• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32197
+
-

شهردار تهران در مراسم روز آتش‌نشان:

مردم به آتش‌نشانی اعتماد و امید کامل دارند

شهردار تهران روز گذشته از 6 نردبان 64 متری برای خدمات رسانی بهتر آتش‌نشانان رونمایی کرد

شهر
مردم به آتش‌نشانی اعتماد و امید کامل دارند

محمد سرابی | خبر‌نگار:

نماد شهر‌های پیشرفته ساختمان‌های بلندمرتبه است اما زمانی که این ساختمان‌ها بنا می‌شوند چه‌کسی به فکر خاموش کردن آتش احتمالی یا امدادرسانی به بالاترین طبقات آن است. به همین دلیل باید نردبان‌های بلند آتش‌نشانی را هم نشانه‌ای از توسعه شهر به شمار آورد؛ روز گذشته با حضور شهردار  و رئیس شورای شهر تهران6 دستگاه از این نردبان‌ها  رونمایی شد. البته زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر پیش‌تر از رونمایی 7نردبان مدرن خبر داده بود.

شهردار تهران در مراسم روز آتش‌نشان در برج میلاد با اشاره به وظایف سازمان آتش‌نشانی گفت: یکی از سازمان‌هایی که مردم به آن اعتماد و امید کامل دارند سازمان آتش‌نشانی است. نردبان‌های 64متری هدیه ما به آتش‌نشان‌هاست زیرا وظیفه نجات مردم را برعهده دارند. خوشبختانه کار خرید این نردبان‌ها قبل از نوسانات ارزی انجام شد و دولت، بانک مرکزی، وزارت صنعت و مدیران آتش‌نشانی پیگیری شایانی برای دریافت آنها انجام دادند.

«سیدمحمدعلی افشانی» همچنین ضمن تأکید بر آمادگی آتش‌نشانان برای مقابله با حوادث احتمالی از بازرسان شهرداری تهران خواست تا ضوابط سختگیرانه‌تری برای رعایت ایمنی ساختمان‌های تازه‌ساز درنظر بگیرند. او گفت: اگر سازندگان ساختمان‌ها ضوابط ایمنی را رعایت نکرده باشند شهروندان می‌توانند این را مطالبه کنند و حتی اگر ساختمانی را پیش‌خرید یا در آن سرمایه‌گذاری کرده باشند باز هم می‌توان از طریق مراجع قانونی سازندگان را وادار کرد که این ضوابط را اجرا کنند. ضمن اینکه صدور پایان کار مشروط به رعایت مقررات ایمنی است و اکنون هنگام خرید ساختمان نخستین مدرکی که باید وجود داشته باشد، همین گواهی «پایان‌کار» است.

افشانی بیان کرد: سازندگان ساختمان‌هایی که به این شکل اقدام به اسکان مردم می‌کنند در کمیسیون ماده 100جریمه می‌شوند اما اینکه همه انتظار داشته باشند به هر شکلی که می‌خواهند رفتار کنند و تنها از یک مجموعه انتظار رفتار مدنی داشته باشند، غیرممکن است.

شهردار با اشاره به از خودگذشتگی و احساس مسئولیت آتش‌نشانان افزود: امروز یاد و خاطره شهدای گرانقدر آتش‌نشان را که در مهر 1359آتش ناشی از بمباران‌های رژیم بعثی در پالایشگاه آبادان را خاموش کردند و شهدای آتش‌نشان که در حادثه پلاسکو با شجاعت و رشادت از جان خود مایه گذاشتند، گرامی می‌داریم.

سیدمحمدعلی افشانی بر تجهیز هرچه بیشتر آتش‌نشانی تأکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری تهران استفاده از اورژانس هوایی است.

او با ابراز خرسندی از اینکه خرید این نردبان‌های مرتفع قبل از نوسانات ارزی انجام شد، اظهار کرد: تامین این تجهیزات با همکاری دولت، بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد.

 شهردار در ادامه با اشاره به بلاتکلیف بودن ساخت بنای پلاسکو بعد از گذشت چند سال از آتش‌سوزی آن گفت: طرح نهایی پلاسکو در کمیسیون ماده 5براساس آنچه بنیاد مستضعفان طراحی کرده بود، مصوب و قرار شد عملیات اجرایی آن هر چه سریع‌تر انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته ساختمان‌ها با قوانین خاصی اداره می‌شوند و در این شرایط تا زمانی که این ساختمان‌ها پایان کار کسب نکرده‌اند اجازه ندارند کسی را در این ساختمان‌ها اسکان دهند.

«محسن هاشمی» بیان کرد: تلاش می‌کنیم با کمک شهرداری تهران، آیین‌نامه‌های مورد نیاز را مصوب کنیم و اجازه ندهیم ساختمان‌هایی که هنوز ایمن نشده‌اند مورد استفاده قرار بگیرند. فرق کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در حال توسعه هستند در مواردی از این دست است.



4دقیقه و 13ثانیه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: در سال گذشته 7ایستگاه به ایستگاه‌های آتش‌نشانی اضافه شد و هم‌اکنون در تهران 131ایستگاه فعال است. میانگین رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه به 4دقیقه و 13ثانیه رسیده است که از استانداردهای جهانی است و امیدوارم تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی را به 145ایستگاه افزایش دهیم.

«مهدی داوری» اظهار کرد: آتش‌نشانی تهران هم‌اکنون شرایط خوبی دارد البته تا رسیدن به ایده‌آل‌ها راه زیادی داریم. اگر حمایت‌های شهردار و شورای شهر نبود با توجه به شرایط اقتصادی کشور ورود این دستگاه‌ها غیرممکن بود. البته اختصاص 2درصد از عوارض شهری به سازمان آتش‌نشانی کمک زیادی به خرید تجهیزات کرد. به‌طوری که در سال گذشته تجهیزات توربوفن مخصوص ایجاد جریان هوا در تونل‌های شهری نیز تامین شد همچنین هزار دست تجهیزات شخصی و امسال هم 2هزار دست در اختیار آتش‌نشانان قرار گرفت.

او افزود: نگاه ما صرفا افزایش و خرید تجهیزات نیست بلکه به آموزش همکاران نیز توجه داریم. همانطور که می‌دانید آتش‌نشانان آمادگی جسمانی خوبی دارند و دو بار در سال آمادگی آنها ارزیابی می‌شود. امسال مهارت‌های آتش‌نشانان را مورد ارزیابی قرار دادیم که نتایج درخشانی داشت و کلاس‌هایی نیز برای آنها در زمینه کنترل و مدیریت حادثه برگزار شد.

داوری با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی در ایران قدمتی 90ساله دارد، اظهار کرد: تدریس رشته مهندسی حریق که میان‌رشته‌ای است از مهر امسال شروع خواهد شد و سال آینده در مقطع کارشناسی ارشد از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرد. او اظهار کرد: تیم 12نفره آتش‌نشانان اعزامی به مسابقات جهانی کره‌جنوبی توانست در میان 52کشور جهان رتبه پنجم را به‌دست آورد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه فرهنگ ایمنی در شهر تهران هنوز نهادینه نشده است، تصریح کرد: از ۲۵ هزار ساختمان قدیمی تهران بازدید و مشخص شده است ساختمان‌های دولتی و بیمارستان‌ها از لحاظ ایمنی در شرایط خوبی قرار ندارند. امیدواریم امسال نظام بازرسی ایمنی را اجرایی کنیم و بتوانیم تمام ساختمان‌های شهر مخصوصا ساختمان‌ها قدیمی را بازبینی کنیم. به گفته او، برای تامین تمام نیاز‌های شهر تهران باید تعداد نردبان‌ها به 40دستگاه برسد.

تجهیزات گرانقیمت



پیش از برگزاری مراسم روز آتش‌نشان در سالن اصلی برج میلاد، شهردار و اعضای شورای شهر از تجهیزات آتش‌نشانی در فضای پارکینگ برج میلاد بازدید کردند. در این قسمت ابزار‌ها و خودرو‌های گوناگون آتش‌نشانی که اخیرا خریده شده یا از سال‌های قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت مستقر شده بود که دو دستگاه نردبان 56و 65متری جدید و همینطور 4دستگاه خودروی جدید نیز در میان‌ آنها دیده می‌شدند. به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خودرو‌های جدید با وجود توانایی‌های زیاد، ابعاد کوچکتری از انواع اولیه دارند تا بتوانند از معابر تنگ شهری هم عبور کنند. در بخشی از بازدید مسئولان شهری واحد مقابله با آلودگی‌های شیمیایی فرایند استفاده از لباس‌های مخصوص این کار و شست‌وشوی پوشش آلوده نیرو‌ها را به نمایش گذاشت. همچنین نمونه‌ای از عملیات راپل برای حمل مجروح، صعود از نردبان‌ بدون تکیه‌گاه و ایجاد دیواره خنک‌کننده با جریان آب نیز اجرا شد. آنچه که در این بازدید مورد توجه مسئولان قرار گرفت قیمت بسیار زیاد همه وسایل و ابزار‌های آتش‌نشانی از خودرو‌های نجات تا چکمه و لباس بود که درباره رقم دقیق آن اختلاف‌نظر‌هایی نیز وجود داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید