• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3285
+
-

نه به ترامپ

کاربران ایرانی با ShutupTrump# طوفان توییتری راه‌انداختند/ طعنه ظریف: ترامپ از احترام به ملت ایران حرف می‌زند و به آنها تروریست می‌گوید/ شرمن به ترامپ: به جای مردم ایران حرف نزن

سیاست خارجی
نه به ترامپ

موجی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت علیه ایران راه بیندازد به سمت خودش برگشته است؛ پیام‌های توییتری گاه و بیگاه او در حمایت از ناآرامی‌های ایران، صدای اعتراض علیه کاخ سفید را در گوشه و کنار دنیا بلند کرده است، هم مقامات اروپایی، هم دیپلما‌ت‌ها و رسانه‌های سابق آمریکا و هم مقامات و مردم کشورمان به ترامپ تذکر داده‌اند که درباره ایران حرف نزند.

علاوه بر ترامپ برخی مقامات کاخ سفید ازجمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور هم اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که با نه جهانی مواجه شدند. یکی از رسانه‌های گروه تروریستی داعش هم دیروز با کاخ سفید همراه شد و از آشوب‌ها در ایران حمایت کرد. محمدجواد ظریف در واکنش به حمایت داعش از ناآرامی‌های ایران نوشت: «عربستان و داعش به‌عنوان همبسترهای ابدی با پیروی از ترامپ، خشونت، مرگ و تخریب در ایران را تأیید می‌کنند».

 

پاسخ در توییتر

از پنجشنبه 7دی‌ماه که اعتراض‌های داخلی ایران شروع شد تا چهارشنبه گذشته 13دی ماه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا 8پیام توییتری مداخله‌جویانه علیه ایران منتشر کرد، به‌طور متوسط هر روز یک پیام؛ پیام‌هایی با این مضمون که «مردم ایران در نهایت علیه رژیم ظالم ایران برخاسته‌اند. همه پول‌هایی که باراک اوباما به‌طور احمقانه‌ای به ایران داد وارد جیب مقامات و نیز خرج تروریسم شد.» یا با این مضمون که « مردم بزرگ ایران برای سال‌های زیادی سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه‌ غذا و (تشنه) آزادی هستند».

این دخالت‌های توییتری ترامپ بالاخره با طوفان توییتری که کاربران ایرانی علیه رئیس‌جمهور آمریکا از ساعت 20پنجشنبه شب گذشته راه انداختند پاسخ داده شد. کاربران ایرانی با خطاب قرار دادن دونالد ترامپ هشتگ ShutupTrump# را برای او استفاده کردند. در این میان البته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در 2پیام توییتری پاسخ دونالد ترامپ را داده بود. ظریف در جدیدترین پیام توییتری خود در واکنش به رویکرد مزورانه رئیس‌جمهور آمریکا و دلسوزی‌های ترامپ برای مردم ایران نوشت: «ترامپ روش عجیبی برای نشان دادن احترام فوق‌العاده به ایرانیان دارد: از اینکه آنها را ملت تروریست خطاب کند و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچه‌گانه در رابطه با نام خلیج‌فارس. بهتر از همه، «کمک به آنها» از طریق محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام!»

کنایه ظریف به آخرین توییت ترامپ بود که نوشته بود: «‌احترام زیادی برای مردم ایران دارم که دارند کشور خود را از دست دولت فاسدشان پس می‌گیرند. شما در زمان مناسب شاهد حمایت بزرگ آمریکا خواهید بود.» ظریف پیش‌تر در کنایه به ترامپ به او یادآوری کرده بود که دولت روحانی با رأی مردم روی کار آمده است. او نوشته بود: امنیت و ثبات ایران متکی بر مردم خودش است که برخلاف مردمِ دوستان صمیمی منطقه‌ای ترامپ، حق رأی دادن و مخالفت کردن دارند. این حقوق که با تلاش فراوان به‌دست آمده، حراست خواهد شد و به نفوذی‌ها اجازه داده نخواهد شد که با خشونت و ویرانگری این حقوق را تخریب کنند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم در سخنانی در مراسم معارفه استاندار جدید سمنان، گفت: در این مدت کوتاه دست تمام کسانی که نسبت به ایران کینه داشته و دارند و ایران را برنمی‌تابند در قالب موضعگیری، دخالت‌ها، تحرکات و تهییج‌ها و به واسطه رسانه‌های‌شان رو شد. رحمانی‌فضلی تأکید کرد: شما که ادعای عدم‌دخالت در کشورها می‌کنید چرا این مدت در مورد ایران آن صحبت‌ها را کردید؟ شما که معتقد به حقوق بشر و استقلال کشورها در چارچوب بین‌المللی هستید چرا این کارها را کردید؟

 

اروپا علیه آمریکا

موج «نه به ترامپ» از مرزهای فضای مجازی بیرون رفت و به عرصه واقعی دیپلماسی رسید؛ جایی که سی ان ان نوشت کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس قصد داشتند روز سه‌شنبه بیانیه‌ای درباره ناآرامی‌های داخلی ایران بدهند اما این طرح به‌دلیل اینکه اروپایی‌ها نمی‌خواسته‌اند به سیاست کاخ‌سفید متصل شوند، فرو پاشیده است. حتی امانوئل مکرون که معمولا سیاست‌های کشورش را با آمریکا تنظیم می‌کند در کنفرانسی خبری درباره موضعگیری دولت آمریکا در قبال مسائل ایران، گفت: حفظ گفت‌وگوی دائمی با تهران حائز اهمیت است، زیرا قطع روابط و نیت تخریب توافق هسته‌ای با خطر منتهی شدن به جنگ همراه است.

او گفته است اصلاحات در داخل ایران باید انجام شود نه از خارج. پیش‌تر اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای که منتشر کرده بود درباره مسائل داخلی ایران اعلام کرد: «اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان از حقوق بنیادین هر کشوری هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در روزهای گذشته ما با مقامات ایران در تماس بوده‌ایم. ما از همه می‌خواهیم به حق آزادی بیان به‌ویژه با توجه به بیانیه دولت ایران احترام بگذارند.» این موج مخالفت‌ها به ماجرای درخواست آمریکا برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت هم کشیده شد. مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در اظهاراتی درخصوص تأکید دولت آمریکا برای پیگیری تحولات کنونی ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل، گفت: این شورا وظیفه پیگیری مسائلی را دارد که با موضوع امنیت و صلح بین‌المللی در ارتباط هستند، اما درباره وضعیت فعلی ایران، راه‌های دیگری هم برای پیگیری مسئله وجود دارد.

از میان همسایگان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه چندبار به سیاست‌های ترامپ علیه ایران تاخته است. او در صحبت تازه‌اش پیش از سفر به فرانسه، تأکید کرد: ما نمی‌توانیم قبول کنیم که برخی کشورها در درجه نخست آمریکا و اسرائیل در امور داخلی ایران دخالت کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت گفت: این نشست حمله مستقیم به حق حاکمیت ایران است.

 

مقامات سابق آمریکا هم به ترامپ نه گفتند

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه دولت اوباما تنها مقامی نیست که ترامپ را توصیه به سکوت درباره ایران می‌کند و از او می‌خواهد به جای مردم ایران حرف نزند.پیش‌تر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم در صفحه توییتر خود در واکنش به مداخله‌های کاخ سفید در امور ایران نوشته بود: ما چیز زیادی از آنچه در داخل ایران می‌گذرد نمی‌دانیم، اما این موضوع روشن است که اکنون، زمان متعلق به ایرانی‌هاست نه فرد دیگر.

جان کری در ادامه افزود: حقوق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز و اعلام خواسته‌های خود امری جهانی است. حالا شرمن با انتشار یادداشتی در نشریه تایم با ابراز نگرانی از اینکه ناآرامی‌های داخلی ایران این بهانه را به ترامپ بدهد که توافق هسته‌ای را به‌هم بزند نوشت: «هیچ کدام از ما نمی‌دانیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آنچه اهمیت دارد آن است که رئیس‌جمهور ترامپ دست به اقداماتی نزند که ما را در مسیر ممانعت از شنیده شدن صدای مردم ایران قرار دهد. از بین بردن توافق ایران، یکی از همین اقدامات خواهد بود».

سی.ان.ان هم در تحلیلی نوشت: دیپلمات‌های غربی با افشای اختلاف نظر بین واشنگتن و اتحادیه اروپا درباره چگونگی واکنش نشان دادن به آشوب‌های ایران، گفتند که مواضع آمریکایی‌ها درباره تحولات اخیر ایران پایه‌ای در واقعیت ندارد. پیش‌تر سامانتا پاور، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل هم در کنایه‌ای به اظهارات ترامپ که مدعی شده بود آمریکا در کنار مردم ایران است نوشته بود: ما آن قدر در کنار مردم ایران هستیم که اجازه نمی‌دهیم اینجا بیایند. اشاره او به قانون منع مهاجرت است که ترامپ برای ایرانیان گذاشته بود.

 

   ترامپ نماد خشونت در جهان است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام آباد غرب در مجلس به خبرنگار همشهری گفت: ترامپ نماد امروز خشونت در دنیاست و کسی است که با آمدنش دنیا ناامن‌تر شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: گروه‌های تروریستی با آمدن ترامپ بر سر کار، فعال‌تر شدند و جانیان بزرگ مثل نتانیاهو در دوران بعد از ترامپ صاحب نقش شده‌اند. این نماینده مجلس اظهار کرد: ترامپ کسی است که با هدف تداوم خشونت روی کار آمد و به همین دلیل زمانی که اسم او به‌عنوان حامی ناآرامی‌ها مطرح شد مردم ایران حساس‌تر شدند و بسیاری از کشورها نیز علیه او موضعگیری کردند.

 

  وزارت خارجه پیگیر شکایت باشد

پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه توییت‌های ترامپ مداخله آشکار یک کشور خارجی در امور داخلی یک کشور دیگر است گفت: ترامپ و مسئولان سیاست خارجی دولت او مثل نیکی هیلی عملا با صحبت‌هایی که کرده‌اند دخالت خود را در امور کشور ما اثبات کرده‌اند به‌گونه‌ای که نه‌تنها ایران بلکه کشورهای مختلف دنیا هم چون طرفدار آزادی حکومت‌ها و عدم‌سلطه آمریکا بر سایر کشورها هستند نسبت به این رفتار موضعگیری داشتند. وی گفت: از وزارت خارجه می‌خواهیم شکایت ایران از آمریکا به‌خاطر دخالت‌های آشکار این کشور در امور داخلی ایران را از طریق سازمان ملل دنبال کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید