• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32204
+
-

فراخوان در پاریس برای سفر به ایران

وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه: از سفر گردشگران فرانسوی به ایران به‌شدت استقبال می‌کنیم

محمد باریکانی/خبر‌نگار

3 سال پس از آنکه نخستین گروه از سرمایه‌گذاران فرانسوی به‌عنوان نخستین گروه سرمایه‌گذار خارجی در صنعت گردشگری پس از پایان تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام به ایران سفر کردند تا با سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران ارزآوری به کشور را تسریع کنند، حالا «زان باتیست لوموآن» وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه به پاویون ایران در آخرین روز از چهلمین نمایشگاه گردشگری پاریس (تاپ ریزا) رفته و از حمایت جدی فرانسه از صنعت گردشگری ایران و تشویق فرانسوی‌ها برای سفر به ایران خبر داده است.
درست 3 سال پیش بود که گروه ۱۸نفره‌ای از سرمایه‌گذاران فرانسوی در نشست با خبرنگاران ایرانی در سفارت فرانسه در تهران از تصمیم خود برای ورود جدی به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران خبر دادند. آنها قرار بود در صنعت آب‌درمانی، پوشاک، ورزش‌های زمستانی و آمایش کوهستان و البته لوازم آرایش و صنعت هتلداری در ایران فعال شوند که در همان ابتدا صنعت گردشگری را ترجیح دادند و گروه هتل‌های آکور، بهره‌برداری از هتل فرودگاهی امام خمینی(ره) را آغاز کرد.
این سفر، مقدمه‌ای بر سرمایه‌گذاری پساتحریم در ایران بود که توسط نخستین گروه سرمایه‌گذار اروپایی یعنی فرانسوی‌ها که آشنایی خوبی با تاریخ و فرهنگ ایران دارند، انجام شد. لوران فابیوس، وزیر خارجه وقت فرانسه این گروه را در پی مذاکرات حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور وقت فرانسه در کاخ الیزه با هدف توسعه روابط گردشگری 2 کشور ایران و فرانسه به تهران اعزام کرد.

روحانی و اولاند؛ تفاهم توسعه گردشگری 

فرانـسوی‌ها در یک قرن اخیر از مهم‌ترین گردشگران اروپایی بازدید‌کننده از ایران بوده‌اند. ریاست آن هیأت را نیز میشل دوریو، رئیس بخش جهانگردی در وزارت خارجه فرانسه برعهده داشت و ترکیب آن هیأت متشکل از گروه‌های هتلداری، مدرسه آموزش گردشگری، بهره‌برداری از پیست‌های اسکی جهان، سایت‌های آب‌درمانی و البته یک شرکت لوازم آرایشی بهداشتی بود.
3سال پیش در 21مهرماه سال94 میشل دوریو، مسئول بخش گردشگری در وزارت خارجه فرانسه، پرداختن به موضوع گردشگری در ایران را برای هیأت فرانسوی جدی خوانده بود. او گفت که هدف از سفر هیأت فرانسوی به تهران، رسیدن به اهداف مشترک در صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در ایران است. ژان برنارد فالکو، نماینده لوران فابیوس، وزیر وقت خارجه فرانسه که در این هیأت حضور داشت، جایگاه ایران در خاورمیانه را ویژه می‌دانست و معتقد بود که ایران و فرانسه باید از دریای جهانگردی در سال‌های آینده بهره‌مند شوند. حالا در پاریس، «ژان باتیست لوموآن» به پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری پاریس رفته و گفته که فرانسه از سفر گردشگران فرانسوی به ایران و توسعه گردشگری با ایران حمایت می‌کند. او 2 بار به ایران سفر کرده و آنطور که خبرگزاری مهر به نقل از حاضران در نمایشگاه منعکس کرده است، وزیر مشاور فرانسه در امور اروپایی به شرکت‌های گردشگری حاضر در این نمایشگاه گفته است که از ظرفیت بالای گردشگری ایران آگاهی دارد و می‌داند ایران ظرفیت پذیرش چندین برابر گردشگر فعلی را به‌طور سالانه دارد.

استقبال فرانسوی‌ها از فراخوان لوموآن

اما تأثیر این اظهارات وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه بر ورود گردشگران فرانسوی به ایران چه اندازه است؟ شهروندان اروپایی هشدارهای سفر یا توصیه‌های مقامات سیاسی و دیپلماتیک خود برای سفر به یک مقصد گردشگری را بسیار جدی می‌گیرند و کارشناسان گردشگری در ایران اینگونه تحلیل می‌کنند که دیدار ژان باتیست لوموآن از پاویون گردشگری ایران در نمایشگاه پاریس پیام مهمی برای صدور مجوز سفر گردشگران فرانسوی به ایران است. 
حسن تقی‌زاده انصاری، فعال و کارشناس گردشگری که ریاست جامعه گردشگری الکترونیک ایران را برعهده دارد، به همشهری می‌گوید: گردشگران اروپایی به‌ویژه فرانسوی‌ها تصمیمات سازمان متولی و دستگاه دیپلماسی کشور خود را برای سفر به مقاصد خارجی بسیار مهم می‌دانند و آنها هر زمان اعلام شده است که به یک کشور خارجی سفر نکنند، سفر به آن مقصد را متوقف کرده‌اند و هرگاه مقامات کشورشان به آنها توصیه کرده‌اند که به یک مقصد خارجی سفر کنند یا آنها را تشویق به بازدید از کشوری خارجی کرده‌اند به توصیه‌ها عمل کرده‌اند و حجم بازدید از کشور مقصد را افزایش داده‌اند.
 تقی‌زاده انصاری می‌گوید: نمونه این اتفاق هنگام حضور رئیس دولت اصلاحات در کاخ الیزه و سخنرانی او درباره تاریخ و فرهنگ ایران مشاهده شد که پس از آن موج حضور گردشگران فرانسوی در ایران تجربه شد. در دوران آقای روحانی نیز همین اتفاق در بازار فرانسه تکرار شد.


 راه جبران کاهش 30درصدی گردشگر ورودی از اروپا 

رئیس جامعه گردشگری الکترونیک ایران در پاسخ به این سؤال همشهری که آینده ورود گردشگران فرانسوی به ایران در پی اظهارات وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه با توجه به کاهش حضور گردشگران اروپایی در ایران چگونه است؟ گفت: در یک‌ سال گذشته به‌دلیل جو سیاسی که در جهان برضد ‌ایران حاکم شد حجم گردشگران اروپایی ایران از برخی کشورهای این قاره کاهش یافت و حتی سهم ایران از ورود گردشگر خارجی از برخی کشورهای اروپایی تا 30درصد کاهش یافت. حسن تقی‌زاده انصاری گفت: اگرچه هم‌اکنون شاهد افزایش ورود گردشگر از کشورهای منطقه و همسایه هستیم اما باید بدانیم که توریست‌های اروپایی با هدف بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی به ایران سفر می‌کنند و شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کاشان مقصد اصلی آنهاست. بنابراین هر اندازه حضور فعال‌تری در نمایشگاه‌های گردشگری جهان داشته باشیم و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی این کشورها از پاویون ایران دیدار کنند و در ارتباط با ایران سخن بگویند، موجب اعتمادسازی در بین گردشگران خارجی می‌شود و ورود گردشگر خارجی به ایران نیز افزایش می‌یابد. انصاری درباره زمان حضور گردشگران فرانسوی در ایران هم گفت: فصل بهار مشخص می‌شود که این اظهارات چه اندازه در ترغیب گردشگران فرانسوی برای سفر به ایران مؤثر است.سال گذشته، افت ورود گردشگران اروپایی به ایران بسیار مشهود بود و بررسی آمار سفر در سال96 نشان می‌دهد در ۵ مبدأ برتر اروپا یعنی کشور‌های آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و انگلستان به استثنای هلند، ریزش زیادی در گردشگران ورودی از دیگر کشورها ازجمله فرانسه به ایران مشاهده شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید