• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32751
+
-

استیو جابز در آخرین روزهای مانده به مرگش چه گفت؟

چیزهایی هست که نمی‌دانی

جزئیاتی از آخرین لحظه های زندگی جابز

سمیرا مصطفی‌نژاد

«در تاریکی به نور سبز دستگاه‌های احیای بیمارستان نگاه می‌کنم. صدای وزوز آنها را می‌شنوم. مرگ بیش از هرچیزی به من نزدیک شده است بی‌آنکه از زندگی لذت برده باشم... .»؛ استیون پاول جابز، آخرین بار زندگی خود را با این کلمات توصیف کرد؛کلماتی تلخ و گزنده که بنیانگذار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در آخرین روزهای باقیمانده زندگی خود به زبان آورد و اعتراف کرد که اگرچه از نظر خیلی‌ها، مظهر موفقیت بوده اما در تمام این 56سال، چیزهای کمی بوده که از آنها لذت برده باشد... .

او در آخرین سخنانی که از خود به یادگار گذاشته، گفته است: «من در دنیای تجارت قله بلندی از موفقیت را فتح کردم. ثروت، تنها حقیقتی از زندگی است که من به آن عادت کردم و حالا در بستر بیماری خوابیده‌ام و تمام لحظه‌های زندگی‌ام از مقابل‌ چشم‌هایم می‌گذرد... همه ثروت‌ها و موفقیت‌های من در مواجهه با مرگ، دامنگیر، کمرنگ و بی‌معنی شده است... . جست‌و‌جوی بی‌وقفه ثروت مرا تبدیل به یک انسان ناهنجار کرده است؛ من درگیر توهمات ناشی از ثروت زیادشده بودم. من، ‌استیو جابز، ‌امروز که در بستر مرگ خوابیده‌ام، مدام به‌خودم می‌گویم کاش وقتی به اندازه کافی ثروت اندوختیم، دست بکشیم و راه زندگی‌کردن با آن را بیاموزیم». 

او از رابطه‌های ماندنی، هنر و آرزوهای فراموش‌شده جوانی حرف می‌زند. جابز می‌گوید: «در زندگی چیزهایی هست که ما گاهی آنها را فراموش می‌کنیم. مانند قلب که در سینه همه ما می‌تپد تا با آن عشقی که در دل دیگران کاشته‌ایم را تجربه کنیم. در همین لحظه که در بستر مرگ خوابیده‌ام، با خود فکر می‌کنم که‌ نمی‌توانم حتی یک دلار از آن ثروت کلان را با خودم به گور ببرم اما کسی نمی‌تواند مرا از خاطره لحظه‌های شیرینی که تجربه کردم، جدا کند. تنها عشق می‌تواند هزاران مایل راه را بی‌بعد مکان و زمان طی کند. تا به حال با خود فکر کرده‌اید که گران‌قیمت‌ترین تخت دنیا کدام تخت است؟ تخت بیماری... واقعیت این است که شما همیشه می‌توانید کسانی را استخدام کنید که کارهای مختلفی برای شما انجام دهند، ‌اما آیا من می‌توانم امروز کسی را استخدام کنم که به‌جای من رنج‌های بیماری را تحمل کند؟».

جابز در آخرین روزهای زندگی خود به این باور رسیده بود که معنی درست زندگی را نیاموخته، وقتی دیگر فرصتی برای جبران این اشتباه باقی نمانده: هر انسانی که به اتاق عمل می‌رود، حسرت یک کتاب‌ نخوانده را بر دل دارد؛ «زندگی».

جهان چگونه با مرگ جابز کنار آمد؟‌

یک جلسه ساده. جابز تا آخرین دقایق هم زندگی کردن را نیاموخت. او در پنجم اکتبر سال 2011 در یک جلسه ساده، مرگ را به آسانی پذیرفت و آخرین جمله‌ای که به زبان آورد، یک جمله ساده برای ورود به یک تحلیل ساده در یک جلسه ساده بود:‌«its complicated».

خبر مرگ جابز بر اثر ایست تنفسی به‌سرعت در همه جهان پیچید؛ خبری که واکنش‌های مختلفی با خود به همراه داشت...

بیل گیتس، رئیس هیأت مدیره مایکروسافت: بی‌نهایت از خبر درگذشت استیو جابز متأسف شدم. دنیا به‌ندرت افرادی را به‌خود دیده که به تأثیر‌گذاری استیو جابز باشند؛تأثیری که در نسل‌های آینده هم حس خواهد شد. 

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا: او یکی از بزرگ‌ترین مخترعین آمریکا بود و آن‌قدر شجاع که متفاوت فکر کند. با ساختن یکی از موفق‌ترین شرکت‌های روی کره زمین از گاراژ خانه‌اش و با شخصی کردن کامپیوترها و با آوردن اینترنت به جیب ما او انقلاب فناوری اطلاعات را در دسترس همه قرار داد و آن را لذت‌بخش کرد.

مارک زوکر برگ، مدیرعامل فیسبوک: متشکرم استیو از اینکه یک مربی و دوست خوب برای من بودی. متشکرم از اینکه نشان دادی چیزی که ساختی می‌تواند دنیا را تغییر دهد. دلم برایت تنگ می‌شود.

لری پیچ، مدیرعامل گوگل: بسیاربسیار ناراحتم. استیو مرد بزرگی با دستاوردهای فوق‌العاده و هوش عالی بود. او همیشه می‌توانست در چندکلمه بگوید که شما به چه چیز باید فکر کنید قبل از اینکه بخواهید به آن فکر کنید. 

دیک کوستولو، مدیرعامل توییتر: در هر دوره و به‌ندرت فردی پیدا می‌شود که فقط مسیر را به جلو نمی‌برد بلکه یک استاندارد جدید برای اندازه‌گیری به‌وجود می‌آورد.

باب ایگر، مدیرعامل دیزنی: میراث جابز تنها چند ابزار تولیدشده یا یک شرکت نیست بلکه میلیون‌هانفری هستند که از او الهام گرفته‌اند، زندگی‌هایی هستند که تغییر کردند و فرهنگی است که آفریده شد. استیو، مردی از جنس اصل با ذهنی خلاق و مبتکر بود. با وجود تمامی اختراعات او هیچ‌گاه لحظه‌ای آرام ننشست. با رفتن او دنیا یک مبتکر بی‌مانند، دیزنی یکی از اعضای خانواده‌اش و من یکی از بهترین دوستانم را از دست دادیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید