• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32512
+
-

سایه برج‌ها از سر نورمهال کم شد

همشهری از جلوگیری ساخت برج در حریم عمارت تاریخی شهر گزارش می‌دهد

میراث
سایه برج‌ها از سر نورمهال کم شد

فاطمه کاظمی|  همدان- خبرنگار:

عمارت تاریخی نورمهال این روزها منتظر تعیین‌تکلیف برای سرنوشت خود است. فعالان مدنی و دوستداران محیط‌زیست در تلاش هستند که مجوز ساخت 2 برج در عرصه این عمارت که حریم و حیات آن را تهدید می‌کند باطل شود و با حفظ منافع مالک که کمیته امداد امام خمینی (ره) است، این برج‌ها با انجام تهاتر و در نظر گرفتن یک زمین معوض در جای دیگری ساخته شود.


راهی که طی شده

هفته گذشته رسانه‌ها با عکسی از قطع درختان توسط لودر، خبر آغاز ساخت 2 برج در عرصه عمارت تاریخی نورمهال یا همان خانه آمریکایی‌ها را منتشر کردند، آن هم در شرایطی بعد از ارسال نامه «پرویز پرستویی» و «امیرشهاب رضویان» 2 سینماگر همدانی به استاندار، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین مدیرکل کمیته امداد. در ادامه با حمایت 400 فعال در عرصه‌های مختلف از این نامه، استاندار به شهردار و معاون امور عمرانی خود دستور رسیدگی به موضوع را داد و در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد تا بررسی نهایی کار ساخت‌وساز متوقف خواهد شد.

بعد از انتشار عکس گفته‌شده مدیر شهرداری منطقه 2 در محل حاضر شد و جلوی فعالیت لودرها را گرفت. «رضا ابرارخرم» در گفت‌وگوی با همشهری بیان کرد: مسئولان کمیته امداد امام (ره) برای ساخت این برج‌ها از میراث فرهنگی مجوز گرفته و براساس کمیسیون ماده 5 زمین از فضای سبز به مسکونی تغییر کاربری داده است. با این حال جلوی آغاز ساخت‌وساز را گرفته‌ایم و اجازه نخواهیم داد درختان قطع شوند تا تصمیم نهایی برای این کار گرفته شود.

بعد از آن «کامران گردان» رئیس شورای شهر و «رضا ابرارخرم» مدیر منطقه 2 شهرداری دوباره از محل ساخت برج‌ها بازدید کردند و گردان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اهمیت عمارت تاریخی نورمهال که در پارک پرواز قرار گرفته است و حساسیت‌هایی که اعضای شورای شهر به این موضوع دارند، در محل حضور پیدا کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر این برج‌ها ساخته شود هم عمارت تاریخی نورمهال و هم پارک پرواز آسیب خواهند دید.
رئیس شورای شهر ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در اسرع وقت این موضوع را با حضور شهردار و نهادهای ذی‌نفع در صحن شورا مطرح کنیم و بتوانیم تدبیری اتخاذ کنیم تا هم منافع مالک و هم این عمارت تاریخی حفظ شود.


موضع‌ عجیب سخنگوی شورای شهر

ساعتی بعد از بازدید گردان از محل ساخت برج در یک اتفاق عجیب «ابراهیم مولوی» سخنگوی شورای شهر با انتشار پیامی خطاب به شهروندان همدانی جلوگیری از ساخت برج‌های مذکور را خارج از اختیارات شورای شهر دانست. 
این موضعگیری‌ غریب در شرایطی از سوی مولوی مطرح می‌شود که وی پیش‌تر در دوره قبل و در روند اجرای پروژه‌های شهری بارها پیگیر منافع شهروندان بود که نمونه بارز آن جلوگیری از ساخت غیرقانونی برج ایرانیان بود. سوال این است که اگر شورای شهر به عنوان یک نهاد فرادستی در چنین مسائلی وارد نشود پس کدام نهاد باید وارد شود؟ 


یک موضع؛ یک نظر

به نظر می‌رسد با حساسیت‌هایی که درباره خطرات ساخت برج در محوطه عمارت نورمهال ایجاد شد، این روزها مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر و مسئولان میراث فرهنگی مخالف ساخت این برج هستند و حتی کمیته امداد امام (ره) به عنوان مالک به شرط انجام تهاتر و در نظرگرفتن زمین معوض، حاضر به صرف‌نظر کردن از ساخت این برج است.


ظرفیت گردشگری عمارت نورمهال

«اکبر کاووسی امید» عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که برنامه شورا در این‌باره چیست، می‌گوید: آن‌جا ساختمان مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) ساخته نمی‌شود، بلکه تعاونی مسکن کارمندان و کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد بود. زمین متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) است و پروانه هم گرفته و به پیمانکار خصوصی واگذار شده تا ساختمان ساخته شود اما ما وقتی می‌توانیم یک چیز مطلوب‌تر از تعاونی مسکن برای کمیته امدادی‌ها بسازیم چرا این موقعیت را از دست دهیم؟ 

این عضو شورای شهر همدان ادامه می‌دهد: همدان قطب گردشگری است و یکی از بناهای مهمی که می‌توان در حوزه گردشگری معرفی کنیم، همین بناست. سیاست شورا این است که ما آن‌جا را یک قطب گردشگری تعریف کنیم.
از کاووسی‌امید می‌پرسم مالک آن‌جا هرکس که باشد حق و حقوقی دارد، برای حقوق مالک چکار باید کرد؟ کاووسی پاسخ می‌دهد: ما آمادگی داریم با شهردار همدان صحبت کنیم تا اگر جای دیگری زمین داشته باشیم به مالک اختصاص دهیم. مالک این زمین و شهروندان حق و حقوقی دارند. امیدواریم دوستان خویشتن‌داری کنند و اولویت‌های شهر همدان را بر اولویت‌های خود ترجیح دهند ما باید از هر ظرفیت گردشگری استفاده کنیم چون اولویت اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای استان همدان گردشگری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید