• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32239
+
-

دلار؛ متهم جدیدگرانی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی

افزایش نرخ ارز و جذاب‌شدن صادرات، علت افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه است

بازار
دلار؛ متهم جدیدگرانی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار


در چند هفته اخیر کمبود و سپس عبور قیمت گوجه‌فرنگی از مرز هر کیلوگرم 7هزار تومان، افزایش قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی به 5‌هزار تومان و کمیاب و گران‌شدن رب گوجه‌فرنگی متهم جدیدی به نام «دلار» پیدا کرده است. به گزارش همشهری، افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی موجب به صرفه شدن صادرات شده و زمینه قاچاق گوجه فرنگی و سیب‌زمینی و رشد هزینه‌ تمام‌شده تولید و قیمت رسمی محصولاتی مانند رب گوجه‌فرنگی را فراهم کرده است.

گوجه چینی در راه است
با کمبود و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی، رب گوجه و سیب‌زمینی، صادرکنندگان از کاهش تولید و عرضه این محصولات خبر می‌دهند به‌نحوی که رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کاهش تولید را عامل اصلی گرانی سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی قلمداد و تأکید کرده که صادرات این اقلام هیچ ارتباطی به گرانی ندارد. تولید‌کنندگان صنایع غذایی هم با استناد به کمبود گوجه‌فرنگی از ورود گوجه چینی به بازار خبر می‌دهند. احمد آزاد مرد، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت گوجه‌فرنگی از زمان اعلام ممنوعیت صادرات، تغییری نکرده، گفت: برای واردات گوجه‌فرنگی از چین درخواست داده‌ایم زیرا بیشتر گوجه داخل به عراق صادر شده است. در مقابل دست‌اندرکاران بخش تولید با استناد به آمارهای سطح زیرکشت و تولید گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی هرگونه کاهش تولید این اقلام را رد کرده و رشد 86درصدی صادرات سیب‌زمینی و 125درصدی گوجه‌فرنگی در 5‌ ماه نخست امسال را عامل کمبود و گرانی این محصولات تلقی می‌کنند. با این شرایط وزارت صنعت، صادرات گوجه‌فرنگی را ممنوع کرد؛ دستوری که اعتراض صادرکنندگان را به‌دنبال داشت و آن را مغایر با قوانین بالادستی تجارت آزاد و توسعه صادرات غیرنفتی دانست. علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم اعلام کرد، نمی‌توان تولیدکننده را محکوم به عرضه محصول تولیدی در بازار داخلی کرد. از سوی دیگر ممنوعیت صادرات موجب افزایش قاچاق سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی از مرزهای غربی کشور شده و در تازه‌ترین خبرها روز جمعه هفته گذشته ۴ کامیون گوجه‌فرنگی صادراتی در مرز شلمچه توقیف شد.

کاهش قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه بخشی از مطالب مطرح‌شده در مورد کمبود و گرانی سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی شایعه‌سازی‌ و روانی است، 3 عامل را در افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به 7هزار تومان مؤثر دانست و گفت: عرضه نشدن این محصولات به بازار به‌دلیل تعطیلات چند روزه تاسوعا و عاشورا، فرارسیدن فصل جمع‌آوری گوجه‌فرنگی برای کارخانه‌های رب‌سازی و رشد صادرات عامل افزایش قیمت‌ها بوده است. اسدالله کارگر، افزود: از زمان ممنوعیت صادرات، کاهش 2هزار تومانی قیمت گوجه‌فرنگی در سطح خرده‌فروشی را شاهد بوده‌ایم و اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 4هزار و 800 تا 5 هزار تومان رسیده است. اختلاف نرخ ارز موجب رشد صادرات رسمی و قاچاق گوجه فرنگی و سیب‌زمینی به کشورهای همسایه شده است. با این شرایط قیمت سیب‌زمینی در میدان میوه‌و‌تره‌بار بین 3هزار تا 3هزار و 600 تومان و نرخ عرضه آن در سطح شهر4هزار و 200 تا 4هزار و 500 تومان است.

رد کاهش تولید گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی

حسین اصغری، مدیرکل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با همشهری، افزایش قیمت سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز به‌دلیل کاهش سطح زیرکشت را رد و با اعلام تازه‌ترین آمار سطح زیرکشت و تولید این محصولات تأکید کرد: مشکلی در تولید و تامین این اقلام وجود ندارد. حسین اصغری با بیان اینکه سطح زیرکشت و تولید این اقلام در سال زراعی جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به هیچ وجه کاهش نداشته و از نظر آماری تقریبا مانند سال گذشته بوده است، گفت: برای صادرات این محصولات باید برنامه صادراتی مدون داشته باشیم و مطابق با نیاز بازارهای صادراتی و توان تولید داخل نسبت به صادرات اقدام کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید