• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32609
+
-

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

هیأت‌دولت نحوه محاسبه قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را تغییر داد. به گزارش همشهری، هیأت‌دولت یکشنبه‌شب به ریاست حسن روحانی تشکیل جلسه داد و نحوه محاسبه قیمت میعانات گازی و گاز طبیعی خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی را تعیین کرد. با تصویب هیأت‌وزیران، از ابتدای مهر‌ماه سال‌جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز هر‌ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه در این‌باره گفت: هیأت‌وزیران تصمیم گرفت که خوراک ارزان از پتروشیمی‌ها برداشته شود. به گفته او، خیلی از کالاها با تفاوت قیمت بالا در حال قاچاق هستند بنابراین باید قیمت متعادل شود. او توضیح داد: تلاش داریم که نرخ تنزیل اسناد خزانه کاهش یابد کمااینکه در یک هفته قبل این نرخ پایین آمده است.

فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی هم با اشاره به نحوه محاسبه قیمت خوراک تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی، گفت: اتحادیه اصراری بر ثابت ماندن نرخ ۳۸۰۰ تومانی برای خوراک ندارد، بلکه بحث اصلی در مورد مکانیسم قیمت‌گذاری خوراک است؛ زیرا این مکانیسم در اغلب موارد رقابتی نیست.

او افزود: وقتی که قرار است ارز خود را در بازار ثانویه به فروش برسانیم و سقف رقابت هم در بورس برداشته شده است، طبیعی است با تصمیم دولت موافق باشیم اما در مورد نحوه محاسبه قیمت میانگین ارز باید دقت شود. قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی توضیح داد: شرکت‌های پتروشیمی نمی‌توانند ارز خود را در نیما با قیمت ۷۵۰۰ تومان به فروش برسانند اما چون میانگین نیما ۸۲۰۰ تومان است خوراک را ۸۲۰۰ تومان تحویل بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید