از برجام تا دادگاه لاهه و اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته، روابط با کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای و مسائل اخیر کشور.

   مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز :

   رئیس‌جمهوری پیشنهاد داد یک کمیته کاری از دوستان حاضر در جلسه تشکیل شود و به‌صورت منظم راجع به مسائل مختلف کشور بحث و گفت‌وگو انجام گیرد و این کمیته پیشنهادهای خود را به رئیس‌جمهوری منعکس کند. تأکید جلسه هم بر تکرار و برگزاری چنین جلساتی با حضور رئیس‌جمهوری بود.

   حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی :

اصلاح‌طلبان به‌طور کلی بر انسجام و پرتحرکی کابینه در این دیدار تأکید کردند. ما معتقدیم برخی مسائل جزو موضوعات داخلی دولت محسوب می‌شود. در این جلسه گفتیم که محدودیت‌ها در آینده سیاسی کشور نباید جایی داشته باشد و فضا باید به سمتی برود که رقابت بین جناح‌های سیاسی جدی بوده و مردم داور نهایی در انتخابات‌های آینده باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید