• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32331
+
-

4 مرد در کمین صندلی شفر

4 مرد در کمین صندلی شفر

محمد  حسین عباسی

همه تصور می‌کردند وینفرد شفر با شروع فصل جدید، رقبا را یک به یک قلع‌وقمع خواهد کرد اما روایتی که جدول لیگ برتر برای هواداران استقلال تعریف می‌کند، چیزی نیست که آنها شنیدن‌اش را دوست داشته باشند. اگر تغییرات بزرگ در استقلال کلید نخورد و آبی‌ها به کورس قهرمانی برنگردند، عصر شفر در باشگاه به پایان خواهد رسید.  وضعیت دلار و رقم سنگین قرارداد این سرمربی، فرضیه اخراج او را تقریبا محال می‌کند اما درست به‌خاطر وضعیت ارز، «تمدید» با این مربی درصورت ناکامی در لیگ هجدهم، اتفاق نخواهد افتاد. به‌احتمال بسیار زیاد، پایان دوران شفر، بازگشت دوباره استقلال به عصر مربیان وطنی باشد. جدی‌ترین گزینه‌های باشگاه در این صورت، چه کسانی خواهند بود و هر‌کدام از آنها، چقدر برای نشستن روی نیمکت استقلال، صاحب شانس هستند؟

   ژنرال برمی‌گردد؟
امیر قلعه‌نویی، آلترناتیو همیشگی مربیان استقلال است؛ حتی اگر جدایی‌اش از باشگاه در فضایی دوستانه اتفاق نیفتاده باشد. ژنرال که آبی‌ها را قهرمان لیگ برتر دوازدهم کرده بود، پس از 2 فصل فاجعه‌بار از این باشگاه جدا شد. او در آخرین فصل حضور روی نیمکت استقلال، طلسم نباختن در داربی را از دست داد و روبه‌روی رقیب سنتی «دبل» شد. او به‌عنوان یک مربی شکست‌خورده از استقلال رفت اما نباید فراموش کرد که جدایی امیر از تراکتور و سپاهان در مقطع اول نیز دوستانه نبود و هواداران هر دو باشگاه در نهایت با فراموش‌کردن همه‌‌چیز، دوباره این مربی را در جمع‌شان پذیرفتند. تماشاگرانی که تا چند سال علیه قلعه‌نویی شعار می‌دادند، درصورت بازگشت این مربی دوباره برایش هورا خواهند کشید. در آخرین روزهای 
حضور او روی نیمکت تیم، چهره‌های زیادی علیه این مربی قدم برنداشتند و ژنرال تصمیم دارد به همه آنها ثابت کند که دوران اوجش هنوز هم به پایان نرسیده است. او در ذوب نتایج درخشانی گرفت و حالا سپاهان را به مدعی قهرمانی لیگ برتر تبدیل کرده است. هر 3قهرمانی استقلال در تاریخ لیگ برتر با ژنرال رقم خورده و هنوز هم دلیلی برای ناامیدی از او در میان استقلالی‌ها وجود ندارد. رابطه خوب با مدیرعامل فعلی استقلال، ژنرال را به باشگاه نزدیک‌تر می‌کند.
 
 دورخیز شماره7 
بر‌خلاف بسیاری از هم‌نسل‌ها، فرهاد مجیدی برای سرمربیگری عجله به خرج نداد. او باتوجه به اعتبار و محبوبیتی که برای خودش جمع کرده بود، می‌توانست به‌سادگی هدایت یکی از تیم‌های لیگ برتر را برعهده بگیرد و همان مسیر علی کریمی را برود اما تصمیم گرفت در کلاس‌های درجه یک مربیگری شرکت کند و قبل از هر کاری، مدارک‌ حرفه‌ای را به‌دست بیاورد. مدیران باشگاه در سال‌های گذشته چندبار صحبت‌هایی با مجیدی انجام داده‌اند و خواهان بازگشت این مربی شده‌اند اما پاسخ او هیچ‌وقت و در هیچ شرایطی مثبت نبوده است. به‌نظر می‌رسد فرهاد مجیدی برنامه‌ای برای دستیاری در استقلال ندارد و آماده است تا شاید در تابستان سال آینده به‌عنوان سرمربی جدید باشگاه معرفی شود. هواداران استقلال هنوز هم دیوانه‌وار شیفته ستاره داربی‌ها هستند و به هر پروژه‌ای که توسط او در باشگاه رقم بخورد، دل خواهند بست. مجیدی آگاهانه «وجهه طرفداری»اش از تیم را حفظ کرده و تصمیم دارد نگاه نقادانه‌ای به تیم شفر نداشته باشد تا هیچ‌کس را به‌خودش بدگمان نکند. استفاده از اسطوره‌های جوان روی نیمکت، نقشه‌ای است که در فوتبال اروپا برای باشگاه‌های بزرگ نتیجه‌بخش بوده و شاید برای استقلال نیز مثمرثمر باشد.
 
 نقشه نکو 
آیا جواد نکونام، نیمکت استقلال را به‌عنوان یک هدف بزرگ در دوران مربیگری هدف گرفته اسـت؟ در مثبت‌بودن پاسخ این سؤال هیچ تردیدی وجود ندارد. شاید جواد اگر همین حالا مطمئن شود که هیچ‌وقت مرد اول نیمکت آبی‌ها نخواهد بود، مربیگری را برای همیشه کنار بگذارد. این انگیزه بزرگ برای مربی جوان این روزهای نساجی به‌شمار می‌رود؛ مردی که سال‌ها در لالیگا توپ زده و آخرین فصول دوران بازی را در استقلال پشت سر گذاشته است. نکو این اواخر تأکید خاصی روی تعصب و علاقه به استقلال داشته و عملا آبی‌ترین نیمکت تمام لیگ را در نساجی کنار هم جمع کرده است. نیمکت تیم مازندرانی با جواد نکونام و دستیارانش، حتی از نیمکت خود استقلال نیز استقلالی‌تر به‌نظر می‌رسد! جواد بعد از بازنشستگی از فوتبال برای مدتی کوتاه دستیار کارلوس کی‌روش شد. بعد از جدایی اسرارآمیز از کادر فنی تیم ملی، او در لیگ یک مشغول به‌کار شد. نتایج موفقیت‌آمیز در خونه‌به‌خونه و صعود به لیگ برتر با نساجی، خیلی زود نکو را به مربیگری در سطح اول فوتبال ایران رساند. مربیگری در استقلال، می‌تواند نقشه جاه‌طلبانه بعدی این مربی جوان باشد.
 
 دستیاری که رد شد 
محمد تقوی تنها در 2 مسابقه به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتورسازی نشسته و از همین فرصت کوتاه برای خلق بهترین پیروزی تیم تبریزی در تاریخ لیگ برتر استفاده کرده است. دستیار سابق جان توشاک پس از اخراج مربی ولزی، سرمربی موقت تراکتورسازی شد. او با شال‌گردن قرمزرنگ، تهییج هوادارها و روحیه‌دادن به بازیکنان تیمش، نشان داده که قصد ندارد یک مربی موقت باشد و به‌دنبال حفظ این جایگاه است. ستاره سابق استقلال بعد از آویختن کفش‌ها، به اروپا رفت و مربیگری را به‌صورت آکادمیک آموخت. او مدارک مربیگری‌اش را نیز در اروپا گرفت و برای مدتی در انگلیس مشغول به‌کار شد. تقوی فصل گذشته به‌عنوان دستیار شفر مدنظر استقلال قرار گرفت اما مرد آلمانی حاضر به پذیرفتن این پیشنهاد نشد.
 او حالا دیگر دستیاری را پشت سر گذاشته و در انتظار رسیدن به نیمکت استقلال به‌عنوان سرمربی خواهد بود؛ درست مثل زین‌الدین زیدان که برای اضافه‌شدن به کادر فنی رئال مادرید از ژوزه مورینیو پاسخ منفی گرفت اما یک روز روی نیمکت این باشگاه نشست و با کهکشانی‌ها به موفقیت‌های قابل‌توجهی رسید. تقوی هنوز باید در جایگاه تازه‌اش، محک بخورد اما موفقیت احتمالی او در تبریز، شانس پیوستن‌اش به استقلال را افزایش خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید