• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 12 مهر 1397
کد مطلب : 32843
+
-

یادبود بنیانگذار امیرکبیر در خانه گفتمان شهر

مراسم بزرگداشت عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، غروب سه‌شنبه 10مهر همزمان با سومین سالروز درگذشت او در «خانه گفتمان شهر» برگزار شد.
احمد مسجدجامعی در این مراسم  گفت: «عبدالرحیم جعفری با توجه به همه عرصه‌ها در نشر در افزایش سطح سواد، فرهنگ و علم و دانش نقش داشت. اگر بخواهیم بگوییم او چه کرد، باید گفت که نشر را صنعتی کرد و نگاهش به نشر به‌صورت یک چرخه و فعالیت به‌هم‌پیوسته بود. او در تهران بیش از 10شعبه برای امیرکبیر راه‌اندازی کرد؛ ازجمله در بازار، روبه‌روی دانشگاه، چهارراه استانبول و سایر نقاط حساس تهران در آن زمان. ویژگی کتابفروشی‌های انتشارات امیرکبیر نیز این بود که ناشران دیگر نیز در آن آثار خود را عرضه می‌کردند و فقط محدود به انتشارات امیرکبیر نبود. هم‌اکنون در تهران ناشری نداریم که 10، 11شعبه داشته باشد. جعفری اما علاوه بر تهران در سایر نقاط کشور نیز شعبه‌های امیرکبیر را راه‌اندازی کرد و در نتیجه گسترش پخش و توزیع انتشارات در تمام نقاط کشور، دسترسی خریداران و خوانندگان آسان‌تر شد.»  عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش کتابفروشی‌ها در شهر گفت: «گاهی اوقات یک کتابفروشی در مجموعه‌ای غیرهمگن وجود دارد. برخی مجتمع‌های تجاری به کتابفروش‌ها تخفیفی 50درصدی می‌دهند و از آنها دعوت می‌کنند تا در مجموعه‌شان فعال باشند، زیرا کتابفروشی برای کسب و کار آنها ایجاد منزلت می‌کند.» 

جعفری از اول تا آخر عمر به فکر کتاب بود 

سیروس علی‌نژاد، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت، دیگر سخنران برنامه بود که با اشاره به زمانه پرورش و شکل‌گیری شخصیت جعفری گفت: «همه آدم‌ها ساخته و پرورده شرایط و روزگار خود هستند. مطمئنا اگر شرایط مناسب نبود، از بین کسانی که کتاب بساط می‌کردند، رحیم جعفری درنمی‌آمد. کسانی که کتاب بساط می‌کردند زیاد بودند اما تنها یک نفر عبدالرحیم جعفری شد. او از اول تا آخر عمر خود به فکر کتاب بود. او ازجمله نادر کسانی بود که در مقایسه با افرادی که ایران نوین را ساختند از اول تا آخر تنها در یک رشته فعالیت داشت. کسی مثل همایون صنعتی 7، 8، 10رشته را آزموده بود و در آنها نیز سربلند بود اما جعفری فقط حوزه کتاب را پیش گرفت.»

تنها 2فروشگاه امیرکبیر فعال است

آخرین سخنران برنامه محمدرضا جعفری، فرزند عبدالرحیم جعفری و مدیر نشرنو بود. بخش عمده سخنان فرزند جعفری به وضعیت امروز انتشارات امیرکبیر اختصاص داشت: «ما با دوستان در تدارک برگزاری مراسمی برای 70سالگی امیرکبیر بودیم. یکی از دوستان توصیه کرد که ببین موسسه هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارد. من بررسی را انجام دادم و متأسفانه اصلا شرایط خوبی ندیدم. از 8فروشگاه در سال58 هم‌اکنون فقط 2فروشگاه فعال است. یکی در مقابل دانشگاه تهران و دیگری مقابل باغ سپهسالار. چاپخانه سپهر نیز که در سال57 حدود 8میلیون و 150هزار جلد کتاب چاپ کرده بود هم‌اکنون در وضعیت نیمه‌تعطیل قرار دارد. لیست کتاب‌های منتشرشده انتشارات طی مدت سال‌های 95، 96 و 97 نشان می‌دهد که در سال96 تنها 30عنوان کتاب توسط انتشارات منتشر شده و 127مورد نیز تجدید چاپ بود که 78عنوان مربوط به زمان من و پدرم است. در سال97 نیز تا‌کنون 21عنوان به‌صورت چاپ اول منتشر شده و 52عنوان نیز تجدید چاپ بوده که 30عنوان آن مربوط به زمان من و پدرم است. سید فرید قاسمی، گلی امامی، اصغر عبداللهی، نصرالله حدادی، محمد محمدی اردهالی، داوود قمصری و نورالله غلامحسین از دیگر سخنرانان یادبود مراسم «شهر و کتاب» بودند که به مناسبت سومین سالروز درگذشت عبدالرحیم جعفری برگزار شد. در پایان نیز مستند کوتاهی به نام «مردی به نام کتاب» ساخته مهرداد شیخان به نمایش درآمد و از «محمدرضا جعفری» تقدیر شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید