• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32514
+
-

پیراهن چرک تکدی بر تن قزوین

مدیرکل اجتماعی استانداری از اجرای طرح فقرزدایی در محلات قزوین خبر می‌دهد

گزارش
پیراهن چرک تکدی بر تن قزوین

آرین صفوی|  قزوین - خبرنگار:

 یکی از معضلات شهری و اجتماعی امروز استان شیوع پدیده تکدی‌گری در نقاط مختلف استان است. امروزه زنان و مردان زیادی را می‌بینیم که با کودکان خردسال خود در چهارراه‌ها و میادین به تکدی‌گری می‌پردازند.


اجرای طرح فقرزدایی 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین، راه حل اصلی مشکل تکدی‌گری در استان را فرهنگسازی و اقدامات پیشگیرانه دانست و به همشهری گفت: اگر مردم قزوین توجیه شوند که به واسطه افراد خیر، سازمان‌های مردم نهاد خیریه و نهادهای متولی مانند بهزیستی و کمیته امداد به مستمندان کمک کنند، این معضل از بین 
خواهد رفت.«مریم بیدخام» با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از آمار و ارقام نهادهای مخالف تکدی‌گری از جمله شهرداری و نیروی انتظامی افزود: باید بیش از 90 درصد اقدام‌های ما در این حوزه فرهنگی باشد و از اقدامات قهری پرهیز کنیم. 
وی از اجرای آزمایشی طرح فقرزدایی در برخی محله‌ها خبر و ادامه داد: در این طرح، پس از انتخاب محله هدف، با کمک خانواده‌ها و ساکنان معتبر آن محله خانواده‌های نیازمند شناسایی شده و سپس اقدام‌های لازم برای رفع مشکلات مالی آن‌ها مانند به‌کارگیری در سازمان‌های دولتی و شهرداری صورت می‌گیرد.


معرفی متکدیان به نهادهای حمایتی 

مدیر توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین هم با ذکر این‌که شهرداری هر 15 روز گزارشی از جمع‌آوری متکدیان را به فرمانداری ارائه می‌دهد، به همشهری گفت: متکدی‌های جمع‌ آوری شده توسط شهرداری و نیروهای انتظامی باید در یک شبانه‌روز با تایید مرجع قضایی، به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد معرفی شوند. البته به این افراد هیچ گونه خدمتی اعم از صبحانه یا شام ارائه نمی‌شود و این خدمات مختص مددجویان است. 
«مرتضی رحمانی» با اشاره به مرز باریک بین دست‌فروشی به تکدی‌گری در قزوین، اضافه کرد: در حال حاضر متکدی به معنای دیروز نداریم و اکثر متکدیان در قالب فروش نمایشی کالایی مانند آدامس یا گل اقدام به تکدی‌گری می‌کنند و به هیچ قصدی برای فروش آبرومندانه کالای خود ندارند. وی تقاطع‌های موسوم به سرکانال، نسیم شمال، مدرس با فلسطین و چهارراه ولی‌عصر(عج) در کنار پایانه‌های اتوبوسرانی و میادین را از مناطق پربسامد تکدی‌گری در شهر قزوین برشمرد و ادامه داد: در این میان، اسفند دودکن‌ها در تقاطع نسیم شمال، آدامس فروش‌ها در تقاطع مدرس با فلسطین، گل فروش‌ها در کانال و چهارراه ولی‌عصر(عج) تکدی‌گری می‌کنند. 


عوامل مهم و اصلی 

رحمانی که دارای مدرک دکترای آسیب شناسی اجتماعی است، عامل اصلی افزایش تکدی‌گری در شهرها را مشکلات اقتصادی و معیشتی افراد دانست و بیان کرد: بر پایه پژوهش‌های ما بیکاری و اعتیاد عوامل اصلی رشد تکدی‌گری در شهر قزوین است و موردهایی داشتیم که فرد متکدی تحصیلات کارشناسی یا کاردانی داشته، اما سال‌هاست آلوده تکدی‌گری و کسب درآمدهای راحت آن شده است.
وی با بیان این‌که در هر بار دستگیری متکدیان، با افراد عمدتاً تکراری روبه‌رو می‌شویم، گفت: از 171 نفری که در 6 ماهه اول امسال جمع آوری و تحویل مراجع قضایی دادیم، بیش از 100 نفر چهره‌های تکراری و معتاد به مواد مخدر بودند که پس از هر بار جمع آوری، با انگیزه کسب درآمد و تامین هزینه‌های اعتیاد به شهر باز می‌گردند. 

این مقام مسئول، تکدی‌گری را شغل بیشتر این افراد دانست و افزود: وجود خلاء قانونی برای تشدید مجازات این افراد و نبود نیرو برای پیگیری سرنوشت متکدیان جمع آوری شده از معضلات ما در برخورد با تکدی‌گری است. برای مثال نمی‌توانیم با کودکان یا زنان معلول برخورد جدی کنیم و این افراد با جریمه کردن و گرفتن تعهد متنبه نمی‌شوند.
وی با تأکید بر فاصله زیاد بین درآمد متکدیان و کمک‌های کمیته امداد، ادامه داد: حقوق و مستمری ماهیانه 50 تا 150 هزار تومانی کمیته امداد بسیار ناچیز است و سبب می‌شود که متکدی با انگیزه کسب درآمد 20 تا 50 هزار تومان در روز دوباره به شهر قزوین برگردد.


کم اعتمادی به خیریه‌ها

یک جامعه‌شناس قزوینی به وجود خیریه‌های ضعیف در استان اشاره و اظهار کرد: طبق برآورد کارشناسی استانداری، متاسفانه بیشتر خیریه‌های استان، حکم دکان و بازاری را دارند که افرادی از آن‌ها سود می‌برند و اعانه‌ها را برای نیازمندان خرج نمی‌کنند. به همین خاطر مردم قزوین به سختی به مؤسسه‌های خیریه اعتماد می‌کنند. «کریم تفضلی» کم کاری برخی مسئولان و نهادهای متولی مبارزه با تکدی‌گری را از ریشه‌های مهم شیوع این پدیده در قزوین بیان و تصریح کرد: متاسفانه مدیران ما دید کلان‌نگر و برنامه‌های بلندمدت برای مبارزه با این معضل اجتماعی ندارند و بیشتر از آن که دغدغه کار اجرایی داشته باشند، به فکر اقدامات ویترینی هستند. 

وی فضاسازی اجتماعی اشتباه را از علل ترویج پدیده تکدی‌گری در قزوین دانست و اضافه کرد: در شهرهایی مانند پاوه و تبریز که ارتباط جمعی بیشتری میان مردم وجود دارد، در حل مشکلات عمومی شهر مانند تکدی‌گری مشارکت می‌کنند و به همین خاطر فضای اجتماعی شهر اجازه نمی‌دهد تکدی‌گری رواج پیدا کند. وی با تأکید بر این که نقش مهاجر غیرایرانی‌ها در تکدی‌گری قزوین خیلی اندک است، گفت: دست‌فروشان دوره گرد ما افرادی هستند که از نظر اجتماعی سقوط کرده و امکان بازسازی و بهسازی خود را ندارند و اگر مشکلات اقتصادی خود را مرتفع نکنیم، در سال‌های آینده مانند پاکستان و هند با تجمع افراد فقیر در جای جای شهر مواجه  می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید