• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32731
+
-

آژانس به تورقوزآباد نمی‌رود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست نتانیاهو را برای بازرسی از انبار ادعایی رد کرد

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به درخواست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تحقیق درباره آنچه به ادعای وی سایت هسته‌ای مخفی ایران در روستای «تورقوزآباد» خوانده شده واکنش نشان داده است.

نخست‌وزیر نتانیاهو در نطق روز پنجشنبه‌خود در مجمع عمومی مدعی شده بود ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در روستای «تورقوزآباد» واقع در جنوب تهران دارد که تا‌کنون مخفی بوده است. یک روز بعد خبرنگار همشهری در محلی که نتانیاهو نشان داده بود حضور یافت اما ساختمان مورد‌اشاره یک انبار معمولی بود که تمهیدات امنیتی خاص مربوط به ساختمان‌های هسته‌ای را نداشت و چیزی از نشانه‌های هسته‌ای در آن دیده نمی‌شد.

در بیانیه آژانس آمده است:«آژانس، پادمان‌هایی را اجرا می‌کند که مطابق با حقوق و الزامات ناشی از معاهده‌های جامع پادمانی و پروتکل الحاقی بین خود و دیگر کشورها، شورای حکام مربوطه و قطعنامه‌ها و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و بر پایه شیوه‌های پادمانی مقرر هستند. باید توجه شود که تحت چارچوب راستی‌آزمایی فعلی، آژانس بازرسان خود را فقط به سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز باشد گسیل می‌دارد.»

به گزارش فارس،‌در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانید: اظهارنظر علنی درباره مسائل مرتبط با چنین اطلاعاتی شیوه و روش آژانس نیست.

در ادامه بیانیه با اشاره به اینکه اقدامات آژانس مرتبط با راستی‌آزمایی هسته‌ای همواره بی‌طرفانه، واقع‌گرایانه و حرفه‌ای است آمده: فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران بر پایه توافق جامع پادمانی (CSA) انجام می‌شود که با ایران و پروتکل الحاقی جمع‌بندی شد و ایران نیز موقتا در حال اجرای آن است. به علاوه، آژانس همچنین راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران را تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرا می‌کند. اجرای این اقدامات در راستای بندهای تصمیمات مرتبط و قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داشت. آژانس این را هم مورد‌تأکید قرار‌داده که ارزیابی‌ها درباره عدم‌وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده ایران هنوز ادامه دارد.

آژانس به ارزیابی اظهارات ایران تحت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و به تمام سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز باشد در ایران بازدید کند، تحت پروتکل الحاقی دسترسی تکمیلی دارد.     یک مقام رژیم صهیونیستی هم شنبه بدون افشای نام در مصاحبه با کانال 10تلویزیون اسرائیل گفته: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی درخصوص اطلاعاتی که این رژیم در اختیارش قرار داده، انجام نداده است. دهم اردیبهشت امسال هم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری مدعی شد اسناد محرمانه‌ای را از ایران به‌دست آورده و یک هفته بعد هم رئیس‌جمهور آمریکا با طرح اتهاماتی به ایران از توافق هسته‌ای خارج شد اما در آن زمان هم یوکیا آمانو، ‌دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  اعتنایی به اسناد منتشر شده نتانیاهو نکرد و آنها را کهنه خواند. آژانس انرژی اتمی در واکنش به ادعای نتانیاهو اعلام کرده بود: در مورد تلاش ایران برای ساخت اسلحه اتمی شواهد معتبری وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید