• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32709
+
-

دیدار فعالان محیط‌زیست با اعضای کمیسیون محیط‌زیست

در اواسط تیر‌ماه امسال بود که نامه‌‌ای به امضای 10فعال سرشناس محیط‌زیستی خطاب به اعضای کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر رسید؛ نامه‌ای که امضاکنندگان 2 مسئله حفظ و احیای چشم‌اندازهای طبیعی و نیمه‌طبیعی و همچنین مبارزه با خودرومحوری و ترویج رویکرد زیست‌محوری در چیدمان مبلمان شهری را مطرح کرده و خواستار آن شده بودند که این کمیسیون این 2 موضوع را در اولویت برنامه‌ریزی‌های راهبردی خویش قرار دهد. به گزارش همشهری، خیلی زود کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و امضاکنندگان آن نامه در نشست مشترکی به طرح مسائل زیست‌محیطی پرداختند.

ساخت بزرگراه‌ها در هر مرحله‌ای باید متوقف شود

عباس محمدی، فعال محیط‌زیست: مشکلات محیط‌زیست تهران خیلی زیاد و البته پیچیده است. اگر در 2‌موضوع حفظ فضاهای طبیعی باقیمانده در داخل و اطراف شهر تهران و مبارزه با خودرو‌محوری در شهر تهران اقدامات مؤثری انجام شود، می‌توان انتظار داشت که گام خوبی در حوزه محیط‌زیست برداشته شده است. برای حفظ فضاهای طبیعی در شهر تهران نیاز است که از بعضی کارها خودداری شود؛ یعنی به جای اینکه رویکرد شهرداری در جهت ساخت‌وساز باشد، به پارک‌سازی‌ روی آورد‌ و از ساخت‌وساز در فضاهای سبزی همچون پارک پردیسان و شمال تهران جلوگیری کنیم. اصالت‌دادن به پیاده‌رو‌ها و دوچرخه‌ها در تهران ضروری است. باید رفت‌وآمد خودروی شخصی محدود و کنترل شود و می‌توان ادعا کرد این بازی که در طول 12سال با پول مردم انجام شده، در واقع دروغ بزرگ به نفع پیمانکاران بزرگ بوده است.

شهرداری، فروش زمین در کنار روددره‌ها را قدغن کند

ترانه یلدا، فعال محیط‌زیست و معمار: در طرح جامع تهران محورهای اکولوژیک شهر یعنی روددره‌ها به‌عنوان محورهای توسعه شهری پیش‌بینی شده بودند اما تا زمان تصویب این طرح حدود 8سال طول کشید‌‌ و به قدری در آن تغییرات ایجاد شد که تبدیل به موضوعی شبیه به یک «شیر بی‌یال و دم و اشکم» شد. تأخیر ایجادشده دقیقا شرایطی را به‌وجود آورد که بر ضد‌ خود طرح بود؛ یعنی اینکه به افراد اجازه می‌داد تا پیش از اجرای طرح، محل اجرای طرح را شناخته و اقدامات خود پیش از ممنوع‌شدن را به سرعت اجرا کنند.

حمل‌ونقل شخصی گران شود، ترافیک کاهش می‌یابد

علی سرزعیم، اقتصاددان و معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی: تا زمانی که در کشور بنزین یارانه‌ای توزیع می‌شود، همواره مسائل مرتبط با حمل‌ونقل پیچیده‌تر می‌شود. در حالی که شرایط کشور به‌گونه‌ای است که دولت به هر دلیلی عزم تغییر این روند را ندارد. تنها راه برون‌رفت این است که شوراهای کلانشهرها خود مالیات‌های شهر را تصویب کنند چرا‌که دولت توان این را که بنزین را در تمام کشور به یک اندازه گران کند، ندارد و از طرفی شهرهای کوچک‌تر با این موضوع دچار مشکل خواهند شد. هرچند امروز تلاش زیادی برای ترویج دوچرخه‌سواری انجام می‌شود، اما تا زمانی که مردم صرفه اقتصادی را به وضوح حس نکنند، سراغ استفاده از دوچرخه نمی‌روند. ضمن اینکه این شیوه در سایر کشورها نیز با موفقیت اجرا شده است.

شهرداری، طرح جامع دراختیار دارد

مهدی حسن‌زاده، فعال محیط‌زیست: امروز حوزه حمل‌ونقل پاک توجه کمی را به‌خود اختصاص داده است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. حمل‌ونقل پاک در ‌2 حوزه دوچرخه‌سواری و پیاده‌مداری مورد توجه است که خوشبختانه امروز شهرداری تهران برای نخستین‌بار یک طرح جامع در اختیار دارد که در سال گذشته به تصویب رسید. هرچند در سال گذشته میزان این بودجه در شهرداری افزایش یافت، اما در مقایسه با بودجه ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح در شهر تهران این مبلغ بسیار کم است.

کاشت درختانی که با زیست‌بوم تهران همخوانی ندارد

مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار و فعال محیط‌زیستی: براساس گزارش چشم‌انداز اقلیم ایران تا سال 2100میلادی ما با افزایش دما مواجه هستیم که بخشی از آن امروز قابل احساس است. وی راهکار برون‌رفت از این موضوع را توسعه انرژی‌های پاک دانست و گفت: متأسفانه امروز به‌نظر نمی‌رسد که مدیریتی بر مصرف آب در شهر تهران وجود داشته باشد. در این خصوص می‌بینیم که درختانی در شهر کاشته می‌شود که با زیست‌بوم تهران همخوانی ندارد و نتیجه آن این می‌شود که با وجود تعداد کاشت بسیار زیاد درختان در روز درختکاری، عملا اثری در شهر دیده نمی‌شود.درختان سایه‌دار شهر تهران ضمن تلطیف شهر، دمای هوای شهر را کاهش می‌دهند، این در حالی است که در دوره پیشین همزمان با حذف این درختان از چمن و گل‌های زینتی استفاده می‌شد که به‌طور حتم نمی‌تواند در ساعات گرم روز شهروندان را به استفاده از پیاده‌روها ‌تشویق کند.

مشارکت سمن‌ها در صیانت از محیط‌زیست شهری

با پایان سخن فعالان محیط‌زیستی، ناهید خداکرمی از خدمات سمن‌ها و فعالان حوزه محیط‌زیست تشکر کرد و گفت: آنچه موجب دلگرمی ما شده و سبب می‌شود تا بتوانیم با جدیت بیشتری به کار بپردازیم، دغدغه‌ها و حمایت‌های جدی شما‌ست. نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری بر حمایت شورای شهر و کمیسیون محیط‌زیست از سمن‌ها و فعالان این حوزه تأکید کرد. سپس سیدآرش حسینی میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری به فعالان حوزه محیط‌زیست گفت: در طول یک سال گذشته دیدارها و همکاری‌هایی میان فعالان و سمن‌های محیط‌زیستی با کمیته محیط‌زیست شورای شهر شکل گرفته ‌که این ارتباطات و همکاری‌ها با پیگیری هر دو طرف بوده و موجب شده تا نمایندگان شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی به‌صورت سازمان‌یافته در جلسات کارگروه‌های کمیته محیط‌زیست شرکت کنند.

حسینی میلانی در پایان گفت: یکی از بحث‌های کلیدی، مشارکت مردم در تامین منابع مالی طرح‌های حفاظت و صیانت از آثار محیط‌زیستی شهری است؛ به‌طور مثال، نهادهای غیردولتی در لندن حدود ۱۰۰‌سال پیش با خریداری باغات این شهر، در حراست و ماندگاری آنها در برابر ساخت‌و‌سازها، نخستین گام‌ها را برداشتند. حتما با همفکری تشکل‌ها و فعالان محیط‌زیستی می‌توانیم الگوهای متناسب با شرایط تهران را تعریف و پیاده کنیم. زهرا صدراعظم نوری، عضو دیگر شورای شهر هم گفت: ما هم ‌مانند شما یک خاستگاه داریم، فقط جایگاه‌هایمان تفاوت دارد. اگر شهرداری معتقد باشد که با لغو مصوبه برج‌باغ درآمدش کاهش یافته، اما بازهم ما از مسئله صیانت از باغات کوتاه نخواهیم آمد. البته این تأکید ما به معنی این نیست که هم‌اکنون هیچ باغی تخریب نمی‌شود، اما تفکر و رویکرد ما حفظ باغات و جلوگیری از تخریب آنها‌ست.

این خبر را به اشتراک بگذارید